قواعد و اصول استفاده درست از آرام پز

# نکات آموزشی در خانه داری آسایش گستر

 # مطالب آموزشی آسایش گستر شیراز

 

قواعد و اصول استفاده درست از آرام پز

 چگونگی طبخ غذا و استفاده از ظروف و لوازم برای درست کردن غذا بسیار مهم و در سلامتی ما تاثیرگذار است که باعث می شود دانستن اطلاعات اولیه در مورد ظروف و لوازم بسیار مهم و ضروری باشد.

آنچه باید درباره استفاده درست از آرام پز و زودپز بدانید

آرام پز

مواد غذایی درون آرام پز با حرارتی پایین تقریبا 75 تا 135 درجه سانتی گراد و به آرامی و با حجم زیادی آب پخته می شود و مناسب برای افرادی است که وقت کمی برای آشپزی دارند که می توانند قبل از بیرون رفتن مواد غذایی را درون آرام پز بریزند و بعد از برگشت به خانه غذا آماده خواهد بود .

حرارت تولید شده در ظرف ، زمان طولانی پخت و بخار ایجاد شده در ظرف در بسته، باکتریها را از بین برده و آرام پز را به وسیله ای مطمئن برای پخت غذا تبدیل میکند.

بسته نگه داشتن درب ظرف آرام پز

برای جا افتادن خورش های مختلف و پخت آن ها در آرام پز نباید اجازه خروج  بخار از آن را داد و دمای پخت را ثابت نگه داریم پس درب ظرف باید به طور کامل بسته بماند. با باز کردن درب ظرف برای دیدن چگونگی غذا، زمان پخت را به تاخیر می اندازید زیرا برای رسیدن به درجه حرارت قبل حدود 20 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارد و این تاخیر با هر بار برداشتن درب ظرف تکرار می شود.

جلوگیری از فاسد شدن غذا در آرام پز

برای جلوگیری از فاسد شدن غذا درون آرام پز باید درجه حرارت آرام پز کم باشد تا غذا به آرامی و بدون نیاز به رسیدگی در آن پخت شود .

طریقه امتحان آرام پز برای پخت غذای سالم

برای مطمئن شدن از درجه حرارت مناسب برای پخت غذای ،ابتدا 2 لیتر آب نیم گرم درون آرام پز ریخته و سپس آن را به مدت 8 ساعت روی درجه پایین قرار دهید و با دماسنج دمای آب را چک کنید. در این کار تاخیر نداشته باشید زیرا به محض برداشتن در ظرف، دما به سرعت کاهش می یابد.

دمای آب باید 85 درجه سانتی گراد باشد . اگر دما از این حد بیشتر باشد، غذا بعد از 8 ساعت بیش از حد پخته می شود و یا آب خود را از دست می دهد. اگر حرارت آب کمتر از 85 باشد، یعنی آرام پز شما به دمای مناسب نمی رسد و امکان فاسد شدن غذا در آن وجود دارد‎.

 

آرام پزهای دارای ظرف سرامیک

آرام پزهای دارای ظرف سرامیک خیلی راحت تر تمیز شده و می توانید غذای آماده شده در آن را در یخچال قرار دهید و در زمان مناسب استفاده کنید.

غذا را در آرام پز گرم نکنید

نباید برای گرم کردن دوباره غذا از آرام پز استفاده کنید . غذای باقیمانده را دو ساعت پس از پخته شدن در ظروف کم عمق درب دار قرار داده و در یخچال بگذارید و برای گرم کردم آن از اجاق گاز و یا مایکروویو می توانید استفاده کنید .

پر کردن آرام پز

ظرف آرام پز را بیشتر از دو سوم و کمتر از نصف گنجایش آن پر نکنید .

زمان پخت مواد غذایی در آرام پز

در آرام پز گوشت و مرغ سریعتر از سبزیجات پخت می شود پس بهتر است سبزیجات را در ته و دور ظرف قرار دهید و سپس گوشت را روی آن اضافه کنید و روی مواد مایعی مانند آب، آب گوشت و یا سس بریزید .

استفاده از آرام پز بهترین روش برای پخت گوشت

به دلیل درجه حرارت پایین آرام پز، پروتئین فقط اندکی منعقد شده و آب کمتری از دست می دهد، بنابراین قابل هضم ترین شکل خود را دارا خواهد بود. پخت غذا های پروتئینی مانند گوشت درون آرام پز ترد شدن غذا شده زیرا کلاژن آن محلول می شود؛ بنابراین می تواند بهترین روش برای  پخت گوشت های سفت باشد.

درون آرام پز گوشت تازه و غیر یخ زده بریزید و از استفاده از گوشت یخ زده اجتناب کنید.

گوشت را در قطعات کوچک خورشتی یا ریز خرد یا ورقه کنید.

مرغ را درسته در ظرف نگذارید و آنرا به قطعات کوچکتر تقسیم کنید.

در ساعت اول گوشت را با درجه بالا و سپس در درجه حرارت پایین پخت کنید. این گونه آرام پز سریع داغ شده و به تدریج حرارت آن به اندازه مناسب پایین می آید.

غذاهای آب دار را در آرام پز بپزید

غذاهایی پخته شده در آرام پز باید دارای مایعات و به قولی آب دار باشند. غذاهایی مانند سوپ، خوراک لوبیا، تاس کباب و.. انتخابهای مناسبی هستند.

قطع برق حین پخت غذا با آرام پز

اگر در هنگام نبودن شما در منزل، در حین پخت غذا با آرام پز، برق قطع شده بود ، حتی اگر غذا سالم بود آن را دور بریزید و در صورت بودن در منزل برق قطع شد ، سریع مواد غذایی را به داخل قابلمه انتقال بدید و باقی مراحل پخت را روی اجاق گاز یا فر انجام دهید.

انتخاب و خرید آرام پز

آرام پزی را خریداری کنید که گنجایش آن متناسب با نیاز شما باشد. برای یک خانواده کوچک ، اندازه کوچک و متوسط کفایت میکند اما اگر تعداد افراد خانواده زیاد است، مدل بزرگتری را انتخاب کنید.

مدلی را انتخاب کنید که ظرف سرامیک جداگانه داشته باشد .

آرام پز یا زودپز کدام نوع برای طبخ غذا بهتر است؟

آرام پز کردن غذا  روش مناسبی برای پخت غذا مخصوصا برای افرادی که زمان کافی برای پخت و پز ندارند، محسوب می شود. هنگام پخت مواد غذایی با آرام پز به علت زمان زیاد حرارت دادن ترکیب های موجود در غذا، باعث تخریب برخی از ویتامین ها مانند ویتامین C شده  اما پروتئین، فیبر یا حتی برخی ویتامین های مقاوم تر مانند ویتامین های گروه B، تخریب نمی شوند و ترکیب های موجود در مواد غذایی مانند ترکیب های موجود در گوشت ها، حبوبات یا حتی سبزی ها به آب خورش وارد می شوند بنابراین مصرف آب خورش ها می تواند حجم بالایی از مواد مغذی را به بدنمان میرساند.

اما در زودپزها به دلیل کوتاهی مدت زمان حرارت دهی غذا، تخریب ویتامین‏ها کاهش یافته و خواص غذاها تا حدود زیادی حفظ می شود اما درجه حرارت و فشار بالای زودپز باعث تخریب سریع‏تر ویتامین‏ها می‏شود.

 

شرکت خدماتی آسایش گستر شیراز ارائه دهنده گسترده ترین خدمات در شیراز

برچسب های جستجو 

خدمات پزشکی     اجاره تجهیزات پزشکی      پرستاری کودک     پرستاری سالمند     خدمات نظافتی    نظافت منزل    نظافت ساختمان   شستن پرده    مبلشویی    قالیشویی   خشکشویی    خدمات ساختمانی       تعمیر لوازم منزل       تعمیر پکیج        سرویس و تعمیر کولر    تعمیر کابینت       تعمیر مبلمان       تعمیر آبگرمکن    بخاری و شومینه       رادیاتور و شوفاژ     تعمیر پرده       لوله کشی    لوله  بازکنی    تخلیه چاه    باربری    باغبانی    باغبانی     سمپاشی درخت      فضای سبز     سیستم آبیاری     گردشگری     تشریفات      خدمات آموزشی    کار در ارتفاع    نماشویی   خدمات اتومبیل      تعمیرکارخودرو    جرثقیل یدک کش     کارواش در محل      تعویض روغن خودرو     فروش آهن و مصالح ساختمانی     فروش مخزن آب پلی اتیلن    سمپاشی منزل     معاینه حیوان خانگی    خدمات حقوقی     حسابداری      سرایدار    راننده     اصلاح مو  بنا   کاشی کار   تخریب و بازسازی    نما     ایزوگام      نقاشی  گچ کاری   برق کشی      آیفون  سیمکشی تلفن     آسانسور      درب برقی





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.