تور تخت جمشید پاسارگاد از شیراز

  • تور گردشگری یک روزه تخت جمشید، نقش رستم و پاسارگاد از شیراز
  • تور تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم و دیدن از مقبره پادشاهان هخامنشی
  • تور تخت جمشید و پاسارگاد با لیدر مسلط به زبان انگلیسی، فرانسه و عربی
  • دیدن از دروازه ملل، کاخ آپادانا، تچر و هدیش در تور تخت جمشید و پاسارگاد
  • آرامگاه داریوش بزرگ، خشایار و اردشیر شاه و داریوش دوم در نقش رستم
  • تور تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم با آثار ایلامیان، ساسانیان و هخامنشیان 
  • تور پاسارگاد و دیدن از مقبره کورش کبیر و مجموعه توریستی پاسارگاد شیراز

 

 # خدمات گردشگری آسایش گستر

 # تور طبیعت گردی شیراز

# تور گردشگری داخل شیراز


 

تخت جمشید Persepolis

  تور تخت جمشید پاسارگاد شیراز - Persepolis Pasargad tourتخت جمشید یا شهر پارسه - تور تخت جمشید، نقش رستم و پاسارگاد از شیراز

 

 تخت جمشید، پارسه یا پرسپولیس نام شهر معروف باستانی ایران است که برای سالیان طولانی مرکز حکومت هخامنشی در دوران چندین پادشاه بزرگ مانند داریوش کبیر و خشایار شاه بوده است که به دلیل آب و هوای بسیار خوب و معتدل در این مکان ساخته شد. در شهر باستانی پارسه، توسط شاهان هخامنشی داریوش بزرگ، خشایار شاه و اردشیر شاه طی سالیان بسیار، کاخی به نام تخت جمشید بنا شد که مرکز تشریفات این حکومت بزرگ بود و در ابتدای سال نو، میزبان ملت های مختلف تحت پوشش هخامنشیان بود که با پیشکش ها و هدایای  مختلف نزد شاه هخامنشیان می آمدند.

persepolis تور تخت جمشید

 ساخت بنای تخت جمشید در سال 518 قبل از میلاد توسط داریوش بزرگ سومین پادشاه هخامنشیان و در اطراف مرودشت امروزی و در کنار کوه رحمت آغاز شد و ساخت آن توسط فرزندش خشایارشاه و نوه اش اردشیر شاه ادامه یافت و بناها و کاخ های بسیاری توسط این پادشاهان بزرگ هخامنشی در این مکان تاریخی ساخته شد و ساخت کاخ تخت جمشید نزدیک به 120 سال به طول انجامید. برای ساخت کاخ باشکوه تخت جمشید، از بهترین معماران و هنرمندان جهت طراحی استفاده شد و کارگران مرد و زن برای ساخت آن به کار گماشته شدند.

تور تخت جمشید از شیراز دروازه ملل - Persepolis tour melal

 دروازه ملل - تور تخت جمشید، نقش رستم و پاسارگاد از شیراز

 

یکی از ویژگی های خاص این مکان و پادشاهان هخامنشی، رفتار مناسب حکومت با کارگران و پرداخت حقوق بالا به آنها در قبال کارشان بود که این اطلاعات از سنگ نوشته های پیدا شده در این مکان بدست آمده است. و این رفتار انسانه حکومت هخامنشیان و رعایت حقوق بشر باعث شگفتی همه انسانهای امروزی است و سبب شهرت بیش تر این مکان و علاقه مندی بسیار زیاد گردشگران و توریست ها برای بازدید از تخت جمشید شده است، و سبب شده که تخت جمشید و پرسپولیس آوازه ای جهانی پیدا کند و تورهای گردشگری بسیاری برا دیدن تخت جمشید شیراز به این مکان تاریخی بیایند.

نقش ملل تحت سلطه هخامنشیان تخت جمشید - shiraz Persepolis tour

نقش های حجاری شده - تور تخت جمشید و پاسارگاد از شیراز

 

با وجود تخریبی که برای تخت جمشید صورت گرفته، باز هم شکوه و عظمت این کاخ های با شکوه باعث حیرت طراحان و معماران امروزی، گردشگران و توریست ها می شود که چگونه این سازه های سنگی و بسیار بزرگ و زیبا و بسیار دقیق و بدون عیب را با شرایط و امکانات 2500 سال پیش ساخته اند در صورتیکه با امکانات امروزی هم ساخت این کاخ با شکوه تخت جمشید تقریبا امکان ناپذیر است.   

اصلی ترین موادی که برای ساخت کاخ های تخت جمشید استفاده شده، سنگ بوده است که از نواحی اطراف مرودشت و از کوههای خاص این سنگها تراشیده می شده و با الوارهای چوب و یا با جریان آب، این سنگها به محل ساخت کاخ های تخت جمشید می رسیده و سپس نوبت به طراحی و تراشیدن سنگها و در نهایت بالا گذاشتن این سنگها در جای خود بوده است که همگی این مراحل بسیار سخت و بوده و دیدن این کاخ های با عظمت و تکر در مورد چگونگی ساخت این بناها باعث حیرت همگان می شود. با توجه به شکوه این بنا و نوع معماری و هنری که در ساخت آن استفاده شده، به طور قطع می توان گفت که مهمترین آثار باستانی و تاریخی کشور ایران محسوب می شود.

 

 کاخ تچرا تور تخت جمشید از شیراز -Persepolis tacher palace

 کاخ تچر تخت جمشید - تور یک روه تخت جمشید و پاسارگاد از شیراز

 

در سال 1309 کار بازسازی بناهای تخت جمشی توسط باستان شناسان آمریکایی آغاز شد و بعد از آن با گروه باستان شناسان آلمانی در سال 1314 هجری شمسی ادامه پیدا کرد و تا سال 1319 ، بازسازی تخت جمشید و استحکام بناها و رمز نگاری از سنگ نوشته های خطیی ادامه پیدا کرد و بسیاری از کتیبه ها، سنگ نوشته و دیگر آثار باستانی در این زمان پیدا شد که بسیاری از آنها در موزه تخت جمشید نگهداری می شود ولی متاسفانه تعدادی هم از کشور خارج شد. از مهمترین آثار کشف شده در تخت جمشید کتیبه ها و سنگ نوشته ها هستند که مربوط به پادشاهان هخامنشی هست که از این طریق پیام خودشان و دستوراتشان عنوان کرده و انتقال داده اند، و بسیاری از اطلاعات امروزی ما در مورد فرهنگ، آداب و چگونگی زمامداری پادشاهان هخامنشیان ، به دلیل وجود این سنگ نوشته ها و کتیبه ها میباشد.

تور تخت جمشید از شیراز- کاخ آپادانا - Persepolis apadana palace کاخ آپادانا - تور یک روه تخت جمشید و پاسارگاد از شیراز

 

 در تخت جمشید کاخ های بسیاری وجود دارد که همگی در دوران پادشاهان مختلف هخامنشیان ساخته شده که کاخهای آپادانا، 100 ستون، هدیش و تچر معروف ترین آنها هستند که توریست های گردشگری که به تخت جمشید شیراز می آیند میتوانند شکوه و عظمت این کاخ ها را از نزدیک ببینند . کاخ تچر یا تچرا که به معنی خانه زمستانی است کاخ اختصاصی داریوش بزرگ بوده و به دستور این پادشاه بزرگ ساخته شد. کاخ هدیش که به دستور خشایار شاه ساخته شد و کاخ اختصاصی این پادشاه بوده، در مرتفع ترین قسمت تخت جمشید می باشد و با دو پلکان به کاخ ملکه که دیگر کاخ ساخته شده در زمان خشایار شاه می باشد، مرتبط می شود. علاوه بر این کاخ ها، کاخ صد ستون و کاخ ه یا اچ که در دروان خشایار شاه ساختشان شروع شد و در زمان اردشیر شاه به اتمام رسید، کاخ سه در و خزانه از دیگر کاخ های مهم تخت جمشید به شمار می روند.

کاخ آپادانا تخت جمشید

کاخ آپادانا و تچر - تور یک روه تخت جمشید و پاسارگاد از شیراز

 

 گردشگران و توریست هایی که به تخت جمشید می روند در سمت شمال تخت جمشید و در دامنه کوه رحمت، شاهد دو مقبره بزرگ خواهند بود که مربوط می شود به آرامگاه پادشاهان هخامنشیان اردشیر دوم و اردشیر سوم که ساخت بنای تخت جمشید تا دوران این پادشاهان ادامه داشته است که با کمی کوهنوردی می توان به مقبره آنان رسید و از آن بازدید داشت. طبق نظر تاریخ دانان، در سال 330 قبل از میلاد با حمله اسکندر مقدونی، این بنای عظیم دچار آتش سوزی و تخریب شد و فقط قسمت های سنگی این بنای تاریخی با شکوه به جا ماند.

 


 

نقش رستم naghsh-e Rostam

 نقش رستم جزء اماکن تاریخی و گردشگری فارس و شیراز محسوب می شود که در نزدیکی شهر مرودشت قرار دارد و یکی از بارزترین جاذبه های گردشگری ایران می باشد و تورهای گردشگری بسیاری برای دیدن نقش رستم در کنار تخت جمشید به این مکان می آیند. در نقش رستم که در نزدیکی تخت جمشید هم قرار دارد، آثار باستانی و تاریخی از دوران ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان وجود دارد که وجه تمایز آن با دیگر آثار باستانی و تاریخی کشور ایران است، که قدیمی ترین آثار باستانی موجود در این مکان توریستی مربوط می شود 1200 سال قبل از میلا که نشاندهنده تاریخی بودن و مهم بودن نقش رستم می باشد و در تمامی دوران تاریخ از اهمیت بخصوصی برخوردار بوده است.

 

Naghsh-e Rostam-نقش رستم - تور گردشگری از شیراز

نقش رستم شیراز - تور یک روه تخت جمشید ،پاسارگاد و نقش رستم از شیراز

 

از جمله آثار باستانی و تاریخی نقش رستم، مقبره و آرامگاه پادشاهان داریوش شاه، خشایار شاه، اردشیر شاه و داریوش دوم می باشد که با شکوهی وصف ناپذیر در دل کوه ساخته شده است و جسد این پادشاهان در طابوت های سنگی و بصورت مومیایی درون این مقبره ها قرار گرفته بودند. علاوه بر مقبره پادشاهان، سنگ نگاره هایی در دوران ایلامیان و همچنین دوران حکومت پادشاهان مختلف ساسانی بر روی کوه نقش رستم حکاکی شده است که قدیمی ترین سنگ نگاره هم مربوط به دوران ایلامیان می باشد که در آن نقش دو ایزد و ایزدبانو و شاه و ملکه کشیده شده است که در زمان بهرام دوم ساسانی قسمت هایی از این سنگ نگاره صاف شده و نقش خودش را بر جای گذاشته است.

سنگ نگاره های دیگر مربوط است به دوران ساسانی که پادشاهان سعی کرده اند نقش صحنه‌های تاجگذاری‌شان یا شرح نبردها و افتخاراتشان را بروی کوه نقش رستم حکاکی کنند. سنگ نگاره اردشیر بابکان (موسس ساسانیان) و اهورامزدا یکی از زیباترین و سالم ترین سنگ نگاره و نقشهای بازمانده در نقش رستم شیراز است که در این تصویر حکاکی شده بر سنگ، اردشیر بابکان در حالی که سوار بر اسب است و جسد پیکر اردوان پنجم آخرین شاه اشکانی زیر پای اسب قرار دارد، حلقه قدرت را از دست اهورا مزدا که به شکل انسان تصویر شده، دریافت میکند. این نقش 6/65 متر پهنا و 2/40 متر عرض دارد و در ارتفاع 2 متری از سطح زمین ساخته شده است.

سنگ نگاره اردشیر بابکان و اهورامزدا-Naghsh-e Rostam-نقش رستم

تاج گذاری اردشیر بابکان - تور یک روه تخت جمشید و پاسارگاد از شیراز

 

پیروزی شاپور اول بر امپراطوری رم دیگر نگاره حکاکی شده از دوران ساسانی است قدرت ایرانیان در برابر رومیان را نشان می دهد که در این تصویر شاپور شاه سوار بر اسب است و والرین حاکم روم در برابرش زانو زده است. این سنگ نگاره 11 متر طول و 5 متر عرض دارد و بسیار ماهرانه و با ظرافت ساخته شده است.

 

پیروزی شاپور اول بر امپراطوری رم - تور یک روه تخت جمشید و پاسارگاد از شیراز

 

نبرد و پیروزی بهرام دوم دیگر نقش برجسته ای است که از ساسانیان به جا مانده که در این تصویر بهرام دوم سوار بر اسب در حال شکست و کشتن دشمنان می باشد. نقش آناهیتا و نرسی که صحنه تاجگذاری نرسی و گرفتن حلقه قدرت از آناهیتا ایزدبانوی آب را نشان می دهد و سنگ نگاره نبرد و پیروزی شاپور دوم از دیگر آثار باستانی به جا مانده از ساسانیان در نقش رستم شیراز می باشد. 

علاوه بر این سنگ نگاره ها، بنای معروف کعبه زرتشت هم در این مکان قرار دارد که یک سازه چهار گوش است و درست در مقابل مقبره داریوش دم می باشد. کاربرد دقیق این این سازه باستانی به طور کامل مشخص نیست اما یکی از نظریه ها این است که این مکان محل عبادت بوده و چون دین باستانی ایرانیان زرتشتی بوده، این مکان را کعبه زرتشت می نامند.

 

 کعبه زرتشت در نقش رستم - تور یک روه تخت جمشید و پاسارگاد از شیراز

 

در گذشته دور این سازه مکعبی باستانی را بن خانه به معنی خانه اصلی، می نامیدند. برای ساخت کعبه زرتشت از سنگ های مرمر بسیار بزرگ استفاده شده که بدون استفاده از ملات روی هم قرار گرفته اند و با گذشت زمان رنگ این سنگ های سفید مرمر به قهوه ای تغیر پیدا کرده است.

  

علت نامگذاری نقش رستم

دو نظریه برای نامگذاری نقش رستم برای این مکان توریستی وجود دارد، یکی با دلالت بر افسانه های تاریخی کشورمان و شاهنامه است که این مکان محل جنگ رستم و اسفندیار بوده که در نهایت هم با پیروزی رستم به پایان می رسد. و به همین دیلیل اینجا را نقش رستم نامیدن. دلیل دیگر نقوش برجسته مربوط جنگها و پیروزی پادشاهان ساسانی است که جنگ ها و پیروزی های رستم را تداعی می کند و این نقشها و سنگ نگاره ها را به رستم نسبت داده و اینجا را نقش رستم می نامند.

 

آرامگاه داریوش بزرگ

داریوش بزرگ در سال 522 پیش از میلاد مسیح به عنوان سومین پادشاه هخامنشیان بر تخت حکومت نشست و بعد از 36 سال پادشاهی در سن 64 سالگی با مرگ طبیعی در گذشت. داریوش بزرگ در زمان حکومتش دستور ساخت مقبره خود را در نقش رستم داده بود و قبل از مرگش این ساخت این مقبره به پایان رسیده بود. نمای بیرونی و داخلی این آرامگاه کاملا ابتکاری و نوآوری شده بوده و تا قبل از آن نظیرش وجود نداشته است. سنگ نبشته ای که در این آرامگاه وجود دارد، تعلق این آرامگاه را به داریوش شاه نشان می دهد. در بخش بالای آرامگاه، نقش داریوش که بر روی اورنگی ایستاده و نماد باستانی فروهر بر فرازش قرار دارد و آتشدان شاهی روبروی او است، کنده‌کاری شده است.

نقش-رستم-مقبره داریوش کبیر- تور تخت جمشید پاسارگاد شیراز-Naghsh-e Rostam-نقش رستم

 آرامگاه داریوش بزرگ در نقش رستم - تور یک روه تخت جمشید و پاسارگاد از شیراز

 

آرامگاه خشایار شاه

خشایار شاه در سال 486 قبل از میلاد و بعد از داریوش بزرگ به پادشاهی رسید بعد از 21 سال حکومت و پیروزی های مختلف در سال 465 قبل از میلاد توسط یک خواجه به نام میترا و با همدستی رئیس گارد سلطنتی در خوابگاهش کشته شد  و در مقبره ای که در شمال شرقی آرامگاه داریوش اول است و به شکل صلیب طراحی شده، آرام گرفته است. در بالای آرامگاه خشایارشاه، نقش فروهر و ماه دیده می شود که در پایین آن، نقش خشایارشاه کشیده شده که که بر روی اورنگ استاده و دستش را به سوی فروهر و آتش دان دراز کرده است.

 

آرامگاه اردشیر شاه و داریوش دوم

آرامگاه اردشیر شاه در 37 متری سمت چپ آرامگاه داریوش شاه قرار گرفته و ظاهر این آرامگاه هم به تقلید از آرامگاه داریوش و خشایار شاه به شکل صلیبی و همراه با نقش فروهر در بالای صلیب ساخته شده است اما دقت و ظرافت درون مقبره ضعیفتر از آرامگاه پدرانش می باشد. آرامگاه داریوش دوم هم  بمانند این مقبره در سمت چپ مقبره اردشیر شاه و با فاصله 37 متر ساخته شده و کاملا مشابه با مقبره اردشیر شاه می باشد.

 


 

پاسارگاد و مقبره کوروش کبیر Pasargad

مجموعه میراث گردشگری و توریستی پاسارگاد شامل آثار باستانی به جا مانده از زمان هخامنشیان و به خصوص کوروش کبیر می باشد که مهمترین این آثار، مقبره با شکوه و ساده کوروش کبیر بنیانگذار سلسله هخامنشیان می باشد که مانند یک نگین در دشت پاسارگاد شیراز می درخشد. هر ساله در تاریخ 7 آبان روز کوروش، علاقه مندان و مریدان بسیاری به این منطقه و برای دیدن مقبره کوروش کبیر با تورهای گردشگری پاسارگاد شیراز سفر میکنند. 

آرامگاه کوروش کبیر پاسارگاد-shiraz pasargad tour

مقبره کوروش کبیر - تور یک روه تخت جمشید و پاسارگاد از شیراز

 

این مقبره با شکوه در مجموعه پاسارگاد شیراز از سنگ آهک سفید ساخته شده و در میان باغات سلطنتی قرار داشته است. در گذشته که هویت این مکان نامشخص بوده مشهد مادر سلیمان نیز گفته می شده است. در سال 540 قبل از میلاد، پس کشته شدن کوروش کبیر در جنگ با سکاها یا ایرانیان شمالی، جسدش را مومیایی کردند و در تابوت و به همراه جواهرات پادشاهی در این مقبره قرار دادند.مقبره کوروش کبیر-pasargad- تور پاسارگاد از شیراز

مقبره کوروش کبیر - تور یک روه تخت جمشید و پاسارگاد از شیراز

 

 

از دیگر اثار باستانی و تاریخی مهم موجود در پاسارگاد، می توان به آرامگاه کمبوجیه پسر کوروش کبیر، سنگ‌نگاره انسان بالدار، کاخ بارعام و محوطه مقدس اشاره کرد که همگی از آثار تاریخی مهم دوره هخامنشیان در مجموعه گردشگری و توریستی  پاسارگاد می باشند.

 


Persepolis tour




  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.