آموزش شستن نمای ساختمان یا نماشویی

شستن نمای ساختمان یا نماشویی

نمای ساختمان از هر جنس و ساختاری که باشد اثر بسیار زیادی بر جلوه و قشنگی ساختمان و سازمان ها و همچنین شهر ها دارد. نماهای مختلفی اعم از نمای شیشه ای، آجری، سنگی و یا موارد دیگر وجود دارند که با گذشت زمان به دلیل وجود آلودگی ها، کثیف و کدر می شوند و درصد زیادی از زیبایی خودشان را از دست می دهند. تمیز کردن این نمای ساختمان ها به دلیل وجود ارتفاع و عدم دسترسی راحت و همچنین داشتن جنس های مختلف، خود چالشی بزرگ می باشد. از طرف دیگر هم عدم رسیدگی به نمای ساختمان انجام نشدن نماشویی، باعث هدر رفتن هزینه و زحمتی که برای ساخت نما شده، می شود و باعث زشت شدن ظاهر ساختمان خواهد شد.

با وجود این چالشهای نماشویی ساختمان، بهترین روش برای شستن و تمیز کردن نمای ساختمان، استفاده از واترجت صنعتی بوده که باید توسط افراد ماهر و در ارتفاع انجام شود. واترجت صنعتی از دستگاه کارواش قویتر بوده و می تواند به راحتی لکه ها و آلودگی ها را از روی سطح نمای ساختمان پاک کند.

سه روش اصلی برای نماشویی ساختمان وجود دارد که این روش ها عبارتند از:

الف) روش های ساینده سطح

 ب) شستشو با آب

 ج) روش های شیمیایی

 

الف) روشهای ساینده

از این روش همیشه نمیتوان استفاده کرد و باید با توجه به وضعیت آلودگی و جنس نما این روش برای نماشویی انتخاب گردد. زمانی از روش ساینده استفاده می شود که سطح کار سخت باشد، آلودگی چسبندگی زیادی داشته باشد و همچنین به نمای ساختمان آسیبی وارد نشود. سمباده زنی و سند بلاست که خود شامل دو دسته سند بلاست خشک و سند بلاست مرطوب می باشد، دو زیر مجموعه اصلی روش ساینده نماشویی است. این روشها برای پاک کردن جرم و زنگ زدگی از روی نما بسیار مناسب هستند.

 

ب) آب

استفاده از آب در نماشویی، خود به سه روش تقسیم می شود:

  1. شستشو با فشار آب
  2. خیساندن soaking
  3. شستشو با بخار آب گرم

 

شستشو با آب راه حلی معمول و محافظه کارانه برای شروع هر شستشویی است، به خصوص زمانی که عامل کثیفی خاک یا غبار باشد.

 

نماشویی و شستشو با فشار آب

رایج ترین روشی که امروزه برای نماشویی استفاده می شود این روش است که آب با فشار بسیار بالا بر روی سطح نما اعمال می شود و باعث پاک شدن و جدا شدن بسیاری از آلودگی ها می شود. برای مواردی هم که لکه های چرب روی سطح است میتوان همراه با آب از مواد شوینده غیر یونی استفاده کرد که به تمیز کردن مواد چربی کمک کند. دقت داشته باشد که از صابون و دیگر مواد شوینده خانگی نمی توان استفاده کرد ، زیرا باعث به جا ماند اک بر روی نما می شود.

 

روش خیساندن

در این روش، نما به مدت چندین روز خیسانده می شود که باید به صورت پیوسته انجام گردد و یا می توان از اسپری هم استفاده کرد. این روش باعث می شود که لکه ها سست تر شده و راحت تر از سطح جد شوند و تمیز کردن نما به راحتی انجام شود. از مزایای این روش، عدم آسیب رسیدن به نما است که بیشتر برای نماهای تاریخی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

روش شستشو با بخار آب

شستشو با بخار آب روش رایجی برای نماشویی نمی باشد ولی در مواردی خاص که محدودیت استفاده از آب می باشد و باید حد اقل مقدار آب مصرف شود می تواند روش مناسبی باشد.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.