معرفی قطعات پکیچ دیواری و چگونگی کارکرد

 

قطعات موجود در دستگاه پکیج دیواری شامل شیر کنترل گاز، مشعل ، کلاهک تعدیل پمپ مدار گرم کننده، مبدل های حرارتی، مخزن کویل دار، منبع انبساط بسته، شیر اطمینان، شیر هواگیری خودکار، برد کنترل الکترونیک، شیر سه راهی موتوری، کلید ایمنی حرارتی، سنسور فشار، پتانسیومتر و اکوستات  می باشد که در ادامه، کاربرد هر قطعه به همراه نحوه عملکرد آنها توضیح داده خواهد شد.

شیر کنترل گاز:

 یکی از مهمترین قطعات در دستگاه پکیج دیوار شیر کنترل گاز است که نقشی اساسی در پکیج دارد. این قطعه متشکل شده از دو شیر مغناطیس جهت قطع و وصل گاز و ایمنی و همچنین یک رگولاتور تنظیم فشار گاز می باشد. کلیت عملکرد این قطعه شامل موارد عنوان شده زیر می باشد:

-  قطع کردن جریان و برقراری جریان گاز با توجه به فرمان پتانسیومتریا اکوستات انتخاب دما، به وسیله شیر برقی

-  قطع کردن جریان گاز در زمان خاموش شدن پیلوت، توسط شیر مغناطیسی ایمنی با توجه به فرمان صادر شده از ترموکوبل

-  قطع کردن جریان گاز در زمان افزایش بسیار زیاد دمای آب ، با فرمان صادر شده از کلید ایمنی حرارتی

-  تنظیم کردن مقدار فشار گاز ورودی دستگاه توسط رگولاتور گاز

 

فلوسوئیچ :

قطعه فلوسوئیچ در ابتدای قسمت ورودی آب سرد به پکیج قرار گرفته است و جهت کنترل میزان جریان مورد استفاده قرار می گیرد و جنس آن از تفلون است. در بالای فلوسوئیچ یک قطعه آهنربایی و یک بخش الکتریکی وجود دارد و با ارتباط با کنتاکهای رله باز و بسته شدن مسیر جریان آب را تعین می کند. در ابتدای فلوسوئیچ هم یک فیلتر قرار دارد که برای جلوگیری از ورود مواد جامد اضافی به درون دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.


مشعل پکیج دیواری : 

مشعل دستگاه پکیج اغلب از نوع اتمسفریک است زیرا این مدل از مشعل، کارایی خوبی داشته و در مقایسه با دیگر انواع مشعل، صدای کمتری دارند و با توجه به ظرفیت و حجم پکیج دیواری از این نوع مشعل استفاده می شود.

 

شیر سه راهی موتوری : 

 شیر سه راهی موتوری اغلب در پکیج های بدون مخزن آب گرم استفاده می شود و وجود این قطعه باعث فراهم شدن شرایط اولیه برای به کارگیری مبدل حرارتی ثانویه و در نتیجه تولید فوری و لحظه ای آب گرم در پکیج دیواری می شود.

با باز شدن شیر آب گرم توسط افراد و با صادر شدن فرمان از طرف برد الکترونیکیک، شیر سه راهی مسیر جریان آب مدار گرم به رادیاتورها را می بندد و جریان آب را به سمت مبدل حرارتی ثانویه از نوع پوسته لوله، برای تهیه آب گرم فوری هدایت می کند. با بسته شدن شیر آب، شیر سه راهی دوباره جریان آب را به سمت رادیاتورها هدایت می کند.

  

 

برد کنترل الکترونیک :

برد کنترل الکترونیک وظیفه کنترل و تغیر شرایط و مسیر جریان را با توجه به شرایط و پیام های ارسال شده دارد. این قطعه پیام را سنسور فشار، پتانسومتر و اکوستات در یافت کرده و با توجه با پیام دریافت شده و شرایط پیش آماده، فرمان برای ایجاد تغیر در عملکرد شیر کنترل گاز، شیر سه راهی و پمپ مدار گرم کننده صادر می کند و شرایط لحظه ای مسیر جریان و شدت جریان را تحت کنترل دارد.

 

کلید ایمنی حداقل فشار آب :

این قطعه از پکیج بر روی بدنه پمپ قرار گرفته و وظیفه آن بررسی فشار آب گرم مدار است که در صورت تغیر فشار و دور شدن آن از فشار نرمال، که می تواند در اثر نشتی رادیاتور و یا پرنشدن سیستم مدار گرمایش ایجاد شود، برای حفظ ایمنی اجازه ادامه فعالیت به دستگاه نخواهد داد.

برروی سمت راست بدنه ی پمپ قرار داده شده است و یک وسیله ی کنترل و ایمنی برای وجود اب در سیستم مدار گرمایش شوفاژ می باشد که در صورت وجود نشتی در سیستم و یا پر نشدن سیستم مدار گرمایش به اندازه ی کافی و عدم وجود فشار مناسب برای عملکرد شوفاژ دستگاه را قفل نماید و اجازه ی عملکرد به اجزای شوفاژ را نمی دهد اگر فشار آب بیش از 45% صدم بار گردد کلید وصل و اگر کمتر گردد کلید قطع میگردد .

 

سنسور حرارتی ( کنترل دما ) :

 این قطع وظیفه بررسی دمای آب گرم تولید شده را دارد و در قسمت خروجی مبدل حرارتی و بر روی لوله خروجی آب گرم دستگاه قرار دارد.

 

پتانسیومتر یا اکوستات  :

 این قطعه پکیج برای کنترل و تنظیم دما و حرارت آب موجود در مدار گرم کننده مورد استفاده قرار می گیرد

 

کلید ایمنی حرارت :

 این قطعه از دستگاه در قسمت بالایی مبدل پره لوله قرار گرفته و وظیفه آن قطع جریان گاز و خاموش کردن دستگاه در شرایط اضتراری که دمای آب به بیش از 110 درجه سانتیگراد برسد، می باشد. بعد از خاموش شدن دستگاه در چنین شرایطی، 15 دقیقه بعد می توان دستگاه را روشن کرد.

 

مبدل حرارتی پکیج دیواری :

 در پکیج دیواری، تامین آب گرم فوری توسط مبدل حرارتی ثانویه تولید می شود که این قطعه بصورت مسی بوده و از نوع پوسته – لوله می باشد.

 

پمپ جریان مدار گرم کننده :

 همانطور که مشخص است وظیفه پمپ ایجاد فشار و به جریان دراوردن آب است که آب گرم را از دستگاه به سمت رادیاتور و بالعکس در جریان قرار می دهد.

 

مخزن انبساط :

 این قطعه از دستگاه برای خنثی کردن اثر فشار ایجاد شده بابت تغیر حجم آب در حرارت بالا ، استفاده می شود و در پکیج دیواری از نوع دیافراگمی می باشد.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.