بخاری،شومینه یا رادیاتور؟

 مقایسه انواع سیستم های گرمایشی

تفاوت گرمایش با گاز و برق

تفاوت های گرمایش با سوخت گاز و انرژی الکتریکی:

آشنا شدن با انواع سیستم های گرمایشی به شما برای انتخاب بهتر نوع گرمایش برای ساختمان خود کمک میکند، شما باید تفاوت های سیستم های گرمایشی مختلف که با دو نوع انرژی گاز و برق کار میکنند را بدانید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

در تمام ساختمان ها اعم از اداری و تجاری و مسکونی سیستم گرمایش امری بسیار مهم است که باید به آن به طور تخصصی رسیدگی کرد.

با انتخاب درست سیستم گرمایشی میتوان آسایش و رفاه را برای ساکنین ساختمان به ارمغان آورد. در حال حاضر پرکاربرد ترین سیستم های گرمایشی از یکی از دو نوع گازی و برقی هستند که هر کدام ویژگی ها و مزایا و معایب مربوط به خود را دارند.

در این مطلب ما قصد داریم که شما را با تفاوت ها و مزایا و معایب هر کدام از سیستم های گرمایشی آشنا کنیم.با ما همراه باشید.

 

بررسی تفاوت گرمایش با برق و گاز

در ابتدا و قبل از شروع تصمیم گیری باید به این نکته توجه داشته باشید که گاهی تامین کردن گرمایش برای ساختمان میتواند بسیار پر خرج و هزینه بر باشد به خصوص در ساختمان های تجاری و اداری که بسیار بزرگ هستند و سقف های بلندی دارند. در این ساختمان ها قبل از انتخاب نوع گرمایش باید هزینه های سیستم گرمایش را برآورد کنند و بفهمند که کدام سیستم گرمایشی مقرون به صرفه تر و پر کاربرد تر خواهد بود.

در تمامی ساختمان ها برای گرمایش از انرژی گازطبیعی، نفت،گاز مایع  و انرژی الکتریکی استفاده میشود. معمولا سیستم هایی که از گاز طبیعی، گاز مایع و نفت استفاده میکنند با استفاده از دیگ بخار این گرمایش را تولید میکنند. آبی که توسط دیگ بخار گرم میشود سپس در لوله های جاسازی شده در کف ساختمان یا از طریق رادیاتور ها جریان پیدا میکند و انرژی گرمایی را به ساختمان منتقل میکند.

 

تنوع بالا در سیستم گرمایشی برقی

 

از دیگر مواردی که میتوان به آن اشاره کرد تنوع بالای سیستم ها گرمایشی برقی است.در حالی که سیستم های گازی باید از دیگ بخار استفاده کنند که به آنها سیستم گرمایش مرکزی گفته میشود.اما سیستم های برقی همچنان  مثل گذشته به لوازم  گرمایشی جداگانه برای هر اتاق نیاز دارد. به طور مثال؛سیستم برقی میتواند یک فن پلاگین یا بخاری میله ای باشد.

 

تفاوت بخاری گازی با بخاری برقی

استفاده از هر نوع بخاری چه گازی و چه برقی به علاقه شخص استفاده کننده بستگی دارد، و هر کس با توجه به علاقه شخصی خود میتواند از یکی از این بخاری های گازی و یا بخاری های برقی که ما این دسته را به نام هیتر میشناسیم استفاده کند.

ما در این قسمت شما را با مزایا و معایب هر کدام آشنا خواهیم کرد.

 

مقرون به صرفه بودن بخاری های گازی

 

یکی از مزیت های بخاری های گازی به صرفه بودن آنهاست؛ از این جهت که سوخت مصرفی گاز در بخاری گازی نسبت به انرژی برق بسیار ارزان تر است و همچنین بخاری های گازی در مقایسه با بخاری های برقی گرمای خیلی زیادی تولید میکنند که همین مورد میزان مصرف سوخت گاز را هم کاهش میدهد.در صورتی که انتخاب شما بخاری های گازی است باید این مورد را هم در نظر بگیرید که هزینه های نصب و راه اندازی آنها نسبت به سیستم گرمایش برقی بیشتر خواهد بود.اگر تصمیم به استفاده از سیستم گازی را دارید باید نکته های ایمنی را کاملا رعایت کنید، از مسدود نبودن لوله های هواکش اطمینان حاصل کنید و برای راه اندازی سیستم های گرمایش گازی  از یک متخصص بخواهید که بیاید و سیستم را برایتان با توجه به تمام نکات ایمنی راه اندازی کند.در نظر داشته باشید که که هر سال قبل از روشن کردن بخاری های گازی حتما آن ها را سرویس کنید. به یاد داشته باشید که همیشه لوله ی هواکش بخاری را چک کنید که نشتی نداشته باشد و مطمئن شوید که آلاینده های ناشی از سوخت مثل دی اکسید کربن وارد فضای خانه نمیشود؛ به این دلیل که این نوع آلاینده ها برای انسان بسیار خطرناک است.

 

نصب راحت سیستم های گرمایشی برقی

 

در مورد بخاری های برقی میتوان گفت که اساسا نحوه ی نصب خاصی ندارند که نیاز به فرد متخصص داشته باشند.تقریبا تمامی بخاری های برقی  را میتوان با متصل کردن به برق و فشردن کلید پاور روشن کرد. در واقع بدون هزینه میتوان این بخاری ها را راه اندازی کرد. مورد دیگر که درباره این بخاری ها مزیت به حساب می آید این است که این بخاری ها به دلیل نسوزاندن اکسیژن درواقع آلاینده ای تولید نمیکند و نیاز به دودکش ندارند و همچنین با عث آلودگی هوا نیز نمیشوند.

از دیگر مزیت های این نوع بخاری پایین بودن قیمت خرید آنها میباشد؛ مه میتوانید با هزینه ی نسبتا پایین آنها را خریداری کنید.

 

معایب بخاری برقی

هزینه مصرفی زیاد اما بازده بالای بخاری

در کنار مزیت هایی که درباره بخاری برقی گفتیم این سیستم معایبی هم دارد؛ این سیستم مصرف برق بالایی دارد و با وجود اینکه تقریبا 100 درصد انرژی ورودی را تبدیل به گرما میکند نسبت به بخاری گازی قابلیت کمتری در تولید گرما دارد.

همچنین به دلیل گران بودن قیمت برق و پر مصرف بودن بخاری های برقی در صورت استفاده از این نوع بخاری ها باید منتظر قبض برق نجومی باشید.

 

معرفی پمپ حرارتی و سیستم های هیبرید

 

امروزه پمپ های حرارتی که یکی از انواع سیستم های گرمایشی هستند، طرفداران بسیاری پیدا کرده است و در بیشتر ساختمان ها از این سیستم استفاده میشود.

این سیستم پر طرفدار به شکل پمپ های حرارتی برقی و یا پمپ های حرارتی گازی در دسترس هستند.

 

انواع سیستم های پمپ های حرارتی

وقتی که بحث درباره تفاوت بین سیستم گرمایش برقی و گرمایش گازی است لازم است که درباره پمپ های حرارتی نیز صحبت شود.

این نوع از سیستم گرمایشی در دو نوع پمپ های حرارتی منبع زمینی و پمپ های حرارتی منبع هوا موجود هستند.

این پمپ های حرارتی گرما را از زمین و هوا میگیرند و آن را به فضای داخلی ساختمان منتقل میکنند.در واقع میتوان گفت که سیستم عملکرد این سیستم دقیقا برعکس کاریست که یخچال انجام میدهد.

یکی از مزیت های این سیستم این است که به این علت که گرما را از زمین و هوا میگیرد و آن را مستقیما تولید نمیکند نیاز خیلی کمتری به مصرف انرژی برای تولید گرما دارد.

 

سیستم گرمایش از کف

 

این نوع سیستم را هم میتوان از نوع برقی یا گازی تهیه کرد، مثل دیگر مدل ها، این نوع از سیستم هم انرژی گرمایشی خود را از طریق برق یا گاز تولید میکند.

در این سیستم با قرار دادن لوله هایی در کف ساختمان و جریان آبگرمی که  توسط پمپ حرارتی یا دیگ بخار تولید شده است با عبور از لوله ها باعث ایجاد گرمای یکنواختی در سطح ساختمان میشود.      





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.