نظافت لابی ساختمان

نظافت لابی ساختمان:
نظافت لابی و ورودی ساختمان مسکونی یا اداری به عنوان اولین بخشی که هر کس از خانه و محل کار شما رؤیت می‌کند، به همین جهت اهمیت زیادی دارد. لابی و ورودی بخشی از ساختمان است که معمولاً بیش‌ترین رفت و آمد در این فضا صورت می‌گیرد و توجه نکردن به نظافت این بخش می‌تواند ظاهر ساختمان را زشت و نامرتب نشان دهد.
نظافت و شستشوی سطوح گسترده ای مانند لابی مجتمع های مسکونی مستلزم بهره گیری از یک روند خاص و منظم می باشد. لابی مجتمع ها بخش های گوناگونی دارد که تنها در صورت داشتن یک دستورالعمل منظم می توان همه بخش های آن را نظافت نمود.

بخش‌هایی از لابی که نیاز به تمیز کردن و نظافت دارند:
• تمیز کردن زمین و پله‌های ورودی ساختمان
• نظافت بخش مربوط به زباله‌ها در خارج از ساختمان
• جارو زدن بخش ورودی ساختمان
• تمیز کردن درب ورودی
• تمیز بودن کف آسانسور
• ضدعفونی و نظافت بدنه آسانسور
• نظافت کف لابی
• تمیز کردن مبلمان و تجهیزات لابی
• نظافت شیشه‌های داخل و بخش ورودی ساختمان
• نظافت فرش و موکت بخش لابی
• جلا دادن بخش‌های فلزی و چوبی
• نظافت چراغ‌ها و لامپ‌ها

نظافت لابی ساختمان

مراحل نظافت لابی مجتمع مسکونی:
1. ابتدا برای شروع نظافت در لابی مجتمع مسکونی می بایست در صورت وجود شیشه در لابی ساختمان، فرآیند نماشویی را به خوبی انجام داد. به منظور شستشوی شیشه های داخلی می توان از نماشوی صنعتی مناسب برای شستشوی داخل بهره برد. به منظور تسهیل فرآیند نظافت در سطوح شیشه ای قابل دسترس می توان از بخارشوی صنعتی نیز استفاده نمود. بخارشوی به دلیل قدرت نفوذ خارق العاده آب قادر است هر نوع سطح آلوده ای را به طور کامل نظافت نماید. همچنین استفاده از بخارشوی در لابی موجب از بین بردن آلودگی های میکروبی و ضدعفونی کردن سطوح و بهبود بهداشت می گردد. روش متداولی که برای نظافت نمای شیشه ای داخلی وجود دارد استفاده از تجهیزات دستی نظافت شیشه می باشد که می توان با بهره گیری از پد و کیت های با کیفیت نظافتی به سادگی سطوح شیشه ای را پاکیزه نمود.
2. دومین مرحله در نظافت لابی در مجتمع مسکونی، جمع آوری زباله و آلودگی های درشت از روی سطوح می باشد. یکی از راه حل های کاربردی برای نظافت سطوح گسترده استفاده از دستگاه سوییپر صنعتی است. سوییپر انواع گوناگونی دارد که با توجه به مساحت لابی و همچنین بخش هایی که باید نظافت شوند می توان بهترین مدل سویپر را انتخاب نمود. سوییپر دستی بهترین مدل برای جاروب محوطه لابی در مجتمع های مسکونی می باشد اما برای نظافت لابی های بزرگ می بایست از مدل های کوچک و برقی سوییپر سرنشین دار بهره جست. در ادامه نظافت و جاروب سطوح لابی، می بایست آلودگی های ریز تر که در گوشه کنار دیوار باقی مانده اند نیز نظافت شوند. نظافت کامل سطوح هموار و ناهموار لابی مجتمع های مسکونی، از طریق جاروبرقی صنعتی قدرتمند قابل انجام است. از تجهیزات جاروبرقی صنعتی نیز می توان به منظور سهولت بیشتر در نظافت لابی ها استفاده نمود؛ از کاربردی ترین تجهیزات جاروبرقی نازل ثابت می باشد.
3. پس از شستشوی نما و نظافت سطوح لابی، مرحله سوم نظافت دیوار های لابی می باشد. به این منظور می بایست به خوبی سطوح ناهموار دیوار ها را با تجهیزات مناسب شستشو داد. نظافت دیوار های لابی به چندین طریق قابل انجام است که در ادامه بررسی می شود. رایج ترین روش شستشوی دیوار ها استفاده از تجهیزات نظافت دستی مانند تنظیف های با کیفیت و مواد شوینده صنعتی می باشد. اما این روش برای شستشوی دیوار های وسیع بسیار بیهوده و دشوار است. به منظور شستشوی بهینه دیوار ها می توان از دستگاه بخارشوی صنعتی استفاده نمود. از مزایای بخارشوی صنعتی مکش همزمان بخار در حین شستشو می باشد که از پاشش آب بر روی دیگر سطوح لابی و همچنین لکه شدن دیوار در اثر رد آب جلوگیری می نماید. در صورت پوشش سنگ و سرامیک دیوار ها می توان از اسکرابر چند منظوره نیز استفاده نمود. اسکرابر چند منظوره قابلیت شستشوی دیوار های بلند و کفپوش های قابل شستشو را دارا می باشد.
4. به منظور جلوگیری از نیاز به انجام مجدد نظافت بهتر است شستشوی مبل در مرحله چهارم انجام پذیرد. در غیر این صورت می بایست پس از شستشوی مبلمان، آن ها را به بیرون منتقل کرده و سپس دیوار های لابی را شستشو داد تا از آلوده شدن مجدد مبلمان به وسیله پاشش آب کثیف جلوگیری شود. شستشوی مبلمان را می توان با استفاده از بخارشوی صنعتی انجام داد. اما تخصصی ترین دستگاه برای شستشوی مبلمان لابی ها، اسپری وک می باشد. این دستگاه فوم را بر روی مبل ها پاشش کرده و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به طور کامل آلودگی ها را مکش می نماید. در ادامه پس از اتمام این مراحل و در صورت وجود آلودگی مایع بر روی زمین می توان از یک دستگاه جاروبرقی صنعتی آب و خاک برای مکش مایعات از سطوح کمک گرفت. همچنین تجهیزات تخصصی تری به نام مبل شوی وجود دارد که در لابی های بزرگتر می توان از این دستگاه نظافت صنعتی بهره برد.
5. پس از اتمام شستشوی دیوار و مبلمان نوبت به شستشوی پله های لابی مجتمع مسکونی می رسد. به منظور انجام نظافت لابی به طور کامل می بایست حتی پله هایی که در برخی لابی ها وجود دارد شستشو داده شوند. در پنجمین مرحله از نظافت می توان با استفاده از تجهیزات تخصصی پله های لابی را نظافت نمود. رایج ترین تجهیزات نظافتی که در شستشوی پله و سطوح ناهموار کاربرد دارد، تجهیزات ترولی های نظافتی می باشد. اما برای شستشوی تخصصی تر سطوح ناهموار می توان از دستگاه اسکرابر چندمنظوره استفاده نمود. اسکرابر چندمنظوره بسیار سبک بوده و می توان با حمل آن همه نواحی پله ها را تمیز نمود. به همین ترتیب با نظافت پله ها بخش های جزئی لابی تمیز شده و با شستشو و پرداخت نهایی سطوح می توان به خوبی محیطی آراسته و بهداشتی در لابی مجتمع مسکونی فراهم نمود.
6. پس از انجام نظافت جزئی نوبت به نظافت کلی و شستشوی سطوح هموار کف در لابی مجتمع مسکونی می رسد. روش های متعددی برای شستشوی کفپوش لابی وجود دارد که با توجه به مساحت لابی و میزان دسترسی به بخش های مختلف می توان از انواع روش های نظافتی بهره جست. روش دستی شستشوی سطوح کف استفاده از ترولی و تجهیزات ترولی برای نظافت لابی می باشد که با توجه به وسعت سطوح لابی ها این کار بسیار زمان بر است. می توان از اسکرابر صنعتی برای شستشوی سطوح گسترده لابی استفاده کرد و از مزایای بیشمار آن بهره مند شد. مهم ترین ویژگی استفاده از اسکرابر شستشوی سطوح در بهینه ترین حالت ممکن از لحاظ زمان و هزینه و با بالاترین کیفیت است. شستشوی سطوح با اسکرابر دستی و یا اسکرابر سرنشین دار امکان پذیر است و با توجه به وسعت و موانعی که در لابی وجود دارد می توان بهترین مدل اسکرابر را انتخاب نمود. از ترولی نظافتی نیز می توان به منظور شستشوی سطوح با دسترسی دشوار استفاده نمود.
7. آخرین مرحله در شستشو و نظافت سطوح لابی پرداخت نهایی سطح کف می باشد. پس از شستشوی سطوح معمولا جلای سطح از بین رفته و سطح کدر می شود. نظافت لابی با جلابخشی سطح کف اتمام می یابد. به منظور جلابخشی یا حذف مشکلات و ناهمواری های سطح لابی می توان از دستگاه پولیشر صنعتی استفاده نمود. پولیشر از کاربردی ترین تحهیزات نظافت صنعتی می باشد که هم فرآیند پولیش زنی را انجام می دهد و هم شفافیت از دست رفته را به سطوح باز می گرداند. در استفاده از پولیشر باید توجه داشت که برس های پولیشر متفاوت است و به منظور پولیش کامل می بایست از زبر ترین پد استفاده کرد و با تعویض برس ها تا نرم ترین برس فرآیند جلابخشی و پرداخت نهایی سطح را به اتمام رساند.

 

اگر برای نظافت مشاعات ساختمان‌های اداری و مسکونی و همچنین تمیز کردن بخش لابی نیاز به کمک افرادی متخصص و باتجربه دارد، بهتر است که ابتدا یک برنامه درست و منظم برای این کار تدارک ببینید و سپس از نیروهای متخصص شرکت آسایش گستر که تجربه لازم را در امور مربوط به نظافت دارند، کمک بگیرید.

 





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.