معرفی دستگاه اکسیژن ساز

 

در سال های اخیر با روی کار آمدن بیماری کرونا و اثرات مخرب آن برای ریه ها وهچنین با توجه به آلودگی هوای بسیاری از شهر های بزرگ بیماری ها تنفسی رو به افزایش است. به همین دلیل نیاز به اکسیژن و هوای تمیز در این بیماران تبدیل به یک نیاز حیاتی برای زندگی شده است. معمولا بیماران تنفسی نیاز به میزان اکسیژن بیشتری نسبت به یک فرد سالم دارند از همین رو این بیماران باید همیشه کپسول های اکسیژن را در خانه داشته باشند. اما از جهتی پر کردن مداوم کپسول های اکسیژن برای افرادی که دچار بیماری های تنفسی هستند تبدیل به یک معضل شده است. به همین دلیل پینهاد ما برای بیمارانی که به دلایل بیماری های تنفسی نیاز به اکسیژن بالا دارند تهیه دستگاه های اکسیژن ساز است.

کار این دستگاه تولید اکسیژن غلیظ برای استفاده ی بیماران دارای مشکل تنفسی میباشد، طرز کار این دستگاهبه این صورت است که هوای محیط را میگیرد و اکسیژن موجود در هوای اطراف را غلیظ میکند و در خروجی به بیمار منتقل میکند.

همانگونه که اطلاع دارید هوای اطراف ما از 78 درصد نیتروژن و 21 درصد اکسیژن تشکیل شده است، این دستگاه هوا محیط را میگیرد و با کمپرس کردن  آن هوایی شامل 95 درصد اکسیژن  در خروجی به بیمار منتقل میکند. این هوا با این درصد اکسیژن در علم پزشکی به نام اکسیژن پزشکی معروف میباشد.

ویژگی های این دستگاه

همانطور که گفتیم این دستگاه قابلیت تولید اکسیژن 95 درصد را دارد اما برای موارد استفاده ی متفاوت قابلیت تنظیم فشار و درصد اکسیژن را دارد.موارد استفاده از این دستگاه برای بیماری های حاد تنفسی یا موارد اکسیژن تراپی میباشد.

از مزیت های این دستگاه میتوان به مواردی مثل راندمان عملکرد بالا، بدون نیاز به شارژ، جابجایی راحت، استفاده ی آسان، و تولید اکیژن با خلوص بالا اشاره کرد. این دستگاه میتواند جایگزین خیلی خوبی برای کپسول اکسیژن باشد به این دلیل که همواره توان تولید اکسیژن پزشکی را دارد و نیازی به پر کردن یا شارژکردن ندارد. تنها محدودیت این دستگاه میتوان نیاز به برق باشد ک البته در حال حاظر نمونه هایی از این دستگاه تولید شده است که به صورت شارژی میباشند که میتوان آنها را شارژ کرد و در صورت نبود برق در مکان از آن استفاده کرد.

این دستگاه در انواع ظرفیت های سه ، پنج ، هشت و ده لیتر در دقیقه موجود میباشد که ظرفیت های سه و پنج لیتر بری ناراحتی های مزمن تنفسی و ظرفیت های بالا تر برای موارد حادتر بیماری های تنفسی استفاده میشوند.

به صورت کلی دستگاه های اکسیژن ساز به دو دسته ی کلی تقسیم میشوند؛ اکسیژن ساز های ثابت و قابل حمل که درباره هرکدام توضیحات مختصری خواهیم داد.

اکسیژن سازهای ثابت

این نوع از اکسیژن سازها معمولا برای استفاده در منازل استفاده میشوند و توانایی تولید اکسیژن به صورت مداوم و پالسی را دارد، به این معنی که هم قابلیت تولید اکسیژن به طور دائم و یکسره  را داراست و هم قابلیت تنظیم زمانی برا ی تولید اکسیژن را دارد.

این نوع از دستگاه ها در مدل هایی دارای چرخ هایی در زیر دستگاه هستند که قابلیت جابجای را به آنها میدهد اما جابجا کردن این دستگاه ها به سادگی دستگاه های قابل حمل نمیباشد.

دستگاه های قابل حمل 

این نوع از دستگاه ها معمولا فقط قابلیت تولید اکسیژن به صورت پالسی را دارند. برای انتخاب دستگاه مناسب برای هر بیمار بهترین کار مشورت گرفتن از پزشک معالج بیمار میباشد. در این نوع از دستگاه های اکسیژن ساز میتوان با توجه به نیاز های بیمار با کمک صفحه نمایش دستگاه میزان توان اکسیژن خروجی را تنظیم کرد.

این نوع از دستگاه های اکسیژن ساز نسبت به مدل های ثابت دارای وزن و سایز کوچکتری میباشند که این قابلت حمل آنها را آسان میکند. درواقع طرز کار این دو مدل با هم هیچ تفاوتی نداردو تنها تفاوت آنها با هم در سایز و اندازه و استفاده از باتری میباشد. دستگاه های قابل حمل معمولا دارای باتری میباشند که در صورت نبود برق بتوان از آنها استفاده کرد.

نکاتی درباره دستگاه های اکسیژن ساز

درصورت روشن بود دستگاه و استفاده نشدن توسط بیمار اکسیژن موجود در هوای اتاق زیاد نمیشود.

میزان اکسیژن تولید شده توسط دستگاه اکسیژن ساز غلظتی بین 90 تا 95 درصد دارد.

این دستگاه دارای دو مدل فیلتر است که یکی قابلیت شست و شو را دارد و باید حداقل هفته ای یک با ر شسته شود و دیگری از جنس کاغذ است که باید هر 6 ماه یکبار تعویض شود.

دقت داشته باشید که هرگز دستگاه های اکسیژن ساز را در حالت روشن بودن حرکت ندهید زیرا باعث خرابی موتور دستگاه میشود.

 





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.