اشتباهات رانندگی که عاملان اصلی تصادف هستند

اشتباهات رانندگی که عاملان اصلی تصادف هستند

# مطالب آموزشی آسایش گستر

 

 کارهایی عادی در هنگام رانندگی باعث ایجاد حواس پرتی شده و موجب بروز تصادف می شود این اشتباهات می توانند اتفاقات جبران ناپذیری را موجب شوند.

چه چیزی باعث ایجاد عادت خطرناک در رانندگی میشود ؟

این یک برچسب برای هر فعالیتی است که شما هنگام رانندگی انجام میدهید و بر توانایی شما برای تمرکز بر جاده و ترافیک اثر میگذارد این تنها یک پیام نیست یک رخداد گسترده و وسیعی از رفتارها و عادات را پوشش میدهد که تقریبا همه ما در نقطه ای از آن قرار داریم. 

حواس پرتی های رانندگی را می توان به سه گروه تقسیم کرد:

  • بینایی
  • دستی
  • شناختی 

عوامل حواس پرتی بینایی چیزهایی هستند که شما به آنها نگاه میکنید.

حواس پرتی های دستی چیزهایی هستند که هنگام رانندگی با دستانتان انجام میدهید.

حواس پرتی های شناختی چیزهایی هستند که ذهن شمارا هنگام رانندگی مشغول میکنند. 

خیلی مهم است که هنگام رانندگی از این عادات دوری کنید و عادات خوب خلق کنید.عادات خوب از دیگران نیز در جاده و حتی جان خودتان محافظت میکند .راه دیگر برای در امان بودن این است که وسیله نقلیه ایمن برای رانندگی را انتخاب کنید ، تا خود،خانواده و دوستانتان را در خطر نیندازید.

عوامل موثر در اشتباهات رانندگی

مهم ترین اشتباهات رایج در رانندگی

اولین قدم برای تغییر عادات، فهمیدن این است که چرا آنها خطرناک هستند و برای تغییرشان چکار کنیم؟

در ادامه این بخش در مورد چندین عادت خطرناک رانندگی و چیزهایی که شما احتیاج دارید در مورد آنها بدانید را مورد بحث قرار می دهیم. 

1- خوردن و نوشیدن:

اکثر ما در این مورد مقصر هستیم.ما در زندگی با سرعت زندگی میکنیم و نیاز داریم هنگامی که در جاده هستیم غذا بخوریم .چه بخواهید لقمه ای کوچک را گاز بزنید و در راه رفتن به دفتر کار و یا در سفر باشید، خود و دیگران را به خطر میاندازید.

خوردن و آشامیدن در جاده مستلزم آن است که:

نهایتا از یک دست استفاده کنید،از چشمانتان استفاده کنید و بخشی از تمرکزتان را بگذارید.چگونه شما واقعا فکر میکنید که با یک دست ،یک چشم و تنها 50درصد از مغز خود رانندگی میکنید؟ خوردن و آشامیدن هنگام رانندگی بر تمرکز شما اثر میگذارد.

همچنین احتمال دارد که چیزی روی لباس شما بریزد و شما هنگام رانندگی بخواهید آن را تمیز کنید.بلافاصله این یک رانندگی خطرناک میشود.

2- آرایش کردن:

همه ما قبلا در این شرایط بوده ایم. دیر از خواب بیدار شده اید و مجبورید که سریع به محل کارتان برویدو زمانی برای تمیزی و ارایش نیست ؛ بنابراین یک موزر برقی یا کیف لوازم آرایشمان را با خودمان برمیداریم و یا تصمیم میگیریم در جاده آرایش کنیم.

اینکار را انجام ندهید. آرایش کردن پشت چراغ قرمز و استفاده از موزر برقی در جاده فاجعه میشود. این کار فوق العاده شما را منحرف میکند و همچنین بر رانندگان اطراف شما نیز اثر میگذارد. 

برای مثال:

فرض کنید در حال رژلب زدن ،پشت چراغ قرمز هستید و متوجه چراغ سبز نمیشود. شما تنها وسیله نقلیه در پشت چراغ سبز هستید.ممکن است رانندگان پشت شما تنها چراغ سبز را تماشا کنند و متوجه چراغ ترمز نشوند.

به این معنی که شما هنگام آرایش باعث رانندگی خطرناک برای دیگران میشوید.بهترین کار این است که در گوشه ای توقف کنید و آرایشتان را تکمیل کنید.

3- رانندگی کردن در هنگامی که خسته هستید:

دانش مدرن امروز کشف کرده است که رانندگی هنگامی که خسته هستید، واقعا خطرناک است.و خطرناک تر این است که بااین شرایط رانندگی کنید.

اگر شما هنگامی که خسته هستید ، رانندگی کنید، خود و دیگران را در خطر میاندازید ، در این زمان واکنش آهسته میشود،توانایی شما به توجه ضعیف میشود،تمرکز تان از بین می رود بنابراین، هنگامی که خسته هستید، رانندگی نکنید.

اگر ضروری است، در مکانی امن توقف کنید و چرتی بزنید.همیشه قبل اینکه به جاده بزنید ، کمی استراحت کنید.

4- خطر سیستم های صوتی و تصویری:

ماشین های امروزی با تعدادی از تکنولوژی ها آمیخته شده اند.

سیستم بزرگ صفحه لمسی عملکرد زیادی دارد و با ترکیب جی پی اس یا دی وی دی یا قابلیت های رادیویی و ماهواره ای و حتی فناوری اینترنت بی سیم این امکان را به شما میدهد که هرچیزی را که میخواهید تماشا کنید و به دیگران بگویید کجا هستید و چگونه به مقصد برسید.

بااین حال رانندگی بااین تکنولوژی خطرناک است.سعی کنید از این سیستم های صوتی هنگامی که به مشکل برخوردید، استفاده کنید.این کار چشمان و تمرکز شما را از جاده میگیرد.

این باعث میشود که شما با یک دست رانندگی کنید.تعدادی از مردم ترجیح میدهند بااستفاده از این تکنولوژی رانندگی کنند .

اگر شما نیاز به استفاده از این سیستم های صوتی دارید و نمیتوانید دکمه ها را پشت فرمان پیدا کنید مکانی را پیدا کنید تا بتوانید بدون اینکه به خودتان و دیگران آسیب بزنید، کار خود را انجام دهید.

 رانندگی و اشتباهات آن

اشتباهات خطرناک در زمان رانندگی

5- پیامک زدن هنگام رانندگی :

این کار، یکی از عادات خطرناک است که ذکر شده است و کسیکه این عمل را انجام میدهد، به مشکل بر میخورد و چنانچه در نمناک اشاره شده است باید بدانید که بیشتر از یک چهارم از تصادفات ماشین در ایران به تلفن همراه و اغلب پیام کوتاه مربوط میشود.

42 درصد از جوانان در ایران هنگام رانندگی پیامک میزنند و بیشتر علت مرگ و میر جوانان پیامک زدن حین رانندگی است.تماس حاصل کردن ،پیامک زدن،چک کردن ایمیل ،چک کردن شبکه های اجتماعی برخلاف قانون است.

اساسا هرگونه استفاده از تلفن همراه غیرقانونی است، مگراینکه شما دارای یک کیبورد دستی یا سیستم دست آزاد در اتومبیل باشید و یا اتومبیل توقف شده باشد.

چرا پیامک زدن خیلی بد است؟این به نظر ساده میرسد و تنها یک ثانیه برای خواندن و پاسخ دادن زمان میبرد،درست است؟

در واقع این ممکن است چند ثانیه زمان ببرد، اما در آن زمان هرچیزی ممکن است که اتفاق بیفتد کمتر از یک ثانیه طول میکشد تا شما کنترل ماشین را ازدست بدهید، تا اتفاقی بیفتد،تا با اتومبیل جلویی برخورد کنید و یا ترافیک درست کنید.

اگر شما نمیتوانید منتظر بمانید تا به مقصد برسید و حواب پیامک را بدهید مکانی امن توقف کنید. هرگز پیامک ندهید و رانندگی کنید.

6- سپر به سپر حرکت کردن :

همه ما از قبل این کار را دیده ایم ؛ وسایل نقلیه هنگام رانندگی خیلی نزدیک به هم هستند و ممکن است یک یا دو ماشین به هم تماس پیدا کنند.سپر به سپر حرکت کردن عادت خطرناک و فوق العاده خائنانه است.اگر راننده جلوی شما ترمز بزند، شما زمانی برای توقف ندارید.

حتی اگر موفق به ترمز گرفتن شوید فاصله ای بین شما و وسیله نقلیه جلویی نیست.نتیجه این که باعث تصادف میشوید.اگر قصد بازگشت به عقب دارید اشتباه نکنید ،مقصر تصادف شما هستید .

این مسئولیت شما بود که فاصله را رعایت کنید، که عموما طول یک ماشین برای هر ده مایل بر ساعت(5 طول ماشین برای هر 50 مایل در ساعت) است.

همیشه فاصله ایمن بین وسیله خود و وسیله نقلیه جلویی را رعایت کنید.سپر به سپر حرکت کردن غیر قابل قبول است.اگر وسیله نقلیه شما آسیب دیده باشد، بهترین گزینه این است که به مراکز خدمات بروید تا آماده به تعمیر شوند.

7- تماس های تلفنی :

اکثر ما در این عادت مقصر هستیم ، با پیشرفت تکنولوژی نیاز ما به ارتباط برقرار کردن هنگام رانندگی تقریبا غیر ممکن است.این کار همانند پیامک زدن هنگام رانندگی خطرناک است.بخصوص این که یک بحث جدی هنگام رانندگی داشته باشید و یا در بزرگراه سعی در شماره گیری یک شماره داشته باشید .

اگر شما همیشه هنگام رانندگی باتلفن همراه صحبت میکنید، ممکن است به برخی از گزینه های تامین مالی نگاه کنید تا بتوانید از تکنولوژی دست آزاد استفاده کنید.

این کامل نیست اما یک قدم در جهت درست است.بهترین گزینه هنگام رانندگی دوری از برقرار کردن تماس است.اگر به سادگی نتوانستید از آن دوری کنید ، مطمئن شوید که از سیستم دست آزاد استفاده میکنید.

بسته به محلی که در آن زندگی میکنید، این ممکن است یک الزام قانونی باشد ، اگر از سیستم دست آزاد استفاده نمیکنید، مکانی امن توقف کنید .

اشتباهات رایج در رانندگی شامل چه مواردی می باشند؟

چه اشتباهاتی در رانندگی جدی هستند؟

8- سرعت :

یکی از خطرناک ترین عادات معمول سرعت است و شمار قابل توجهی از قربانیان و جراحات را هر ساله شامل میشود.بر اساس برخی تحقیقات، 10111 نفر بر اساس تصادفات مربوط به سرعت در سال 2016 فوت شده اند ،27 درصد از علل ترافیک مربوط به سرعت میشود.

سرعت داشتن به دلایل مختلف خطرناک است ،شاید مهمترین عامل عدم توانایی کنترل باشد،دوم اینکه واکنش به موقعیت دشوار میشود.برای مثال اگر یکی از تایرهای شما منفجر شود ممکن است فاجعه بار باشد.

9- عدم استفاده از سیگنال ( راهنما) و بررسی نقاط کور:

اتومبیل شما بنا به دلایلی مجهز به روشن کردن سیگنال است.آنها خیلی مهم است تا رانندگان دیگر هدف شمارا بدانند.بدون آنها رانندگی یک بازی خطرناک است.

مطمئن شوید که از سیگنال روشن استفاده میکنید و همیشه نقاط کور را برای دیگر وسایل نقلیه برای چرخش و تغییر لاین چک کنید.این در همه جا مورد استفاده قرار میگیرد ،از داخل کشور تا بزرگ راه ها،پارکینگ فروشگاه ها و سوپر مارکت های محلی. 

10- رانندگی پریشان همراه با استرس و عصبانیت:

رانندگی پریشان شامل هر فعالیتی است که باعث شود تمرکز راننده از جاده پرت شود، مانند صحبت کردن، خوردن و تنظیمات رادیو.اما گوشی های جدید هوشمند در سطح جدید باعث حواس پرتی میشوند. درسال 2017 تعداد 3166 نفر براساس تصادفات حواس پرتی فوت شده اند.

استفاده از تلفن همراه در هر حالتی تهدید کننده است زیرا شامل فعالیت هایی با تمرکز بالا میشود مانند :، پیامک زدن،گشتن اینترنتی و گرفتن سلفی هنگام رانندگی.استفاده از تلفن همراه خیلی مرگ آور است که رانندگان در هر سنی را شامل میشود. 

11- رانندگی بدون بستن کمربند :

بستن کمربند ایمنی به طور اتوماتیک باعث کاهش و دوری از جراحات میشود با این حال تعدادی از رانندگان رعایت نمیکنند.کمربند ایمنی باعث کاهش نیمی از تصادفات،جراحات و مرگ و میر میشود.نبستن کمربند معمولا بین جوانان (سن 18-34) رایج است.

علاوه براین مردان 10 درصد کمتر از زنان کمربند ایمنی میبندند.هنگامی که به سفرهای جاده ای و یا به گوشه ای میروید بستن کمربند ایمنی یکی از راحت ترین راه ها برای حفظ جان در جاده است.

اشتباهات رانندگی غیر قابل جبران

چه اشتباهاتی در رانندگی موجب بروز خطر تصادف می شوند؟

12- رانندگی کردن هنگامی که خسته هستید :

طبق بررسی های انجام شده، 50 درصد خسارت های جاده ای به علت خستگی بوده است.زمان کند واکنش،کاهش آگاهی و نقض تصمیم گیری.رانندگی درحالت خستگی همچنین شامل خوابیدن پشت فرمان میشود که میتواند مرگبار باشد حتی اگر چند ثانیه طول بکشد.

رانندگان بازرگانی و جوان (سن 16-25) در حالت خستگی رانندگی میکنند.نوشیدن قهوه،گوش دادن به موسیقی و پایین کشیدن پنجره ماشین به دادن انرژی به راننده کمک میکند ،بنابراین به مکانی امن بروید.

13- رانندگی در آب و هوای بد:

برف ،باران،لغزندگی، شرایط بد آب و هوایی میتواند حتی در بیشتر رانندگان بادقت هم اثر بگذارد، اداره پلیس رانندگی تخمین میزند که 21 درصد مرگ و میر به آب و هوا مربوط میشود،حدود 5000 تلفات در سال .

پیاده رو خیس یک عامل(،70 درصد)، پس از باران ( 46 درصد) ، و برف و لغزندگی (18 درصد).

هنگام رانندگی دراین آب و هوا مطمئن باشید که تایرهای شما دارای کشش کافی هستند ،چراغهای جلو اتومبیل به خوبی در زمستان کار میکند و از زنجیر چرخ و یا تایرهای برف استفاده میکنید که یکی از ساده ترین راه ها برای حفظ جان در آب و هوای بد هستند. 

14- خشم و عصبانیت در جاده:

خشم سریع میتواند شما و دیگران را در معرض خطر قرار دهد.هنگامیکه احساسات خود را کنترل میکنید، به یاد داشته باشید که سایر اقدامات رانندگان شخصی نمیباشد و هر خشمی که شما احساس میکنید میتواند یک حادثه ایجاد کند.

هر چه بیشتر با عادت های عادی و صحیح برخورد کنید، احتمال خود را برای کاهش تصادف بیشتر میکنید.

* آمار و ارقام ارائه شده مربوط به لینکهای منبع و کشورهای اروپایی می باشد به جز یک مورد که نام ایران قید شده است.*


خدمات اتومبیل




  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.