عیب یابی و تعمیر پمپ بنزین سوخته و نیمسوز خودرو

یکی از قطعاتی که خیلی زیاد نیاز به تعمیر و تعویض پیدا می کند پمپ بنزین خودرو است، بنابر این لازم است که هر خودرو سواری با علل خرابی پمپ بنزین، علائم و نشانه های خرابی و سوختگی پمپ بنزین و نحوه تعمیر و تعویض آن آشنا باشد، و وقتی از مکانیک و تعمیرکار سیار کمک میگیرد، دچار هزینه اضافه نشود.

پمپ بنزین خودرو و اتومبیل یکی از قطعاتی است که از آیسیو خودرو دستور میگیرد تا بنزین را با فشار مناسب از باک بنزین به مدار سوخت رسانی برساند. فشار بنزین تزریق شده توسط پمپ بنزین خودرو یا fuel pump باید بیش از مقدار فشار مورد نیاز انژکتور باشد زیرا مقدار مصرف سوخت و بنزین در خودرو ثابت نیست و در شرایط مختلف مقدار مصرف بنزین کم و زیاد می شود. درون پمپ بنزین انژکتوری یک سوپاپ یک طرفه وجود دارد که از برگشت بنزین و کاهش فشار تزریق بنزین جلوگیری می کند.

پمپ بنزین اتومبیل انژکتوری می تواند هم داخل باک قرار گیرد و هم بیرون از باک بنزین باشد، اما اغلب بدلیل مزیت هایی همچون صدای کم، ایمنی بیشتر و ... ، پمپ بنزین را درون باک سوخت خودرو قرار می دهند.

خرابی و سوختن پمپ بنزین

در صورت سوختن پمپ بنزین ماشین، بعد از استارت زدن، خودرو یک لحظه روشن شده و دوباره خاموش می شود و دیگر با استارت زدن، ماشین روشن نمی شود. همچنین، اگر پمپ بنزین نیم سوز شود، دیگر این قطعه نمی تواند فشار مناسب تزریق بنزین را تامین کند و در مواقع گاز دادن، اتومبیل و موتور ریپ می زند و کم می آورد. البته ریپ زدن و کم آوردن و یا خالی کردن پدال گاز، می تواند دلایل دیگری همچون نیمسوز شدن شمع هم باشد.

 

نحوه و چگونگی عیب یابی پمپ بنزین اتومبیل

برای بررسی و عیب یابی پمپ بنزین می توان از دستگاه دیاگ استفاده کرد و وصل بودن و در مدار قرار گرفتن پمپ بنزین را بررسی کرد. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اگر در زمان تست پمپ بنزین با دستگاه دیاگ و یا حتی در زمان باز کردن سوییچ خودرو، صدای پمپ شنیده نشد و یا از شیلنگ تزریق بنزین، بنزین بیرون نیامد، فقط نشانه سوختن پمپ بنزین نیست بلکه می تواند مشکل از فیوز پمپ بنزین و یا رله دوبل و یا حتی قطعی سیم و ... باشد. بنابر این با نشنیدن صدای پمپ بنزین، سریع نتیجه گیری سوختن پمپ بنزین نکنید و باید تمامی اجزاء مرتبط با پمپ بنزین از جمله فیوز این قطعه بررسی شود.

پس هر وقت به سوختن و نیمسوز شدن پمپ بنزین شک کردید، ابتدا شیلنگ سوخت رسانی به ریل سوخت را از جا بکشید و سپس سوئیچ روشن کردن اتومبیل را باز کنید، اگر بنزین بیرون نریخت، دو دلیل می تواند داشته باشد، یا پمپ بنزین سوخته و خراب شده و یا برق 12 ولت به پمپ بنزین نمیرسد، بنابر این ابتدا باید برق 12 ولت را مستقیم به پمپ بنزین وصل کرد و یا رله دوبل را چک کرد و درصورت جواب ندادن، اقدام به تعویض پمپ بنزین کنید.

در مواردی هم که بنزین از شیلنگ تزریق سوخت خارج می شود و لی به نظر می رسد فشار کمی دارد، احتمال نیمسوز شدگی پمپ بنزین وجود دارد که باید فشار بنزین خارج شده از شیلنگ را اندازه گیری کرد و فشار آن نباید کمتر از 4 بار باشد.

 

سوالات متداول در مورد پمپ بنزین خودرو

  1. دلیل نرسیدن برق به پمپ بنزین ؟‏

سوختن فیوز پمپ بنزین، خراب شدن رله دوبل، قطعی در سیم انتقال جریان

  

  1. دلیل قطع شدن برق پمپ بنزین ؟
  • خراب شدن مغزی پمپ بنزین و عدم دریافت برق، وجود قطعی در سیم کشی ، خراب شدگی رله پمپ بنزین ، عدم ارسال دستور از ایسیو به پمپ بنزین، و رسوب گیری و سولفاته شدن اتصالات

دلیل سوختن فیوز پمپ بنزین؟ مکان رله پمپ بنزین پراید ؟ دلیل کار نکردن پمپ بنزین ؟ علامت نیم سوز شدن پمپ بنزین ؟ دلیل قطع نشدن صدای پمپ بنزین ؟ دلیل نرسیدن بنزین به موتور ؟





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.