نکات ایمنی نصب دود کش بخاری گازی

نکات ایمنی در مورد نصب دود کش بخاری گازی
با رسیدن فصل زمستان و سرد شدن هوا، کم کم وسایل گرمایشی روی کار می آیند در هر ساختمان و خانه ممکن است از انواع مختلف وسایل گرمایشی مثل رادیاتور، سیستم گرمایش از کف، شومینه یا بخاری استفاده شود که برای راه اندازی تمامی این موارد نیاز به دقت و رعایت نکات ایمنی میباشد.
رعایت نکات ایمنی در نصب بخاری گازی از تمامی وسایل گرمایشی دیگر مهم تر است. برای تولید گرما در بخاری گازی با ترکیب شدن گاز شهری و اکسیژن گرما تولید میشود که حاصل این تولید گرما یک گاز به شدت سمی به نام مونوکسید کربن است که در صورت استنشاق باعث سمومیت و حتی منجر به مرگ میشود، به همین دلیل است که نصب و راه اندازی بخاری گازی نیاز به دقت بیشتر و رعایت نکات ایمنی به صورت حداکثر میباشد.
مهمترین قسمت نصب بخاری:دودکش
همانطور که اشاره کردیم حاصل تولید گرما یک گاز بسیار سمی به نام مونوکسید کربن است. در صورتی که دودکش بخاری به درستی نصب نشده باشد این امکان وجود دارد که این گاز از کناره های دودکش به خانه نشت کند و از آنجایی که این گاز نه بو و نه رنگ خاصی ندارد تشخیص دادن وجود آن در فضا امکان پذیر نیست و به همین علت است که این گاز به نام قاتل خاموش شناخته شده است.
حتی نشت مقداری کم از این گاز میتواند موجب خفگی و مرگ شود. پس به هنگام نصب بخاری گازی حتما به نصب صحیح دودکش توجه نمایید.

نکات مهم در نصب دودکش
در اولین مرحله از نصب دودکش باید به وصل شدن کامل و صحیح لوله ی دودکش به بخاری اطمینان حاصل کنید و دقت کنید که نشتی از این قسمت وجود نداشته باشد.
دومین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این مسئله است که هر وسیله ی گاز سوزی که در خانه وجود دارد باید به صورت مجزا یک دودکش داشته باشد و هر یک از دود کش ها دارای کلاهک مخصوص باشند تا خروج گاز مونوکسید به طور کامل انجام شود.
قبل از نصب و روشن کردن بخاری حتما کلاهک ها را چک کنید و مطمئن شوید که راه خروجی مسدود نشده باشد. بسیاری از کلاهک ها دچار گرفتگی میشوند که این گرفتگی باعث مسدود شدن راه خروج موکسید کربن میشود و اکسیژن لازم هم برای روشن ماندن شعله به بخاری نمیرسد و ممکن است شعله بخاری کم یا کلا خاموش شود.
از اشتباهات رایج در نصب دودکش بخاری این است که لوله ی دودکش را از شیشه ی پنجره عبور میدهند. این کار از لحاظ ایمنی اصلا درست نیست چون امکان دارد شیشه در صورت سرد و گرم شدن دچار شکستگی شود. در صورتی که مجبور به انجام این کار هستید مطمئن شوید که لوله ی بخاری از محلی که به خارج هدایت شده یک متر به صورت عمودی بالا برود.
نکته ی قابل توجه دیگر این است که هر مدتی یک بار به لوله های خروجی دودکش روی پشت بام سر بزنید و از سالم بودن کلاهک مطمئن شوید.کلاهک از ورود باران برف و اشیا به درون دودکش جلوگیری میکند به همین دلیل باید همیشه مطمئن باشید که کلاهک سر جایش باشد.
در آخر به طور کلی تمامی نکات ایمنی که باید در مورد دودکش رعایت شود به شرح زیر است:
1.قسمت خروجی دودکش که روی پشت بام وجود دارد باید حداقل یک متر از کف پشت بام فاصله داشته باشد.
2.جنس دودکش ها باید از مواد ضد زنگ ساخته شده باشد.
3.تا جایی که ممکن است از زانو برای اتصال دودکش استفاده نکنید
4.دقت داشته باشید که دودکش لوازم گاز سوز نباید با خروجی فن های هوا یکی شوند.
5.دودکش هایی که درون دیوار و خارج دیوار از آنها استفاده میکنید باید در برابر گرما مقاوم باشند.
6. آبگرمکن و بخاری های دودکش دار را به هیچ عنوان در محیط های بسته بدون دودکش روشن نکنید.
7. لوله ای که برای دودکش در دیوار قرار میگیرد باید قطر یکسانی از پایین تا بالای دودکش داشته باشد، در صورت کم و زیاد شدن قطر لوله میتواند مانع خروج کامل مونوکسید کربن شود.
8.برای دودکش های وسایل گاز سوز بهترین کار این است که هر یک از وسایل یک دودکش مجزا داشته باشد، در صورتی که قصد دارید دودکش چند دستگاه را یکی کنید باید تحت نظر متخصصان این کار صورت بگیرد.

 

با رعایت تمامی این نکات استفاده از بخاری گازی ایمن خواهد بود. برای اطمینان از عملکرد مناسب دودکش میتوانید از تست های زیر استفاده کنید:

1.اولین و ساده ترین روش برای اطلاع از کارکرد درست و مسدود نبودن دودکش بخاری این است که انتهای دودکش روی پشت بام را لمس کنید؛ اگر گرم بود که به این معنی است که دودکش به درستی عمل میکند و در صورت سرد بودن نشانگر این است که دودکش به احتمال زیاد مسدود است.
2. برای اطمینان از مسدود نبودن لوله های بخاری میتوانید با استفاده از یک طناب و یک جسم سنگین و انداختن آن از خروجی دودکش روی پشتبام استفاده کنید. اگر مسیر دودکش مسدود باشد طناب به پایین و ورودی دود کش نمیرسد و در صورت باز بودن لوله ی دودکش جسم و طناب را در قسمت ورودی خواهید دید.
3.روش دیگری که میتوان استفاده کرد با کمک کبریت یا فندک و یا شمع است. برای این تست در ورودی دودکش شعله را روشن میکنیم. در صورت مسدود نبودن شعله به طرف دهانه دودکش متمایل میشود و در صورتی که شعله ثابت بماند یعنی مسیر مسدود است.
امیدواریم با رعایت اصول و نکات ایمنی زمستان گرم و بی خطری را سپری کنید.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.