تور آثار باستانی فیروزآباد

برگزاری تور یک روزه بازدید از جاذبه های گردشگری فیروزآباد از شیراز

دیدن از اماکن تاریخی و باستانی دوران ساسانیان در شهر تاریخی فیروزآباد

بازدید از آثار باستانی قلعه دختر، کاخ اردشیر بابکان و شهر تاریخی گور

گردشگری و دیدن از نقش برجسته سنگی تاج گذاری اردشیر بابکان

دیدن از جاذبه های گردشگری باستانی به همراه طبیعت گردی فیروزآباد شیراز

 

# خدمات گردشگری آسایش گستر

 


معرفی اماکن تاریخی فیروزآباد

شهر فیروزآباد در زمان ساسانیان به عنوان پایتخت حکومت ساسانی محسوب می شده است، از این رو در این شهر، آثار باستای بسیاری مربوط به زمان ساسانیان وجود دارد که اماکن تاریخی و باستانی سبب شده که شهر فیروزآباد به عنوان یک شهر توریستی و گردشگری مطرح شود و علاقه مندان بسیاری هر ساله به این شهر سفر کنند.

 

شهر باستانی گور یا اردشیر خوره

این مکان تاریخی اولین شهر دایره ای شکل ساخته شده در ایران محسوب می شود. در این مکان، قبل از ساخت باتلاقی وسیع وجود داشته که به دستور اردشیر بابکان زه کشی و کانال کشی برای آب رسانی انجام می شود و زمینها را مساعد برای کشاورزی می کند.  در کانون مرکزی این شهر، برجی وجود داشته که هنوز قسمت هایی از آن پابرجا مانده است همچنین ساختمان کاخ نشین هم در این مکان قرار دارد. از روی تصاویر هوایی می توان بطور دقیق مرزها و قسمت بندی های مختلف این شهر رادید.

 

کاخ اردشیر بابکان یا آتشکده فیروزآباد

کاخ اردشیر بابکان - تور فیروزآباد شیراز تور فیروزآباد شیراز فارس

کاخ اردشیر - تور آثار باستانی فیروزآباد از شیراز

  

در مکان کنونی شهر فیروزآباد، اردشیر بابکان دستور تاسیس شهر اردشیر خوره را می دهد که پایتخت حکومت اردشیر ساسانی هم می شود که بعد ها این شهر به فیروزآباد تغیر نام می دهد. در شهر اردشیر خوره، ساختمان مرکزی حکومت وجود داشته که محل اسقرار پادشاه بده است که امروزه به عنوان کاخ اردشیر بابکان و همچنین آتشکده فیروزآباد شناخته می شود. در کنار این کاخ یک نهر آب جریان دارد که می تواند دلیل اصلی تعین شدن این مکان برای ساخت این کاخ بوده است. متون تاریخی دو کاربرد مختلف را برای این کاخ نشان می دهد که یکی عنوان می کند که این کاخ در زمان اردوان پنجم ، اخرین پادشاه اشکانیان و توسط اردشیر بابکان در این منطقه ساخته شده و بعضی متون عنوان می کنند که اینجا آتشکده و معبدی بزرگ بوده است. 

 

قلعه دختر

این قلعه در دامنه کوه و برای محافظت و دیدبانی از شهر اردشیر خوره ساخته شد و کماکان آثار آن بر جای مانده است. مکان این آثار باستانی در 6 کیلومتری شهر فیروزآباد و مشرف بر جاده فیروزآباد شیراز می باشد که مسافرانی که این مسیر را طی می کنند می توانند آن را ببینند. برای رسیدن به قلعه دختر، نزدیک به 300 متر کوه نوردی نیاز است.

 

نقش برجسته سنگی تاجگذاری اردشیر بابکان

در این سنگ نگاره، اردشیر بابکان در مقابل اهورا مزدا ایستاده و در حال دریافت حلقه قدرت و پادشاهی از دست اهورامزدا می باشد. در پشت سر اردشیر بابکان هم شاپور اول و دو شاهزاده دیگر ایستاده اند. نمونه این سنگ نگاره، در نقش رستم هم وجود دارد با این تفاوت که در نقش رستم سوار بر اسب میباشند.