خانه زینت الملوک

# معرفی اماکن گردشگری شیراز

یکی از اماکن گردشگری بسیار زیبا در شیراز خانه زینت الملوک قوامی می باشد که یکی از زیباترین خانه های تاریخی و باستانی در ایران است و هر ساله گردشگران بسیاری از آن دیدن می کنند. خانه زینت الملوک که دارای عمارت بسیار زیبا با آینه کاری هنرمندانه است در اصل اندرونی خانه قوام می باشد که از طریق یک راهرو زیر زمینی به یکدیگر مرتبط می شوند.

ساخت این خانه بسیار زیبا و مجلل که به خانه زینت الملوک مشهور است، به همراه خانه قوام در سال 1290 و به دستور محمد خان قوام الملک دوم والی آن زمان شیراز آغاز شد و بعد از مدت 12 سال و در زمان محمدرضا خان قوام الملک سوم ساخت آن به پایان رسید. پس ساخت این عمارت، خانه قوام بعنوان محل زندگی حاکم شیراز و خانه زینت الملوک جهت انجام امور دیوانی و همچنین پذیرایی از مهمانان استفاده می شد.  بعد از مرگ حبیب اله خان قوام الملک چهارم، خانه قوام به پسرش و خانه زینت الوک به دخترش زینت الملوک رسید و این بانو که شخصی نیکوکار و خیر هم بود به مدت طولانی در این عمارت زندگی می کرد و به همین دلیل این مکان تاریخی و گردشگری به این نام شهرت دارد.

بنای خانه زینت الملوک دارای 2700 متر زیر بنا می باد که داری معماری ویژه ایرانی ها شامل هشتی، حوض، اندرونی و بیرونی می باشد. ورودی و هشتی این عمارت با هنر معرق کاری مزین که دو نشیمن گاه هم در کناره ها قرار گرفته و تندیس دو سرباز قاجار که جلوه ویژه ای به آن بخشیده است. پس از عبور از هشتی، در درگاه ورودی حیاط و عمارت، ازاره های سنگی مشبک کاری شده، حوض سنگی و نقش های روی عمارت که شامل دو فرشته، خورشید و دو شیر شمشیر به دست چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. عمارت خانه زینت الملوک دارای دو طبقه و شامل 20 اتاق است که این اتاق ها همگی با طراحی مختلف مانند منبت کاری، حجاری، آینه کاری و نقاشی گل و بوته و حیوانات تزیین شده اند. از ویژگی های بارز این اتاق ها داشتن پنجره های ارسی است که سبب انعکاس نور با رنگ های مختلف بر روی دیوارها می شود و جلوه زیبایی را ایجاد می کند.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.