نکات مهم برای افزایش عمر خودرو

عوامل تاثیرگذار در افزایش عمر خودرو

# مطالب آموزشی آسایش گستر

 

برای اینکه بتوانید از خودرو خود مراقبت بهتری داشته باشید و خودرو عمر مفید بیشتری داشته باشد نیاز است که قطعات حساس خورو مانن تسمه تایم، واترپمپ و .. و همچنین روغن موتور به صورت مداو چک و بررسی شود که برای این امر نیاز هست که شما نسبت به این قطعات شناخت داشته باشید و بتوانید ایرادات آن ها را تشخیص دهید.

موارد موثر در افزایش عمر مفید اتومبیل

بنا به نظر بسیاری از کارشناسان، اتومبیل های قدیمی محکمتر بوده و طول عمر بیشتری نسبت به خوروهای جدید دارند، همانطور که خیلی مشاهده می کنیم که ماشین های خیلی قدیمی هنوز در حال سواری دادن و استفاده شدن هستند و کیفیت اولیه خود را هنوز حفظ کرده اند. با این حال، خودرو های جدید راحت تر، سریعتر و  دارای ایمنی بیشتری هستند، که می توان با مراقبت درست از خودرو و رعایت نکاتی ظریف و خاص در هنگام استفاده از اتومبیل، عمر مفید خودرو را نیز افزایش داد و به مدت بیشتری بتوان از آن با همان کیفیت اولیه استفاده کرد.

چگونه طول عمر مفید خودرو را افزایش دهیم؟

 

دقت کافی و ویژه در زمان صحیح تعویض تسمه تایم

تسمه تایم قطعه ای ویژه و مهم در خودرو هست و میل لنگ اتومبیل از طریق تسمه تایم به دیگر اجزای موتور مرتبط می شود و نقشی اساسی و حساس را ایفا می کند. اگر تسمه تایم در هنگام حرکت و در سرعت بالا پاره شود خسارت بسیار سنگینی به بار خواهد آورد و می تواند آسیب جدی به موتور خودرو وارد کند، بنابر این باید با دانستن عمر مفید تسمه تایم در هر خودرو، در زمان مشخص تسمه تایم تعویض گردد و قبل از پوسیدگی و پاره شدن، تسمه تایم سالم و نو استفاده گردد.

میزان کارکرد اتومبیل و مسافت پیموده شده توسط خودرو زمان تعویض تسمه تایم و عمر مفید آن را مشخص می کند. به طور معمول عمر مفید تسمه تایم 60 تا 80 هزار کیلومتر کارکرد خودرو است و حد اکثر بعد از 80 هزار کیلومتر کرکرد خودرو، تسمه تایم باید تعویض گردد. شاید تسمه تایم خیلی بیشتر از این مقدار کار کند و پاره نشود ولی ریسک استفاده از آن بسیار بالا است زیرا در صورت پاره شدن باعث خسارت بسیار سنگینی می شود بنابر این بهتر است که هزینه تعویض تسمه تایم را بپذیرید ولی متحمل خسارت بالا نشوید.

 

استفاده از روغن موتور با کیفیت و تعویض به موقع آن جهت افزایش عمر مفید خودرو

کیفیت روغن موتور استفاده شده نقش بسزایی در عمر مفید موتور خودرو خواهد داشت و عدم کیفیت روغن موتور استفاده شده می تواند به مرور آسیب های جدی به موتور وارد کند. روغن موتور باید چربی لازم را به قطعاتی که با هم تماس و سایش دارند بدهد و مانع از سایش و آسیب خود قطعات شود. روغن موتور با کیفیت بد و یا روغن موتوری که زمان تعویضش رسیده، چربی و لغزش لازم را نمیتواند تامین کند و تمامی قطعات درون موتور به مرور خورده می شوند و موتور خسارت زیادی خواهد دید. بنابر این باید به کیفیت روغن موتور استفاده شده و همچنین زمان تعویض آن بسیار توجه کرد زیرا نقشی اساسی در کیفیت کارکرد موتور و عمر خودرو دارد.

برای تعویض به موقع روغن موتور باید به دو مورد توجه داشته باشید، یکی کیلومتر طی شده توسط خودرو بعد از تعویض روغن و یک زمان سپری شده بعد از تعویض روغن. روغن موتورهای مختلف بسته به کیفیتشان، مدت زمان بیشتر و مقدار کیلومتر بیشتری قابل استفاده هستند که مقدار کیلومتر قابل استفاده آنها بر روی ظرف و یا جعبه نوشته شده است اما سعی کنید در کیلومترهای کمتر تعویض روغن انجام دهید . از لحاظ زمان هم دوباره بسته به کیفیت روغن موتور، 4 تا 10 ماه زمان مناسبی است البته در صورتی که مقدار کیلومتر ذکر شده توسط خودرو طی نشده باشد.

 تعویض روغن موتور برای افزایش عمر خودرو

 

بررسی مداوم قطعات

کلیه قطعات ریز و درشت خودرو نیاز به کنترل و بررسی همیشگی دارند و داشتن خیال راحت از سلامت قطعات و عمر بالای آن ها می تواند اشتباه باشد، زیرا امکان خرابی این قطعات در کوتاه مدت وجود دارد و خرابی هر کدام از قطعات ماشین، می تواند باعث آسیب دیگر قطعات و ایجاد خسارت زیاد شود. از جمله قطعات حساسی که باید در کوتاه مدت و میان مدت مورد بررسی قرار گیرند، سیستم ترمز و پدال ها، باتری، پمپ و تصفیه بنزین، لوله و شیلنگ ها، تسمه دینام و وایر شمع ها می باشند که باید کنترل شوند و در صورت رویت هرگونه علائم خرابی در این قطعات، قطعه را سریعا تعویض کنید زیرا امکان دارد باعث آسیب دیدن دیگر قطعات و یا موتور خودرو شوند و خسارت ایجاد کند.

 

عوض کردن قطعات مصرفی خودرو

نشت روغن و آب از قسمت های مختلف خودرو

نَشتی های آب و روغن موجود در خودرو باید حتما جدی گرفته شود زیرا این نشتی ها باعث کاهش آب رادیاتور و روغن موتور یا روغن واسکازین می شود و کم شدن اینها می تواند آسیب جدی به موتور و قسمت های دیگر خودرو وارد کند و باعث خسارت زیادی شود.

 

دقت ویژه به لاستیک و زمان تعویض لاستیک

لاستیک های خودرو از قسمت های مهم خودرو هستند که در صورت بروز مشکل در لاستیک حتما نسبت به تعویض آن ها اقدام کنید، زیرا در صورت پوکیدن لاستیک در سرعت بالا ، می تواند علاوه بر خسارت بسیار زیاد به خودرو، جان سرنشینان را به خطر بیندزاد . بنابر این دقت کافی به وضعیت لاستیک و آج های آن داشته باشید و در صورت صاف بودن لاستیک ، دیگر به آن اعتماد نکنید و تعویض آن را به تاخیر نیندازید.

رعایت نکات ایمنی برای لاستیک خودرو

 

بررسی دمای موتور و سیستم خنک کننده موتور

در هنگام روشن بودن خودرو، قسمت های مختلف موتور با یکدیگر درگیر شده و حرکات پیستونی و چرخشی مدام و انرژی تولید شده از سوخت سبب گرم شدن و داغ شدن موتور خودرو می شود و افزایش بسیار زیاد دما می تواند برای موتور و خودرو بسیار خطرناک باشد و خسارت زیاد به بار آورد. که در اینجا، نقش سیستم خنک کننده شامل رادیاتور، فن، ترموستات ، مایع خنک کننده و لوله ها و شیلنگ ها نمایان می شود. در صورت بروز مشکل در سیستم خنک کننده دمای موتور به یک باره افزایش پیدا می کند و بعضی مواقع راننده دیر متوجه می شود که باعث خسارت خواهد شد. مشکلات سیستم خنک کننده می تواند از رادیاتور باشد که گاهی اوقات لوله های درون آن به شدت کثیف می شود و گاهی اوقات ممکن است سوراخ شود و نشت آب نشان دهنده آن است. کارکرد صحیح فن و ترموستات هم لازمه سیستم خنک کننده است که باید بررسی گردد.

 

به روز رسانی نرم افزارها و سیستم کنترل کننده در خودروهای با تکنولوژی بالا

در خودروهای پیشرفته با تکلونولوژی روز و بالا ، فرمان انجام تمامی اتفاقات از طرف سیستم هوشمند و نرم افزارها صورت می گیرد و نیاز می باشد که هر سال این نرم افزارها به روز شوند و با به بروز شدن آنها بسیاری از مشکلات و نارسایی های خودرو حل خواهد شد. بنابر این بصورت سالیانه خودرو توسط مکانیک متخصص همان خودرو چک و بررسی شود و تمامی نیازهای آن توسط متخصص انجام شود.

افزایش عمر خودرو با به روز رسانی نرم افزار های خودروهای جدید

 

مراعات خودروهای قدیمی و خودروهای کم کار

خودروهای قدیمی و همچنین ماشین هایی که بیشتر در پارکینگ هستند و کمتر ازشون استفاده می شود، باید بیشتر مورد بررسی و چک قرار گیرند زیرا در این خودروها قسمت هایی که در ارتباط با روغن و آب هستند مانند واشر، لوله ها و شیلنگ ها، بیشتر خشک و پوسیده شده اند و امکان نشتی آب و روغن در آن ها بیشتر است. بنابر این ، تصور اینکه ماشینی که در پارکینگ بوده قابل اطمینان است و مشکلی نخواهد داشت کاملا اشتباه می باشد.


خدمات تعمیر خودرو و تعویض لاستیک در محل




  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.