نکاتی در خرید بخاری گازی

نکات مهم در مورد بخاری گازی

 # مطالب آموزشی آسایش گستر شیراز

 # راهنمایی خرید لوازم منزل 

 

نکات مهم بخاری گازی, راهنمای خرید بخاری


اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هنوز سرد شدن هوا را جدی نگرفته اید و یا خیال ندارید تا همچنان از بخاری قدیمی خود که چندان هم به ایمنی آن اطمینان ندارید استفاده کنید و یا شوفاز را در این سرما کوچیکه کافی نمی بینید چه برسد به سرما بزرگه و تصمیم گرفته اید تا بخاری هم در کنار سیستم‌های حرارت مرکزی ساختمان‌ در منزلتان نصب کنید ، بهتر است تا این روز تعطیل را بیهوده در خانه استراحت نکنید چرا که باید برای خرید بخاری اقدام کنید .

در خرید بخاری بیش از آنکه بخواهید به زیبایی ظاهری بخاری توجه کنید و یا مثلا به عنوان صرفه جویی به دنبال ارزان قیمت ها بگردید ، بهتر است تا به نکات ایمنی و استانداردها توجه کنیم. چرا که گرمای بخاری همیشه لذت بخش نیست و به خصوص بخاری های گازی حوادث تلخی را در صورت رعایت نکردن ایمنی در پی دارند که هزینه هایی چند برابر هزینه اولیه خرید یک بخاری استاندارد و البته هزبنه هایی جبران ناپذیر به خانواده تحمیل می کند .

انواع بخاری ؟
بدون شک از آنجایی که گاز در کشورمان از منابع طبیعی در دسترسی است که همواره هزینه استفاده از آن به مراتب کمتر از دیگر حامل های انرژی است ، بخاری گازی البته برای کسانی که به قول معروف از نعمت گاز بهره مند هستند بهترین گزینه است.
همان طور که می دانید بخاری های گازی هم انواع مختلفی دارند که می توانید برحسب نیاز خود یکی از مدل های زمینی و یا دیواری را انتخاب کنید.


اما اگر برای منزل خود به گزینه بخاری های دیواری فکر می کنید باید بدانید که حرارت بخاری دیواری از زمینی کمتر است و فضای کمنری را اشغال می کنند اما از آنجایی که بخاری دیواری را شرکت های سازنده برای مکان هایی با متراز پایین طراحی کرده اند مثل اتاق کار و یا یک اتاق کوچک در منزل ، پس نهایتا تا هفت هزار کیلو کالری در ساعت قدرت دارند ، بنابراین مناسب مکان هایی با متراز های بالا نسیتند .


در ضمن در خرید بخاری های دیواری باید توجه داشته باشید که مدل بدون دودکش این بخاری ها تنها برای مکان هایی باز مثل مغازه ها که رفت و آمد نیز در آنها زیاد است ، مناسب است و اصلا برای منازل و فضاهای بسته پیشنهاد نمی شود.


در صورتی هم که برای گرم کردن یک مکان کوچک به خرید بخاری برقی فکر می کنید یابد بدانید که این بخاری ها از هزار تا ۲ هزار وات طراحی شده اند و مصرف بالایی دارند .بخاری برقی یکی از وسایل پر مصرف انرژی الکتریکی می باشد و اگر چه تبدیل انرژی الکتریکی به حرارت در بخاری برقی دارای بازدهی صد درصد است، اما عمدتا نحوه کنترل این تبدیل انرژی در بخاری برقی می تواند سبب اتلاف انرژی گردد.


کدامیک از بخاری ها برای خرید با صرفه تر هستند ؟
پس مشخص شد که بهترین گزینه برای مصارف خانگیتان بخاری های زمینی و دود کش دار هستند که در طرح ها و رنگ های مختلف به بازار آمده اند تا از رقبای خود گوی سبقت را بگیرند و بیش از آنکه کیفیت و ایمن بودن خود را به شما معرفی کنند ، شما را در گیر انتخاب طرح و رنگ خاص خود و مورد نظر شما کنند.
اما مطمنا شما برای صرفه جویی در هزینه های خودتان هم که شده باید به دنبال تهیه یک محصول کم مصرف باشید .


برای اینکه پس از خرید ، هزینه های کمتری را برای تعمیرات و نگه داری متحمل شوید باید پیش از هر چیز به رده انرژی توجه کنید، رده انرژی همان خط های رنگی است که تا به حال بارها بر روی لوازم خانگی خود دیده اید ، اما معمولا در موقع خرید اصلا به چشمتان نمی آید.


بله رده انرژی همان خط های موازی رنگی رنگی هستند که با حروف انگلیسی علامت گذاری شده اند،که دقت به آنها ، از مهمترین نکاتی است که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید.


چرا که بدون شک آنچه برای همه ی ما مهم است این که محصولی تهیه کنیم که به واسطه آن بتوانیم از حداقل انرژی مصرفی بیشترین استفاده را داشته باشیم.


اما باید توجه داشت که این استفاده بهینه از انرژی ملزم به خرید از شرکتی است که در تولید محصولات خود به بازدهی بخاری های تولیدی اش توجه کرده باشد. این به این معنی است که سازنده در تولید ، نسبت خروجی انرژی به ورودی انرژی را بالاتر از ۷۰ درصد در نظر گرفته باشد. بنابراین اگر بخواهید به اینکه سازنده بخاری مورد نظرتان تا چه میزان به بازدهی بخاری های تولیدی اش توجه کرده است ، پی ببرید باید به رده انرژی بخاری و در یک کلام بازده خالص تولید گرمای آن توجه کنید .


البته رده انرژی به دلیل کمی جا در برخی از بخاری ها به صورت آن برجسب خط های رنگی که بر روی دیگر لوازم خانگی می بینیم دیده نمی شود و روی بخاری ها فقط رده انرژی همان بخاری نوشته شده است .حروف انگلیسی رده انرژی هرچه به ابتدای الفبای انگلیسی نزدیک‌تر باشد، نشان دهنده کمترین اتلاف مصرف است .


پس پیشنهاد می شود تا وقتی که برای گرم تر کردن خانه خود و آماده شدن برای زمستان در روز تعطیل ۵ شنبه با خانواده خود برای خرید بخاری منزلتان شال و کلاه کردید ، برای اینکه به نتیجه ای بهتر برسید اولا قید خرید کالا هایی را که رده بندی انرژی ندارند بزنید و ثانیا به سراغ محصولاتی بروید که حداقل رده انرژی آنها در ردیف های اول یعنی D و C باشد ، رده های A و B در ایران کمتر یافت می شوند،

در خرید بخاری به چه نکاتی باید توجه کنیم ؟
در خرید بخاری برای خانه خود باید به این نکته نیز توجه کنید که اگر می خواهید از نظر بهینه سازی مصرف سوخت بخاری قابلیت بیشتری داشته باشد،باید بسته به بزرگی یا کوچکی خانه خود از چند بخاری در نقاط مختلف منزل استفاده کنید، چرا که یک بخاری برای گرمایش بخش محدودی از فضای ساختمان، کاربرد موثر دارد.بنابراین یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب بخاری، درنظر گرفتن متراژ خانه که قرار است بخاری، گرمابخش آنجا باشد است پس باید در نظر بگیرید که هرگز نباید یک بخاری بزرگ را برای یک محیط کوچک تهیه کرد و همچنین تهیه یک بخاری کوچک برای فضایی بزرگ اشتباه است.


همچنین در انتخاب بخاری باید به عواملی از قبیل ایمنی، مصرف کم، هزینه نصب مناسب، رده بالاتر در برچسب انرژی، مطابقت با استانداردهای زیست محیطی نیز توجه کرد.

نکات ایمنی که باید جدی گرفت ،
بهتر است فکر خرید بخاری های بدون دودکش برای خانه را از ذهنتان دور کنید و توصیه استفاده از بخاری های دودکش دار برای منزلتان را جدی بگیرید، چراکه ،استفاده از بخاری های بدون دود کش در محیط‌های بسته‌ای مانند اتاق خواب و یا حمام و هر جایی که تهویه خوبی نداشته باشد، اساسا ممنوع است.این گونه از بخاری ها را فقط می توان در محل هایی نصب کرد که هوای تازه در آن جریان داشته باشد چرا که گاز برای سوختن به اکسیژن هوای داخل محیط احتیاج دارد و درصورت کمبود هوا اکسیژن پایین می‌آید و مونوکسید و دی‌اکسیدکربن بالا می‌رود که این مسئله مسمومیت و گازگرفتگی را به دنبال دارد همان چیزی که به بخاری های غیر استاندارد به اسم مرگ خاموش به خانه های ما می آورند .


در صورت استفاده از این بخاری ها نیز حتما آنهایی را خریداری کنید که مجهز به سیستم‌ ODS باشند چراکه طبق استاندارد، تمامی بخاری‌های بدون دودکش باید به این سیستم مجهز باشند.


به طور کل باید در هنگام انتخاب بخاری ها دقت کنید تا حتما بر روی کارتن و یا دفترچه راهنما قید شده باشد که دستگاه مجهز به سیستم حساس به میزان اکسیژن (ODS) است ، سیستمی که به گفته متخصصان نصب و تعمیر دستگاه های گاز سوز و برودتی متاسفانه در بسیاری از کالاهای شرکت های مختلف نصب نمی شود و در تولید بخاری های این شرکت ها به سیستم سنسور حرارتی بسنده می شود. البته سنسور های حرارتی هم تا حدودی با افزایش ایمنی ، سطح ریسک ناشی از بروز حادثه را کاهش می دهند این سیستم به این شکل عمل می کند که با زیاد شدن شعله و حرارت بدنه بخاری ، سنسور عمل می کند و شعله خاموش می شود . اما در سیستم ایمنی قطع جریان گاز در اثر کاهش اکسیژن یا همان (ODS) ، اگر اکسیژن محیط به هر دلیلی به 18 درصد کاهش یابد، بخاری خاموش می‌ شود و سیستم به طور خود کار جریان گاز ورودی به بخاری را قطع می کند .

خدمات پس از فروش ،
همچنین باید بدانیم بخاری باید دارای خدمات پس از فروش که در دفترچه ضمانت نامه قید شده ، باشد و حتما توسط سرویس کاران مجاز نصب و راه اندازی شود . خدمات پس از فروش اولیه شامل نصب ، راه اندازی و تست خروج گاز های منوکسید کربن می شود. نصب استاندارد یک بخاری نقش مهمی در افزایش ایمنی دارد در هنگام نصب بخاری باید به خروجی دودکش توجه کرد چراکه قرار است تا گاز سمی بدون رنگ، بدون بو و غیر قابل تشخیــــــص CO که زمان کار بخاری تولید می‌شود، از طریق دودکش استاندارد خارج شود .پس از استفاده از بخاری هم باید در طول زمان های مختلف کنترل دوره ای جهت اطمینان از مناسب بودن شرایط تهویه و دودکش صورت بگیرد . همچنین باید توجه داشت تا بخاری گازسوز هرگز بدون اتصال به دودکش روشن نشود، چرا که منوکسید کربن و گازهای کشنده وارد خانه می‌شوند بنابراین باید همواره از باز بودن مسیر دودکش و نشتی نداشتن لوله و سالم بودن کلاهک دودکش که در انتهای دودکش، در بیرون از ساختمان نصب می‌شود اطمینان داشت.پس نصب و تعمیرات بخاری را به تعمیرکاران مجاز و خدمات پس از فروش بسپارید و با تمام مهارت هایی که ممکن است داشته باشید سعی کنید تا فقط برای اطمینان از ایمن بودن وسیله گاز سوز خانه تان از خدمات پس از فروش مراکز تولیدی استفاده کنید .


همچنین طول شیلنگ گاز از شیر تا بخاری نباید حداکثر از ۱۵۰ سانتی متر بیشتر باشد، چرا که استفاده از شیلنگ های بلند برای رساندن گاز به نقاط مختلف منزل بسیار خطرناک است و باید از شیلنگ های لاستیکی تقویت شده که مخصوص گاز ساخته شده ، استفاده شود، برای محکم کردن شیلنگ های گاز نیز باید از بست های فلزی مناسب استفاده شود و بعد از نصب هم مطمن شد که لوله بخاری سریع گرم شود.اگر دودکش بعد از نصب گرم نشود به این معنی است که دودکش بطور اصولی و استاندارد طراحی و نصب نشده است و یا به دلایل مختلف گرم نمی شود که بایدتوسط متخصصان کاملاً بررسی شود.

هزینه های خرید بخاری ؟
برای خرید بخاری باید به متراز خانه خود نیز توجه کنید ، مکانهای زیر 50 متر و دارای فضای باز میتوانند از بخاری های بدون دود کش دیواری استفاده کنند و مکانهای زیر ۵۰ متر یا فضاهای بسته می توانند از بخاری های دیواری با دودکش و یا بخاری های زمینی با قدرت 5 هزار تا 6 هزار کیلو کالری استفاده کنند و در خانه های ۵۰ تا ۷۰ متری باید بخاری های 7 تا 9 هزار خریداری شود و در خانه های ۷۰ متر به بالا بخاری با قدرت حرارتی ۱۲ هزار به بالا باشد . بخاری های شومینه نیز برای سالن و پذیرایی خانه مناسب است . البته در برخی مواقع افراد در هنگام خرید مدل یک بخاری را با قدرت حرارتی اشتباه می گیرند این در حالی است که باید توجه داشت تا با هم اشتباه گرفته نشوند . توجه داشته باشید که : قدرت گرما دهی با عبارت (( کیلو کالری )) همراهی میشود و با مدل بخاری فرق دارد

نحوه نگهداری بخاری ؟
توصیه میشود بعد از فصل سرما و اتمام کار بخاری ابتدا گرد و غبار را از بخاری با دستمال گرفته و هرگز بخاری را نشوئید مگر در مواردی که اجزاء آن توسط سرویسکار مجاز تفکیک شده باشد و بعد از خشک کردن دوباره مونتاژ شود ، چون اکثر قطعات فلزی بوده و دچار زنگ زدگی میشود حتی الامکان بخاری را بسته بندی کرده و یا در نایلون و یا پارچه پیچیده و در انباری نگهداری کنید نه در گوشه حیاط و پشت بام و محیط های سر باز ؛تا برای مصرف سال آینده مجبور به پرداخت هزینه هایی از قبیل رفع زنگ زدگی ، گرفتگی لوله های داخلی و تعویض شیشه و سرویس مجدد نباشید.

انشا ا... که امسال کلمه مرگ خاموش را نشنویم و هموطنان گرامی با رعایت کردن مسائل ایمنی زمستانی گرم را در کنار خانواده سپری کنند .


نصب و تعمیر بخاری و شومینه




  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.