حمام وکیل

# معرفی اماکن گردشگری شیراز

حمام وکیل شیراز یکی آثار تاریخی و اماکن گردشگری جالب و متفاوت شهر شیراز است که دیدن از آن می تواند بسیار دلنشین و جذاب باشد. این مکان گردشگری در سال 1187 هجری قمری با مساحتی بالغ بر 11000 متر مربع و به دستور کریم خان زند ساخته شد و یکی از بزرگترین حمام های ایران به شمار می آید. حمام وکیل دارای یک ورودی کوچک بوده که با یک شیب ملایم به قسمت اصلی حمام و قسمت شاه نشین منتهی می شود. این مکتن در زمان خود فقط به منظور استحمام و شستشو استفاده نمیده و محلی برای جمع بزرگان و برگزاری بعضی مراسمات و جشن ها هم بوده است.

این بنا امروزه به موزه مردم شناسی جهت شناخت آداب و رسوم اقوام مختلف شیراز و افراد بزرگ این شهر تبدیل شده، که در آن مجسمه بعضی افراد شناخته شده شیراز و همچنین مردم عادی با لباسهای سنتی مختلف گذاشته شده که دیدن آنها در کنار شنیدن موسیقی های سنتی شیراز که در این مکان گردشگری پخش می شود جالب و خاطره انگیز خواهد بود.

در طول تاریخ و بعد از کریم خان زند، در زمان قاجار و پهلوی هم این مکان بعنوان حمام عمومی اسفاده می شد و در زمان پهلوی علاوه استفاده بعنوان حمام، رختکن و گود آن بعنوان مکان زورخانه استفاده می شده و آسیب هایی هم به این مکان وارد شده که در زمان های مختلف مورد مرمت قرار گرفته است. بعد از انقلاب 57، این مکان بعنوان سفره خانه استفاده می شده و بعد از ایجاد شدن آسیب های جدی، کاربری آن به موزه تغیر پیدا کرد.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.