سیم کشی روکار بهتر است یا توکار؟

سیم کشی روکار بهتر است یا توکار؟
سیم کشی برق در ساختمان ها یک مرحله ی بسیار مهم است و اگر به صورت حرفه ای انجام نشود ممکن است در آینده موجب به وجود آمدن خسارت های بسیاری خواهد شد. نحوه سیم کشی در ساختمان ها به دو صورت رو کار و تو کار انجام میشود که هر کدام از این حالت ها دارای مزایا و معایب خود است. انتخاب نحوه ی سیم کشی در ساختمان هابه عهده ی مالک و سازنده ی ساختمان است. اگر در حال انجام پروژه ای ساختمانی هستید و برای انتخاب نوع سیم کشی ساختمان خود دچار تردید هستید ادامه ی این مطلب را از دست ندهید.
همانطور که گفتیم به طور کلی دو نوع سیم کشی وجود دارد که با توجه به نوع نیاز ساختمان و کاربرد و شرایط ساختمان میتوان یکی از این دو مورد را انتخاب کرد:

سیم کشی روکار
در سیم کشی روکار همانطور که از اسمش پیداست تمامی سیم کشی های ساختمان روی دیوار ها و سقف قرار دارند و برای پوشاندن آنها از روکشی پلاستیکی به نام داکت استفاده میشود. وجود داکت بر روی دیوار ها و سقف ظاهر چندان مناسبی ندارد و زیبایی داخلی ساختمان را کاهش میدهد اما همانطور که گفتیم این روش سیم کشی هم دارای مزایا و هم معایبی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
مزایای سیم کشی روکار
عیب یابی و تعمیرات آسان
از اصلی ترین مزایای سیم کشی رو کار تعمیرات و عیب یابی آسان و کم هزینه در آن است. در این مدل سیم کشی به دلیل در دسترس بودن کامل تمام سیم ها یافتن ایرادات و مشکل ها به سادگی امکان پذیر است و برای مثال در صورت سوختن قسمتی از سیم کشی به سادگی و هزینه ای کم میشود کل آن قسمت از سیم کشی را تعویض کرد. در حالی که در صورت تو کتر بودن سیم کشی هم عیب یابی سخت تر و هم تعمیرات سخت تر خواهد شد.
سیم کشی آسان
در این روش از سیم کشی به این دلیل که نیازی نیست سیم ها را درون دیوار پنهان کنید و نیازی به کند و کاو نداریم بسیار آسان تر انجام میشود.
معایب سیم کشی روکار
یکی از عیوب این نوع سیم کشی اشغال فضای دیوار ها توسط داکت هاست. در این روش برای پنهان کردن سیم ها و پوشاندن جلوه ی نا مناسب کل سیم ها را داکت کشی میکنند.
در این روش علاوه بر اشغال فضای دیوار توسط داکت ها به دلیل وجود تمامی سیم ها و خود داکت ها زیبایی داخلی ساختمان را از بین میبرد.

سیم کشی توکار
در این روش از سیم کشی تمامی سیم ها درون دیوار ها قرار میگیرد و در ظاهر ساختمان فقط کلید و پریز ها قابل رویت هستند.معمولا در ساختمان هایی که اسکلت های بتنی دارند سعی میسود که از این نوع از سیم کشی استفاده نشود به این دلیل که در صورت بروز ایراد تعمیرات آن بسیار سخت و پر هزینه خواهد بود.اما در ساختمن های مسکونی که حفظ زیبایی ظاهر ساختمان بسیار مهم است اکثرا از این روش استفاده میشود.
مزایای سیم کشی توکار
ایمنی بیشتر
از آنجایی که در این نوع از سیم کشی ها تمامی سیم ها درون دیوار قرار گرفته اند و هیچگونه تماسی با بیرون ندارند در نتیجه ایمنی بسیار بیشتر و خطرات کمتری دارند.
حفظ زیبایی ظاهری
بیشترین دلیلی که در اکثر ساختمان ها از این نوع از سیم کشی استفاده میکنند حفظ زیبایی ظاهری ساختمان است. امروزه مسئله زیبایی برای بسیاری از ساختمان ها یک امر بسیار مهم تلقی میشود ودر سیم کشی توکار به این دلیل که تمامی سیم ها درون دیوار قرار گرفته و پوشیده شده اند مسئله ی حفظ زیبایی کاملا رعایت میشود.

معایب سیم کشی توکار
دسترسی سخت
در این نوع از سیم کشی به دلیل قرار داشتن تمامی سیم ها داخل دیوار در صورت بروز هزگونه مشکلی در سیم کشی ها باید قسمت هایی از دیوار را خراب کرد و همچنین به دلیل در دسترس نبودن عیب یابی در این سیم کشی کار سختی است و برای یافتن ایراد ممکن است نیاز به خراب کردن قسمت های مختلف دیوار باشد.
هزینه بالا
انجام برق کشی تو کار هزینه ی بسیار بیشتری نسبت به برق کشی رو کار خواهد داشت. این نوع برق کشی به دلیل سخت بودن نصب و جاسازی سیم ها درون دیوار هزینه ی بالایی دارد. همچنین در صورت به وجد آمدن ایراد هزینه ی عیب یابی و تعمیرات آن هم بسیار بالا خواهد بود به این دلیل که علاوه بر دادن دستمزد به برق کار باید خسارت های ناشی از خراب کردن دیوار را هم در نظر گرفت.

معمولا در ساخت و ساز ساختمان ها زمان اهمیت چندانی ندارد اما در صورتی که در حال بازساری یک ساختمان هستید معقوله ی زمان هم دارای اهمیت خواهد بود.
با توجه به مواردی که به آن اشاره کردیم و با توجه به اینکه انجام سیم کشی توکار کار سخت تری است در نتیجه مدت زمانی که صرف انجام این کار میشود نیز بیشتر است. در صورت که در کار شما سرعت انجام کار دارای اهمیت است انجام سیم کشی روکار گذینه ی بهتری است.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.