کار درمانی چیست؟

 

 این سوال ممکن است که پاسخ طولانی داشته باشد.شاید کسانی که اسم کاردرمانی را شنیده اند تصور صحیحی از آن نداشته باشند.

تعداد زیادی از افراد فکر های متعددی از کار درمانی دارند که معمولا هیچ ربطی به این شغل و و کار ندارد، برخی فکر میکنند کار درمان مشکلات کاری مردم را حل میکنند وبعضی دیگر آن رابا کاردانی اشتباه میگیرند و تصورات شتباه دیگر که برخی از افراد دارند و کار درمانگر ها همیشه با این تصورات روبه رو هستند.

در زبان انگلیسی این مشکل ها و تصورات کمتر رخ میدهد و میتوان گفت که این تصورات در نتیجه ی برگردان به فارسی این اسم است که موجب برداشت های اشتباه از این کار میشود به این دلیل که شاید معادل فارسی بهتری نمیشود برای این کار انتخاب کرد.

ارائه توضیحی دقیق از کاردرمانی کار راحتی نیست به این دلیل که حیطه ی کاری کاردرمانگرها مختلف و خیلی گسترده است. شاید با توضیحی کوتاه بشود کار درمانیرا به این شکل توضیح داد:

فعالیتی است که کار های درمانی را در 3 مورد ، جسم، ذهن و روان به صورت فعالیت های هدف دار ارائه میدهد. به این معنی که درمان به وسیله ی کار و فعالیت صورت میپزیرد.

ما سعی میکنیم که این رشته را به صورت مختصر برایشما بیان کنیم تا با آن شنا شوید.

 

کار درمانی چیست؟

کار درمانی یا ارگوتراپی یکی از رشته های توانایی بخشی دربخش گسترده ای است

است که بر روی عملکرد های ذهنی و جسمانی افراد دارای بیماری های خاص و تاثیراتی که این بیماری بر روی زندگی این افراد میگذارد کار میکنند و به بهبود آن ها کمک میکنند.

یک کاردرمانگر با توجه به مشخصات ،سن و سال و و علایق فرد مراجعه کننده سعی به بهود شخص و کم کردن وابستگی های خارجی و مستقل کردن آن میکنند.

در واقع مهم ترین درمانی که یک کاردمانگر انجام میدهد به استقلال رساندن مراجعه کننده است.

برای مثال شخصی که دچار سکته مغزی شده است ممکن است توانایی های تکلم و حرکتی خود را از دست داده باشد و در طی این اتفاق در انجام فعالیت های روزانه ی خود دچار مشکل شده باشد وبرای ارتباط های شغلی و خانوادگی دچار محدودیت شده باشد، به صورت کلی این مسائل باعث از دست دادن انگیزه برای زندگی و کمبوداعتمادبه نفس میشود.

 

 

کار درمانگر چیست؟

 کاردرمانگر ها باداشتن دانش های مختلف مثل فیزیولوژی،آناتومی وروانشناسی، یک برنامه کامل درمانی برای بیماران مراجعه کننده در نظر میگیرند که قسمت های مختلف زندگی فرد رادر بر بگیرد.

برای مثال کاردرمانگر حرکاتی که برای بهبود کارهای حرکتی لازم است به شکل یک برنامه ی هدفمند به بیمار ارائه میدهد که به جای انجام حرکات تکراری، یک فعالیت هدفمند انجام دهند.

از دیگر کار های کاردرمانگراین است که با توجه به شرایط مراجعه کننده با استفاده ااز تجهیزات محیط را جوری اماده کند که فرد مراجعه کننده حداقل وابستگی و حداکثر استقلال را داشته باشد در بر اثر این کار شخصاعتماد به نفس بیشتری پیداکند.

درواقع هدف کار درمانی و تمامی اعضای تیم کاردرمانی از جمله: فیزیوتراپیست، گفتار درمانگر، ارتزیست پروتزیست،شنوایی شناس،بینایی سنج،پزشک، روانشناس، پرستار، مددکار اجتماعی و.... و همکاری خانواده مراجعه کنندهاین است کهکاری کنند که شخص احساس ارزشمندی و کفایت کنند.

چه کسانی به کاردرمانی نیاز دارند؟

به خاطر خدمات گسترده ی کاردرمانی و فعالیت های زیاد،مراجعه کننده های این حیطه شامل گروه های سنی مختلف از جمله نوزاد،کودکان و.... تا سالمندان با هرگونه اختلالی را در بر میگیرد .

به طور کلی میتوان گفت همه ی کسانی که نیاز به  بدست آوردن استقلال در کارهای خور هستند به کار درمانی مراجعه میکنند.

 

اینکه چه کسانی به کار درمانی نیاز دارند و چه فعالیت هایی در کار درمانی انجام میشود به صورت مختصر کار های زیر است:

 

اختلالات جسمی

اختلالات حرکتی و جسمی کودکان مثل دررفتگی ران و کردن کجیو..

اختلالات نورولوژیک بزرگسالان مثل پارکینسون،ام اس ، سکته مغزی و ....

مشکلات ارتوپدی شامل ضایعات تاندونی،سوختگی ها، بیماری های روماتیسمی و ..

 

اختلالات ذهنی کودکان

مثل مشکلات توجه و تمرکز، مشکلات یادگیری، بیش فعالی،اختلالات حافظه و....

 

اختلالات روانی

مشکلات کودکان مثل اختلالات رفتاری،بی قراری و هذیان، اسکیزوفرنی دوران کودکی، فوبیا و...

مشکلات بزرگسالان مثل اسکیزوفرنی،سومصرف مواد مخدر،اختلالات خلقی و ....

 

کاردرمانی از مدت زمان طولانی برای اعضایی که مشکل حاد دارند تا توانبخشی در دوره های جبرانی و کوتاه مدت خدمات را ارائه میکند.

امیدوارمکه اینمبحث مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

 





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.