عوارض طولانی مدت کرونا ویروس بعد از بهبودی

عوارض ناشی از بیماری کرونا پس از بهبود در طولانی مدت
عوارض طولانی مدت کرونا ویروس بعد از بهبودی
همانطور که در طول دو سال گذشته شاهد بودیم تعداد افرادی که پس از ابتلا به این بیماری بهبود یافته اند خیلی بیشتر از تعداد فوتی ها بوده است. با این حال اکثر افرادی که با این بیماری مواجه شده اند دچار علائمی یکسان در طول بیماری بوده اند و البته موارد زیادی از افراد دچار علائم طولانی مدت شده اند؛ چه کسانی که با نوع حاد این بیماری مواجه شده اند و چه کسانی که این بیماری را ساده تر پشت سر گذاشته اند.
در این مطلب به عوارض طولانی مدت که ممکن است برای افراد مبتلا به کرونا پس از بهبودی پیش آید اشاره ای میکنیم.
بیماری کویید 19 معمولا برای افرادی که دچار بیماری زمینه ای هستند سخت تر از دیگر افراد است و همچنین برای سالمندانی که به این بیماری مبتلا میشوند. این دسته از افراد بیشتر دچار عوارض طولانی مدت میشوند اما این اتفاق ممکن است برای جوانان و حتی کسانی که هیچ بیماری زمینه ای ندارند نیز پیش بیاید.
بعضی از این عوارض که ممکن است با گذشت زمان و بهبودی، همچنان با فرد مبتلا همراه باشد شامل؛ خستگی، سرفه، تنگی نفس، درد مفاصل و درد در قفسه سینه میباشد. همچنین در بعضی از موارد شاهد سردرد، ضربان قلب سریع، بازنگشتن حس بویای و چشایی، مشکلات حافظه و مشکلات ریزش مو هستیم.


آسیب های وارده به اعضای مختلف بدن بر اثر کووید 19
با اینکه بیماری کرونا در مرحله ی اول بیشترین اثار مخرب خود را روی ریه ها میگذارد اما گاهی موجب تحت تاثیر قرار گرفتن سایر اعضای بدن نیز میشود، آسیب های وارده به دیگر اعضای بدن میتوان سلامتی انسان را در طولانی مدت تحت تاثیر قرار بدهد. آسیب های وارده میتواند به اعضای زیر باشد:
قلب
بیماری کرونا حتی در افرادی که علائم خفیف این بیماری را داشته و روند بهبودی سریعی داشته اند نیز باعث نارسایی قلبی و سایر عوارض قلبی در این افراد میشود. این نتیجه گیری بر اساس انجام آزمایشات و تصویر برداری از این افراد پس از گذشت ماه ها از بهبودی آنها به دست آمده است.

ریه ها
بیماری کرونا اغلب موجب ایجاد التهاب ریه ها میشود و این التهاب در طولانی مدت باعث آسیب رساندن به کیسه های هوای ریز در ریه ها میشود. این آسیب وارده باعث به وجود آمدن مشکلات تنفسی در طولانی مدت میشود.
مغز
این بیماری علاوه بر سالمندان حتی در جوانان هم میتواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد همچنین میتواند باعث تشنج و فلج موقتی افراد شود و در طولانی مدت خطر ابتلا به آلزایمر و بیماری پارکینسون را نیز افزایش میدهد.
لخته شدن خون و مشکلات رگ های خونی
کرونا ویروس میتواند موجب لخته شدن سلول های خونی و در نتیجه بروز سکته قلبی و مغزی را افزایش میدهد. در واقع مشکلات قلبی ناشی از بیماری کرونا بر اثر لخته های بسیار کوچک به وجود آمده در مویرگ های قلب است که موجب مسدود شدن مویرگ های قلب و ایجاد سکته قلبی میشود.
ایجاد لخته های خون در بدن علاوه بر قلب بر سایر اعضای بدن مثل پاها،ریه ها، کبد و کلیه ها نیز تاثیر منفی میگذارد. همچنین ابتلا به کرونا میتواند باعث ضعیف شدن عملکرد رگ ها و نشت خون از آنها میشود که باعث مشکلات کبد و کلیه در طولانی مدت میشود.


مشکلات در خلق و خوی و خستگی
کسانی که به نوع شدید بیماری کرونا مبتلا میشوند و تحت درمان در بیمارستان ها با استفاده از دستگاه های تنفسی مکانیکی قرار میگیرند در صورت زنده ماندن تا مدت زمانی طولانی دچار استرس و افسردگی شدید میشوند.
در حال حاضر نمیتوان دقیق به عوارض طولانی مدت این بیماری پرداخت به همین دلیل دانشمنداد با انجام تحقیقات بر روی بیماری مشابه به کرونا به نام سارس،به این نتیجه رسیدا اند که افراد بهبود یافته از این بیماری معمولا دچار بیماری ای به نام سندرم خستگی مزمن شده اند. این سندرم یک اختلال پیچیده است که در رابطه مستقیم با فعالیت های بدنی و ذهنی است، به این معنی که با افزایش این فعالیت ها این سندرم حاد تر میشود و حتی با استراحت نیز بهتر نمیشود.
با توجه به تشابه بیماری کووید 19 و بیماری سارس این احتمال وجود دارد که در بیمارانی که بر اثر کووید19 با مرگ دست و پنجه نرم کرده و زنده مانده اند نیز سندرمی مشابه پیش بیاید.
البته در حال حاضر نمیتوان با قطعیت در این باره صحبت کرد. تحقیقات دانشمندان دراین باره همچنان ادامه دارد و با انجام آزمایشات جدید به نتیجه های جدیدی نیز خواهند رسید.

 

نتیجه
پس از بهبودی از بیماری کووید 19 این امکان وجود دارد که عوارضی مثل: سردرد،تنگی نفس،خستگی،سرفه،درد مفاصل،افزایش ضربان قلب،مشکلات حافظه، مشکلات خواب و تمرکز، ریزش مو و ... برای فرد مبتلا پیش آید.بسیاری از عوارض طولانی مدت این بیماری هنوز ناشناخته است و با گذشت زمان و انجام تحقیقات بر روی داده های جدید ممکن است شناخته شود که در آینده از آنها اگاه خواهیم شد.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.