اصلاح عادت های بد نشستن

 

عوارض بد نشستن روی صندلی
تمامی افراد از کودک و نوجوان تا افراد مسن، افراد شاغل و غیر شاغل و همه ی انسان ها مدت زمانی در روز را به نشستن میگذرانند؛ بعضی افراد کمتر و بعضی از افراد که کار اداری انجام میدهند بیشتر در طول روز مجبور هستند که روی صندلی نشسته و کار های اداری را انجام دهند.حال به این فکر کنید که برای مثال هر فرد به طور میانگین 7 الی 10 ساعت از روز را روی صندلی بشیند که در هفته میشود 70 الی 100 ساعت ؛ اگر نحوه ی نشستن بدی داشته باشد میتواند اثرات خیلی بدی بر سلامتی فرد برجای گذارد.
عوارض نشستن نا مناسب قسمت های مختلف بدن را درگیر میکند، در طولانی مدت میتواند باعث بروز کمر درد های مزمن،خطر ابتلا به بیماری های قلبی و همچنین خطر ضعیف شدن عملکرد سیستم تنفسی را به همراه دارد.
در کل عادت های نا مناسب در نشستن چه بر روی صندلی اداری و هنگام کار ، چه در خانه و نشستن روی مبل و همچنین نشستن روی زمین موجب عوارض جبران نا پذیری خواهد شد. در ادامه به چند عادت نا مناسب افراد در نشستن میپردازیم که با آگاهی دادن از عوارض این کار در حد امکان موجب اصلاح این عادات بد بشویم.

1.نشستن روی صندلی به صورت خمیده
این نوع نشستن در میان افراد بسیار زیاد دیده میشود؛نشستن به این صورت روی صندلی اداری یا صندلی ناهار خوری بسیار شایع است.
از اثرات منفی که این نوع از نشستن دارد میتوان به کمر درد شدید در ناحیه ی پایین کمر اشاره کرد؛ وقتی که فرد به این حالت می نشیند ستون فقرات حالت طبیعی خود را از دست میدهد و فشار زیادتری بر روی ستون فقرات و کمرقرار میگیرد و موجب به وجود آمدن کمر درد میشود.
نشستن به این حالت بر روی صندلی علاوه بر کمر درد موجب عوارض دیگری نیز میشود.این عادت بد باعث میشود که عملکرد سیستم خون رسانی ضعیف شود و خون کافی به اجزا بدن نرسد و این امر موجب آسیب رسیدن به قلب در طولانی مدت، همچنین ایجاد تورم در پاها و درد پا و ران ها میشود.
باید سعی کنید که از کودکی نحوه ی نشستن صحیح را به کوکان خود آموزش دهید. در صورتی که عادت بد نشستن از کودکی در یک فرد پدیدار شود و این عادت اصلاح نشود در بعضی از موارد در بزرگسالی باعث تغییر شکل ستون فقرات و اصطلاحا قوز در فرد میشود.


2.استفاده ی غلط از دسته های صندلی
تقریبا در تمامی صندلی ها چه اداری و چه مبلمان خانگی استفاده از دسته ی صندلی مضر است. ممکن است به هنگام کار برای رفع خستگی به دسته های صندلی تکیه دهید، این تکیه دادن باعث این موضوع میشود که سنگینی وزن شما به یک طرف متمایل شود و هم حالت طبیعی ستون فقرات به هم بریزد و باعث فشار آمدن به طرف لگن میشود. به همین دلایل بهتر است تا جایی که ممکن است از صندلی های بدون دسته استفاده کنید تا عادت تکیه دادن به دسته ها در شما از بین برود.


3.ارتفاع نا مناسب صندلی(صندلی کوتاه)
از موارد دیگری در رابطه با نشستن نا مناسب که باعث آسیب رسیدن به قسمت های مختلف بدن میشود میتوان به استفاده از صندلی هایی با ارتفاع نا مناسب نسبت به میز مورد استفاده اشاره کرد. استفاده از صندلی هایی با ارتفاع کم موجب قرار گرفتن بد دست ها و همچنین فشار به ستون فقرات میشود. همیشه با توجه به قد خود و ارتفاع میزی که قرار است پشت آن بنشینید ارتفاع صندلی را تنظیم کنید تا از آسیب رسیدن به سلامتی خود جلوگیری کنید.


4.ارتفاع نا مناسب صندلی(صندلی بلند)
اگر شما در طول روز زیاد روی صندلی ای مینشینید که پای شما به زمین نمیرسد باید بدانید کار اشتباهی انجام میدهید. اگر ارتفاع صندلی زیاد باشد باعث آویزان شدن پاها میشود و شما نمیتوانید از کف پا برای حفظ تعادل استفاده کنید، در نتیجه با آویزان ماندن پاها باعث چرخیدن لگن به سمت عقب و استفاده از عضلات مرکزی بدن میشود که این یک ار اضافی برای عضلات است.
در بهترین حالت باید ران های شما با زمین موازی باشند و پای شما به زمین برسد. اگر به دلیل ارتفاع میز خود نمیتوانید صندلی را پایین بیارید بهترین کاری که میتوان انجام داد قرار دادن یک استراحت گاه برای پا روبروی صندلی قرار داد.
5.با پاهای روی هم انداخته نشستن
در صورتی که شما جزو افرادی هستید که همیشه هنگام نشستن روی صندلی و حتی برای دراز مدت پاهای خود را روی هم می اندازید باید به شما بگویم این کار به شدت برای سلامتی شما مضر است. با انجام این کار شما تمام فشار وزن خود را به یک طرف لگن انداخته و یک قسمت از لگن را بالا نگه میدارید. این کار باعث فشار آمدن بر روی ستون فقرات و کمر درد های مزمن میشود. پس بهتر است هرچه سریع تر این عادت اشتباه را کنار بگذارید.
6. نشستن طولانی مدت روی صندلی
برای افرادی که کار های اداری انجام میدهند و از لحظه ورود به محل کار تا لحظه خروج مجبورند پشت میز و روی صندلی بنشینند پیشنهاد میکنیم که در اضای هر یک ساعت چند دقیقه از جای خود بلند شودن و کمی قدم بزنند. نشستن طولانی مدت موجب کاهش گردش خون میشود و همانطور که در بالا اشاره کردیم ضعف گردش خون خود عوارض زیادی دارند. چس برای جلوگیری از این مساله خیلی مهم است که مدت زمان طولانی روی صندلی و پشت میز ننشینید.
به خاطر داشته باشید که همانطور که به این نوع نشستن های نامناسب عادت کرده اید میتوانید با تمرین و تکرار و توجه، به سادگی این عادات بد را از بین برده و عادات مناسب نشستن را جایگزین کنید.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.