هوشمند سازی ساختمان چیست؟

همه چیز درباره هوشمند سازی ساختمان

 

مطالب آموزشی مرتبط با خدمات ساختمان

مطالب آموزشی آسایش گستر

احتمالا این کلمه به گوش شماهم خورده است و البته ممکن است درباره آن اطلاعات زیادی نداشته باشید، ما سعی میکنیم که در این مطلب شما را بیشتر با معنی این اصطلاح آشنا کنیم.

مدیریت هوشمند یا هوشمند سازی ساختمان در واقع به مجموعه ای  از نرم افزار و سخت افزار ها گفته میشود که انجام کار های مربوط به مدیریت ساختمان ها را راحت تر میکند.

وظیفه ی این مجموعه انجام تمامی کارهای لازم برای اداره کردن و و بهینه سازی در اعمال مختلف میباشد که در نهایت با صرفه جویی در وقت و استفاده از منابع انسانی کمتر، تمامی کار ها را در شرایط مطلوب قرار دهد.

به صورت کلی این سیستم بر تمامی فعالیت ها مثل باز و بسته شدن درها، نظارت برورود و خروج افراد، سیستم صوتی و تصویری در ساختمان ها، باز و بسته شدن پنجره و پرده ها سیستم های روشنایی و سیستم تهویه مطبوع ساختمان و .. نظارت دارد.

 

مزایای مدیریت هوشمند ساختمان ها

افزایش امنیت:

در صورت هرگونه خطر سیستم نظارت بر ورود و خروج افراد و سیستم دوربین های امنیتی با ارسال پیام خطر به تمامی بخش ها تمامی افراد را از خطر آگاه میکند و همچنین در صوت لزوم میتوان برای آن برنامه ای تنظیم کرد که در مواقع خطر به پلیس و یا آتش نشانی هم پیام خطر ارسال شود و بدین صورت میتوان با هوشمند سازی امنیت ساختمان را بالا برد.

افزایش عمر مفید تجهیزات و استفاده ی بهینه از آنها:

هوشمند سازی به دلیل نظارت دقیق بر تمامی بخش ها مثل سیستم روشنایی سیستم سرمایش و گرمایش و..، از هدر رفتن انرژی جلوگیری میکند و در کنار کم کردن هزینه ها به افزایش طول عمر تجهیزات ساختمانی نیز کمک میکند.

 کاهش تمامی هزینه های مربوط به بهینه سازی و نگه داری تجهیزات و کاهش مصرف انرژی:

در تمامی ساختمان هایی که از سیستم هوشمند استفاده میکنند به راحتی میشود میزان مصرف انرژی را تا 20 درصد کاهش داد. و هزینه های نگه داری از سیستم ها نیز کاهش چشمگیری خواهند داشت.

امکان کنترل  تمامی نقاط ساختمان و تصویر دوربین های امنیتی از طریق کامپیوتر و یا اینترنت موبایل:

سیستم هوشمند سازی باعث یکپارچه شدن اعمال تمام تجهیزات و نظارت ساده تر بر تمامی قسمت ها میشود که میتوان با استفاده از یک کامپیوتر یا حتی تلفن همراه تمامی بخش های ساختمان را کنترل کرد و تحت نظر داشت.

از دیگر مزایای این سیستم میتوان به مواردی همچون؛ایجاد محیطی مطلوب برای افراد ساکن در ساختمان، عدم نیاز به پیمانکار دائمی، قابلیت برنامه ریزی زمانی برای عملکرد سیستم ها و امکان گرفتن گزارش های آماری از تمام تجهیزات جهت بهینه سازی مصرف و عملکرد سیستم اشاره کرد.

دو روش هوشمند سازی ساختما ها:

مدریت هوشمند ساختمان با سیم: در این حالت برای ارتباط همه ی بخش ها با بخش مرکزی و کنترل نیازاست به اتصال توسط سیم های مخصوص است.برای مثال ارتباط مانیتور های لمسی، دستگاه کارت خوان، دوربین های امنیتی  و یا پرده و پنجره های برقی و .. تماما با این کابل ها صورت میگیرد.

سیستم های هوشمند وایرلس: در این مدل هوشمند سازی تمامی ارتباطات میان بخش های مختلف با سیستم مرکزی کنترل، با استفاده از اینترنت صورت میگیرد و نیاز به سیم انتقال داده وجود ندارد.

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

کنترل هوشمند سیستم های سرمایش و گرمایشی:

بااستفاده از این سیستم میشود برای تمامی تجهیزات مثل موتورخانه، کولر ها و هواساز ها، چیلر، دیگ آبگرم ، پمپ های ساختمان، روشن و خاموش کردن هر یک از این  تجهیزات برنامه مشخصی معین کرد که به طور خود کار خاموش و روشن شوند  با معین کردن حداقل و حداکثر دمای مود نیاز، همیشه دمای هوا در ساختمان مطبوع و مناسب باشد.

کنترل هوشمند درب و کرکره:

برای کنترل قسمت هایی مثل درها،پنجره ها، پرده و سایبان ها و غیره از سیستمی به نام  بی ام اس استفاده میشود.

کنترل هوشمند دزدگیر و اعلام حریق:

برا کنترل ورود و خروج غیر مجاز افراد ر سمت های مختلف سنسور های حرکتی نصب میشوند و با استفاده از کد نویسی فرمان های لازم به سیستم داده میشود که در صورت ورود و خروج در ساعت های خاص و یا قسمت های خاص و یا دادن کد های غلط به سیستم های کدی و کارتی، سیستم این موارد را به منظله ورود غیر مجاز تشخیص میدهد و با استفاده از خط تلفن مورد استفاده و یا ارسال پیامک این موارد را گذارش میدهد.همچنین برای اعلام حریق نیز توسط حسگر های حساس به دود درصورت حس کدن دود نیز توسط خط تلفن یا پیام گذارش میدهد.

کنترل روشنایی:

در ساختمان های هوشمند  امکان اطلاع یافتن از خاموشی و یا روشنی تمامی وسایل الکتریکی و کنترل کردن آنها در کل شبانه روز وجود دارد.

کنترل تردد و آیفون تصویری:

در خانه های هوشمند امکان ضبط تصویر افراد مراجعه کننده حتی در صورت عدم حضور شما وجد دارد و حتی میتوان از راه دور از طریق اینترنت ورود و خروج افراد را با زمان دقیق مراجعه ثبطکرد و دید.

کنترل هوشمند فضای سبز و ویلا:

با استفاده از سیستم کنترل هوشمند میتوان برای آبیاری گیاهان با استفاده از دادن برنامه ی مشخص نگهداری از فضای سبز و گیاهان را ساده کرد.

جمع بندی

با استفاده از سیستم هوشمند ساختمان می توان با استفاده ماسب از تکنولوژی مدیریت کردن هر ساختمان اعم از اداری مسکونی و تجاری را به طور حرفه ای انجام داد. استفاده از این سیستم باعث کاهش خطاهای انسانی و کاهش رخداد های خارج از کنترل میشود و در همچنین باعث افزایش اطمینان از عملکرد های تمامی تجهیزات ساختمانی خواهد شد.

 

 

 

 

 





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.