حافظیه

# معرفی اماکن گردشگری شیراز و فارس

حافظیه شیراز مقبره و محل دفن لسان‌الغیب خواجه حافظ شیرازی شاعر بزرگ قرن هشتم می باشد و یکی از مهمترین اماکن و جاذبه های گردشگری شیراز و ایران است که هر ساله گردشگران بسیاری از این مکان گردشگری بازدید می کنند به نحوی که برای ایام نوروز تقریبا همه ساله بیشترین تعداد بازدید گردشگران را در کشور به خود اختصاص می دهد.

مردم ایران، شهر شیراز را به عنوان شهر عشق و عرفان و شهر شعر و شاعری می شناسند به دلیل وجود مقبره این شاعر بزرگ و دیگر شاعران مثل سعدی و خواجوی کرمانی که اشعار عاشقانه و عارفانه آنها شهره خاص و عام است، مردم ایران، شهر شیراز را به عنوان شهر عشق و عرفان و شهر شعر و شاعری می شناسند. مقبره حضرت حافظ (حافظیه) مکانی بسیار زیبا و آرامش بخش بوده که مانند یک باغ سرسبز و خرم می باشد. این شاعر بزرگ محبوبیت ویژه ای در بین مردم داشته به نحوی که دیوان اشعار حافظ در هر خانه ای از ایرانیان وجود دارد و اعتقاد عجیبی به این شاعر و اشعار ایشان دارند.

خواجه حافظ شیرازی علاقه ویژه ای به شهر شیراز داشت که به این مورد به دفعات در اشعار خود اشاره داشته و به همین دلیل به ندرت از شهر شیراز خارج شده و عاشق باغهای شیراز و آب زلال رکن آباد بود. بعد از فوت خواجه حافظ در سال 792 ه. ق.، ایشان را در باغ مصلی که آب رکن آباد هم از آنجا می گذشت، دفن کردند. 65 سال بعد از وفات ایشان، شمس‌الدین محمد یغماییوزیر حکمران گورکانی عمارتی گنبدی شکل بر فراز مقبره خواجه حافظ بنا کرد و حوضی بزرگ در کنار آن ساخته شد. در طول دوران مختلف این بنا مورد مرمت قرار می گرفت تا اینکه در زمان کریم خان زند بنایی ویژه و جدید برای مقبره خواجه حافظ ساخته شد و تالاری بزرگ در جنوب مقبره خواجه حافظ قرار در نظر گرفته شد و در جنوب این تالار هم باغی بزرگ خودنمایی می کرد. همچنین کریم خان زند دستور ساخت سنگ قبری از جنس مرمر داد که چند بیتی از اشعار خواجه حافظ به خط نستعلیق توسط حاج آقاسی بیگ افشار آذربایجانی بر روی آن نوشته و حکاکی شد و کماکان همین سنگ بر مزار خواجه حافظ شیرازی قرار دارد.

 





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.