صدایی که علامت خرابی واتر پمپ است

 تشخیص علائم خرابی و فرسودگی واترپمپ از دما و صدای موتور
 

واتر پمپ یک قطعه مهم در موتور خودرو بوده که در با خراب شدن آن با مشکلات متعددی روبرو خواهید شد، در ادامه چگونگی عملکرد واتر پمپ خودرو و نشانه های فرسودگی آن توضیح داده می شود.

نشانه های فرسودگی و خرابی واتر پمپ خودرو

خودرو و اتومبیل دارای قطعات مختلفی هستند که در صورت بروز مشکل و خرابی می توانند دردسر ساز شوند و مشکلات مختلفی را ایجاد کنند. یکی از قطعات مهم در خودرو واترپمپ بوده که در این قسمت به نحوه عملکرد آن و نشانه های خرابی و فرسوده شدن واترپمپ خواهیم پرداخت.

واتر پمپ و چه کارایی آن در خودرو

به طور کل به نظر می رسد که واتر پمپ یا همان پمپ آب قطعه ای ساده و کم اهمیت در خودرو است ولی درست بالعکس، این قطعه کوچک نقشی بسیار مهم و ضروری در موتور خودرو دارا می باشد. این قطعه ریز سبب جریان سیال بین رادیاتور و موتور می شود که باعث جلوگیری از افزایش زیاد دمای موتور در تابستان و همچنین یخ زدگی موتور در زمستان می شود. بدون انتقال آب از رادیاتور به موتور خودرو، موتور دوامی نخواهد آورد و سبب خسارات سنگینی خواهد شد.

با توجه به این موارد و اهمیت بسیار زیاد نقش واتر پمپ، باید قبل از خرابی کامل این قطعه بتوانیم علائم فرسودگی آن را تشخیص دهیم تا در زمان مناسب جهت تعویض آن اقدام شود و از خسارت های ممکن جلوگیری شود.

 

- گرمای بیش از حد موتور

همان طور که گفته شد داغ شدن بسیار زیاد موتور می تواند سبب آسیب های جدی به موتور خودرو شود. اولین دلیل داغ شدن زیاد و سریع موتور می تواند کارکرد ضعیف و یا کار نکردن واتر پمپ باشد که باید قبل از آسیب دیدن و خراب شدن قطعات دیگر موتور خودرو نسبت به حل آن خیلی سریع اقدام کرد.

یکی از علائم خرابی واتر پمپ، داغ شدن سریع و زیاد دمای موتور خودرو بوده که باعث می شود چند دقیقه بعد از روشن شدن به شدت دمای موتور بالا برود که از مانیتور مربوط به دمای موتور قابل تشخیص است.

  

- صدای بد و ناله مانند قرقره واتر پمپ ماشین

علامت دیگری که می توان از آن جهت تشخیص خرابی واترپمپ استفاده کرد، صدای بد و ناله مانند واترپمپ بوده که در سرعت های بالا در هنگام رانندگی ایجاد می شود و دلیل آن هم ، شل شدگی قرقره واترپمپ می باشد، که باید با شنیدن این صدا، هرچه سریعتر نسبت به تعمیر و یا تعویض قطعه اقدام کرد، زیرا می تواند باعث آسیب دیدن موتور خودرو شود.

 

ایجاد صدا از موتور خودرو

- نشت مایع خنک کننده

علامت دیگر جهت تشخیص فرسودگی و ایراد در واترپمپ، نشت کردن مایع خنک کننده از واتر پمپ می باشد که به دلیل فرسوده شدن و خراب شدن واشرهای واتر پمپ می باشد. این ایراد می تواند به حراتی برطرف شود و لی در صورت نادیده گرفتن ممکن است باعث بروز آسیبهای جدی در موتور خودرو شود.

مایع خنک کننده ای که برای موتور خودرو استفده می شود،  به طور معمول رنگ سبز و قرمز دارد. که در صورت مشاهده مایعی با چنین رنگ هایی در نزدیکی واترپمپ موتور، خیلی سریع اقدامات لازم را انجام دهید و جها تعمیر واترپمپ به مکانیکی رجوع کنید تا واترپمپ مورد تعمیر قرار گیرد. بنابر این نیاز است که همیشه وضعیت واتر پمپ و مواد اطراف آن چک شود تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

 *******************

 

- خارج شدن بخار از موتور خودرو

نشانه دیگری خرابی واترپمپ و یا فرسودگی آن، بلند شدن بخار از موتور و یا رادیاتور خودرو بوده که نشان می دهد واتر پمپ وظیفه خود را که خنک کردن موتور خودرو بوده، به خوبی انجام نداده است و به دلیل حرارت بالا در موتور، بخار و حرارت بالا ایجاد شده است.

در صورتیکه در حال رانندگی بودید و متوجه چنین موردی شدید ، سریع توقف کنید و از ادامه رانندگی خودداری کنید، زیرا این مورد می تواند بسیار خطر ناک برای جان سرنشینان خودرو باشد و آسیب های جدی برای موتور خودرو به همراه داشته باشد. در چنین حالتی، دیگر رانندگی را ادامه ندهید و از جرثقیل یدک کش برای جابجایی خودرو کمک بگیرید.

 

علائم خرابی واتر پمپ خودرو و راه حل صحیح آن

جهت جلوگیری از خرابی واتر پمپ چه باید کرد ؟

جهت جلوگیری از واتر پمپ، باید بصورت مرتب و مداوم موتور و واترپمپ چک و که بهتر است این امر توسط مکانیک صورت گیرد. همچنین، سعی کنید که به موقع، مایع خنک کننده یا آب رادیاتور را تعویض کنید و همیشه از جنس مرغوب و با کیفیت استفاده کنید، زیرا کیفیت بد آب رادیات باعث ایجاد رسوب در واتر پمپ و رادیاتور واهد شد و در نتیجه خرابی واتر پمپ را به همراه خواهد داشت.

 

 


خدمات تعمیر خودرو و تعویض لاستیک در محل




  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.