نکات مهم در شستن نمای ساختمان

نکات و مواردی که باید در خصوص شست و شوی نمای ساختمان یا نماشویی بدانید

مطالب آموزشی مرتبط با خدمات ساختمان

مطالب آموزشی آسایش گستر


انواع روش های شست و شوی نمای ساختمان
شست و شوی نمای ساختمان یک کار بسیار تخصصی و سخت است. بسیاری از افراد هیچ آشنایی با این کار ندارند و حتی نمیدانند که همچین کاری وجود دارد. این در حالیست که کار شست و شوی نمای ساختمان کاری سخت است که تنها متخصصان این کار توانایی انجام آن را دارند.
شست و شوی نمای ساختمان یا نما شویی با توجه به انواع مختلفی که نمای ساختمان ها دارند انجام میشود که نحوه انجام مختلفی دارند. ما دراین مقاله و مطالب سعی میکنیم که شما را با این کار و دلایل و روش های انجام این کار آشنا کنیم.

دلایل ضرورت نماشویی و شست و شوی نمای ساختمان
اولین مساله ای که به ذهن هر فرد برای انجام این کار میرسد زیبایی و تمیزی ظاهری ساختمان است.
از دید هر انسانی ظاهر زیبا برای هر چیزی بسیار مهم است. همانطور که تمیزی لباس انسان مهم است پاکیزگی و تمیزی ساختمان هم بر دید عموم مردم بسیار تاثیر گذار است.
از این رو تمیز بودن یک ساختمان بسیار امر مهمی است مخصوصا برای ساختمان های تجاری که بسیار پر رفت و امد هستند.
اما در حالی که تمیزی و زیبایی ساختمان دلیل عمده ی نما شوییست یک دلیل مهم دیگر هم وجود دارد. در صورتی که نمای ساختمان کثیف باشد و لایه ی زیری نما در اثر آلودگی پیدا نباشد اگر خرابی در نما وجود داشته باشد قابل رویت نیست و این اتفاق باعث تخریب نما میشود . پس نماشویی میتواند از تخریب نمای ساختمان جلوگیری کند و قبل از تخریب نما و بدتر شدن شرایط خرابی میتوان به آن رسیدگی کرد.
دلیل دیگری که نماشویی را به یک کار مهم تبدیل میکند پاک کردن آلودگی های مخرب است. باران های اسیدی اکسید های گوگرد و نیتروژن میتواند باعث تخریب و خوردگی سنگ نما شود.


اما با شست و شوی نما میتوان از این اتفاق نیز جلوگیری کرد.
اما نکته ای که وجود دارد همه ی ساختمان ها به یک اندازه نیاز به رسیدگی ندارند.
بعضی از ساختمان ها وجود دارند که تمیزی همیشگی آن ها بسیار ضروریست، مثل ساختمان های تجاری ، ساختمان هایی که نمای تمام شیشه دارند و...
و مورد دیگری که روی میزان تمیز نگه داشتن نما اثر میگذارد موقعیت ساختمان ، آب هوای منطقه و کاربری ساختمان است که با توجه به این موارد میتوان تصمیم گرفت که هر ساختمان به چه نوع شست و شویی نیاز دارد.


چه عواملی در شست و شوی نمای ساختمان موثرند؟
همانطور که اشاره کردیم قبل از شست و شوی نمای ساختمان باید چند موضوع را در نظر گرفت،شستن نمای ساختمان های تجاری و اداری که پر رفت و آمد ترند و هر روزه تعداد نفرات بیشتری به آن ها مراجعه میکنند بسیار مهم از ساختمان های مسکونی است.
همچنین منطقه ی ساختمان هم تاثیری زیادی در شست و شوی ساختمان دارد. مثلا ساختمان های مرکز شهر که هر روزه تعداد زیادی خودرو در رفت و آمدند قطعا بر آثر آلودگی هوای ناشی از دود ماشین ها، خیلی بیشتر از ساختمان های اطراف شهر ها کثیف میشوند و نیاز به شستشوی بیشتری دارند.
دقیقا به همین علت ساختمان های کلان شهر ها و مراکز شهر ها به دلیل آلودگی بیشتر به روش های پیشرفته تری برای شست و شو نیاز دارند. برای مثال ساختمانی که در مرکز شهر شیراز قرار دارد تنها با آب خالی تمیز نمیشود اما ممکن است ساختمانی در شهر صدرا به علت آلودگی کمتر تنها با آب و بدون نیاز به مواد شوینده ی شیمیایی پاک شود.
پس از اینکه تصمیم به شستن نمای ساختمان گرفتید توجه کنبد که لازم نیست که شما کل نمای ساختمان را بشویید چون این کار علاوه بر هزینه ی اضافی زیاد تقریبا بیهوده است. معمولا نما شویی در قسمت جلوی ساختمان و تا حدی که برای عابران قابل دیدن باشد شسته میشود، که معمولان برای آسمان خراش این حد تا طبقه ششم است، چون معمولا بالا تر از طبقه ششم دیگر قابل دیدن نیست.
شرجی بودن و میزان مرطوب بودن منطقه نیز بر تعداد دفعات شست و شوی ساختمان تاثیر دارد.در واقع ساختمان هایی که در مناطق مرطوب قرار دارند بیشتر به شست و شو نیاز دارند چون این ساختمان ها در اثر رطوبت هوا و حل شدن گاز های سمی و نمک های موجود در باران های اسیدی، زودتر فرسوده میشوند.
زمانی که نمک موجود در این باران ها روی ساختمان میمانند پس از تبخیر آب این نمک ها به لایه های زیرین نما نفوز میکنند و با گذر زمان از زیر به نمای ساختمان فشار وارد میکند و باعث خرابی نما میشود.
هنگام شست و شوی نما این نمک ها از زیر لایه های نما بیرون میشوند و در نتیجه عمر نمای ساختمان بیشتر میشود. به همین علت در شهر های مرطوب باید دفعات بیشتری به شست و شوی نما بپردازید.
روش های شست و شوی نمای ساختمان
برای شستن نمای ساختمان های مختلف روش های مختلفی وجود دارد. برای مثال شستن یک نمای سنگی نمیتواند شبیه به شست و شوی یک نمای آجری باشد، زیرا این کار موجب آسیب زدن به نمای ساختمان میشود. به همین علت باید در شست و شوی نمای ساختمان از روش درست استفاده شود.
همچنین میزان و نوع آلودگی روی ساختمان ها نیز هر کدام به روش خاص خود نیاز دارد، برای مثال شستن ساختمانی که دوده گرفته است با شستن ساختمانی که چربی و لکه های روغن روی آن نشسته متفاوت است.
این را نیز در نظر بگیرید که همیشه بهترین روش این است که از روش های ملایم تر برای شست و شو استفاده کرد، به این دلیل که روش های ملایم تر کمترین لطمه ی ممکن را به نما وارد میکند.


برای شست و شوی نما سه روش کلی وجود دارد:
شست و شو با آب
شست و شو با مواد شیمیایی
شست و شو با تراشیدن
در باره مورد آخر یعنی شست و شو با تراشیدن، سعی کنید که آخرین انتخابتان باشد، چون در این مورد با کمک ماسه و سنگسابی علاوه بر پاک شدن دوده و آلودگی یک لایه از نما هم برداشته میشود که در گاهی موارد موجب اسیب رسیدن به نما میشود. پس سعی کنید که تنها در موارد ضروری از این روش استفاده کنید.
دو روش دیگر معمولا برای اکثر ساختمان ها استفاده میشود و امن است اما باز باید در نظر داشت که هر کدام روی مصالح مناسب استفاده کرد.
نماشویی به کمک آب


نحوه ی شست و شوی نمای ساختمان با آب به سه طریق انجام میشود:
با بخار آب، با فشار آب و با خیساندن.
اگر کثیفی ساختمان در حد گرد و خاک و دوده ی معمولی باشد روش شست وشوی با آب از کم خطر ترین موارد است که میتوان انتخاب کرد.
رایج ترین روش شست و شوی نما در بین سه روش بالا شستن با فشار آب است. که در این روش آب با فشار کم و متوسط به نمای ساختمان پاشیده میشود.
در روش شستن با خیساندن نمای ساختمان را به مدتی طولانی مرطوب و خیس نگه میدارند تا آلودگی های چسبیده به آن به مرور کنده شوند.
امیدواریم این مقاله ابهامات شما را در رابطه با نما شویی یا شستن نمای ساختمان از بین برده باشد.

 





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.