معیار ها و ویژگی های پرستار سالمند

 

خصوصیات پرستار سالمند

 

پرستار سالمند در منزل

با بیشتر شدن تعداد افراد سالمند در دنیا و کشور ما، میزان درخواست پرستار و مراقب برای ساللمندان هم افزایش یافته است، اما آیا شما حاضرید پدر و مادر سالمند خود را دست هر کسی بسپارید؟؟

ممکن است برخی از شما یک فرد مسن در خانه زندگی داشته باشید که توانایی هایش تحلیل رفته و دیگر توانایی انجام کار های شخصی خود مثل راه رفتن غذا درست کردن یا حمام و دستشویی رفتن را هم ندارد و باید از او به طور خاصی نگه داری و مراقبت شود. ممکن است این نیاز باشد که شما بیشتر اوقات در منزل انها باشید و تمتمی کارهایشان را انجام دهید. اما این کار بسیار سختی است چون در ای صورت شما دیگر قادر به انجام کار های خود نخواهید بود.

وجود یک فرد مراقب که بتواند به کار های سالمندان کمک کند این مشکلات را در اکثر کشور های دنیا از بین برده است.افراد با برنامه ریزی از خدمات پرستاری از سالمندانشان استفاده میکنندو به این شکل مشکلات عزیزان مسنشان را حل میکنند.

معمولا کسی که شغلش پرستاری از سالمند است کاملا از وضایفش آگاه است و مستواند به بهترین شکل از سالمندان مراقبت کند و نیاز هایشان را برطرف کند.

پرستاری که از سازمان دارای مجوز و به طور حرفه ای معرفی میشود میتواند به شما این اطمینان را بدهد که میتواند نیاز های سالمندی که در شرایط خاص نیاز به زندگی مستقل دارد دا برطرف سازد.

پیدا کردن و استخدام یک پرستار مناسب همیشه یک دغدغه است اما شما گاهی اوقات با صحبت کردن با یک پرستار و پرسیدن سوالات و جواب هایی که در اولین  تماس میدهد میتوانید از حرفه ای بودن یا نبودن آن شخص مطلع شوید.

 

معیار ها و خصوصیات پرستار سالمند

1.شناخت شخصی که میخواهید از او پرستاری شود

در ابتدا شما باید از خصوصیات اخلاقی و خلق و خوی فردی که میخواهید از او پرستاری شود با خبر باشید و از او شناخت کافی داشته باشید. اگر از نردیکان شما باشد راحت تر میتوانید خصوصیات آن شخص را برای پرستار توضیح دهید اما این را هم در نظر بگیرید که اگر در کنار آن سالمند زندگی نکرده باشید حتی با وجود شناخت وی همچنان ممکن است از عادات شخصی فرد خبر نداشته باشید.

 

2.شنوندگان خوب و با دقت

هنگام استخدام یک پرستار تمام وظایفش را برایش توضیح دهید

در مورد اخلاقیات سالمند به او توضیح دهید و تمام جزئیات را بگویید و ببینید که آیا با دقت به شما گوش میدهد یا نه.

در همان ابتدای کار به پرستار بگویید که جزئیات برایتان مهم است و او نمیتواند ساده از کنار جزئیات وظیفه اش بگذرد.

تاکید کنید که زمان مصرف دارو های سالمندتان را یادداشت کند ساعت غذا خوردن میوه و آبمیوه را فراموش نکند. اگر پرستار کاربلد و حزفه ای باشد تمام جزئیات را یادداشت میکند که از یادش نرود.

 

3.ساعات کاری و دستمزد پرستار

ساعات مشخصی که پرستار باید بیاید را با پرستار در میان بگذارید و همان ابتدا ساعت های کاری، میزان دست مزد و چگونگی پرداخت دست مزد را هم از همان ابتدا مشخص کنید.

برای مثال یک پرستار مایل است حقوق خود را به صورت هفتگی بگیرد و دیگری ممکن است تقاضای پرداخت ماهیانه ی دست مزدش را داشته باشد.

  1. قابل اعتماد بودن و حضور حرفه ای

اگر زمانی نیاز پیدا کردید که برای سالمند خود پرستار استخدام کنید حتما از موسسه و دفتر های رسمی و معتبری باشد و از موسسه ای که پرستار را به شما معرفی میکند باید حتما مدارک شناسایی و سند های تضمینی به شما ارائه کند.

حظور حرفه ای به این معنی است که پرستار باید ظاهری اراسته داشته باشد بهداشت شخصی خود را رعایت کنم و سعی کند مشکلات شخصی خود را با سالمند و خانواده ی سالمند در میان نگذارد.

این که مراقب رابطه خوب و دوستانه ای با خانواده و خود سالمند داشته باشد خوب است اما یک مرزی باید مشخص شود که هیچکدام از آن مرز جلوتر نروند.

  1. درخواست مدرک برای مراقبین متخصص

در صورتی که سالمند شما نیاز به مراقبت های ویژه مثل سی سی یو، ای سی یو ،فیزیوتراپی، مراقب بیهوشی و... که حتما نیاز به مدرک دارند  حتما حتما از موسسه ای که پرستار را معرفی کرده است درخواست کنید که مدارک معتبر پرستار را به شما اراعه دهد.

 

  1. آموزش های مورد نیاز

حتما درباره ی توانایی های  پرستاری که قصد استخدامش را دارید سوال کنید و در نظر داشته باشید که مراقب باید آموزش های اولیه پزشکی و پرستاری را دیده باشد.

آموزش های تزریقات، عوض کردن پانسمان، درمان زخم بستر و ... و همچنین اصول چگونگی برخورد با سالمندان و اصول اولیه ی نگهداری از آنها را آموخته باشد.

 

7.ارتباط مداوم و پشتیبانی

با سالمند خود کاملا در ارتباط باشید و از پرستار به طورمداوم بخواهید که وضعیت سالمند را برای شما شرح دهد. اگر کم کاریی و نا منظمی از پرستار دیدید با موسسه ی پرستاری در میان بگذارید تا آنها پیگیری کنند.

این وظیفه ی موسسه است که مشکل را بررسی و حل کند.

 

8.توجه به نیازهای مراقب

این درست است که شما پرستار را استخدام کرده اید که از سالمندتان مراقبت و نگهداری کند و برای انجام این کار حقوق دریافت میکند اما گذشته از این مسآله توجه کنید که او هم بدون توجه به سن و شرایط زندگی ممکن است گاهی خسته شد ، در چنین حالتی شما هم باید کمی از خودگذشتگی کنید و در کارها کمی کمک کنید مه یک رابطه ی دو طرفه ی خوب مابین شما صورت بگیرد.

در این صورت مطمئن باشید که پرستار هم با رضایت بیشتری به کارهای سالمندتان رسیدگی میکند.

 

  1. نکات بهداشتی مراقبت و نگهداری از سالمند

در صورتی که سالمند بیمار است و قادر به انجام کارهای شخصی مثل حمام کردن و دستشویی رفتن نیست، پرستار باید در این کارها به او کمک کند.

 

  1. نظافت و استحمام سالمند بیمار

برای استحمام سالمندی که توانایی حرکت کردن و راه رفتن را از داده است باید از صندلی هایی که مخصوص حمام کردن این افراد است استفاده کنیدو در صورت ناتوانی باید حتما یک نفر اورا در استحمام همراهی کند.

همچنین در مواردی که سالمند حتی توانایی نشستن را هم ندارد باید از تشک های مخصوص شست و شواستفاده کرد.

در صورتی که سالمند بتواند حرکت کند میتوان اورا تا دستشویی که دارای توالت فرگی است همراهی کرد و در غیر این صورت باید از پوشک های بزرگسالان برای آنها  استفاده کرد.

لازم به ذکر است که مواردی مثل کوتاه کردن ناخن ها، شستن دهان و دندان ها و .. را نیز نباید فراموش کند

 

با توجه به تمام موارد گفته شده  احتمالا متوجه شده باشید که چرا پرستاری که استخدام میکنید باید تمام دوره های آموزشی را گذرانده باشد

تنها در این صورت است که میتوانید با خیال راحت سالمندتان را به پرستار مراقب آن بسپارید.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.