تور دریاچه مهارلو از شیراز

تور نیم روزی دریاچه مهارلو یا نمک از شیراز

دیدن از جاذبه گردشگری طبیعت تالاب مهارلو

طبیعت گردی در منطقه حفاظت شده مهارلو شیراز

دیدن از تالاب نمکی مهارلو و رنگ صورتی دریاچه

دیدن از پرندگان مهاجر در دریاچه مهارلو شیراز

 

# خدمات گردشگری آسایش گستر


 

معرفی دریاچه یا تالاب مهارلو

تور دریاچه مهارلو شیراز

 تور دریاچه مهارلو از شیراز

 

دریاچه مهارلو یا تالاب مهارلو یکی از جالب ترین و شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی گردشگری شیراز و استان فارس محسوب می شود که می تواند هر گردشگر و توریستی را به وجد بیاورد. رنگ صورتی این دریاچه در فصل بهار فوق العادست و از بالا و از درون هواپیما که به این دریچه صورتی نگاه کنید دقیقا مثل یک دسر توت فرنگی بزرگ است و تصویری فوق العاده برای هر بیننده و مسافری ایجاد می کند. این دریاچه در نزدیکی شیراز و در جنوب شرقی این شهر قرار دارد و جزء مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع محسوب می شود زیرا این دریاچه میزبان پرندگان مختلف مهاجر همچون فلامینگو می باشد و زمانیکه این پرندگان در تالاب مهارلو هستند، زیبایی این دریاچه دو چندان می شود.

دریاچه مهارلو شیراز - دریاچه نمک

  تور دریاچه مهارلو از شیراز

 

 

یکی از اتفاقات خوب برای گردشگران و مسافران این است که در سفرهای پروازی، هواپیما قبل از رسیدن به فرودگاه شیراز، از روی دریاچه مهارلو عبور می کند و گردشگران و توریست های شیراز می توانند تصویر صورتی زیبای دریاچه مهارلو را در وسعت زیاد ببینند و سر ذوق بیایند و اولین چشم انداز از شیراز زیبا را درک کنند.

وسعت دریاچه مهارلو شیراز 24 هزار هکتار میباشد که دارای 13 کیلومتر طول بوده و پهن ترین قسمت آن 11 کیلومتر است. عمق متوسط تالاب یا دریاچه مهارلو شیراز 50 سانتیمتر است و در زمان پر آبی ، عمیق ترین قسمت تالاب مهارلو 3 متر ارتفاع دارد. آب این دریاچه سرشار از نمک و کلرید سدیم-منیزیم و سولفات سدیم است که به همین دلیل به این تالاب دریاچه نمک نیز گفته می شود.

تور دریاچه مهارلو شیراز - نمک

 تور دریاچه مهارلو از شیراز

 

 

آب دریاچه مهارلو از رودخانه خشک شیراز و سلطان آباد تامین می شود که این رودخانه ها آب های سیلابی ناشی از بارش باران در فصل پاییز و زمستان را جمع کرده و به درون دریاچه مهارلو می ریزند، بنابر این در فصل بدون بارش تابستان قسمت اعظم دریاچه مهارلو شیراز خشک می شود و این دریاچه نمکی به دشت بزرگی از نمک تبدیل می شود که سبب شده کارخانه های تولید نمک بسیاری در کنار این تالاب ساخته شود.

تور دریاچه مهارلو از شیراز - نمک تور دریاچه مهارلو از شیراز

 تور دریاچه مهارلو از شیراز

 

 به دلیل شور بودن آب تالاب مهارلو، پرندگان خاصی به این دریاچه مهاجرت می کنند. ازجمله پرندگان مهاجر علاقه مند به دریاچه مهارلو و آب شور آن، فلامینگو ها هستند زیرا غذای آنان، موجودات ریز قابل زیست در آب های شور می باشد. از جمله پرندگان دیگر که به تالاب مهارلو مهاجرت می کنند می توان به پرندگانی چون آنقوت، تنجه، انواع کاکایی، انواع پرندگان کنار آبزی مانند گیلانشاه بزرگ، سلیم کوچک، انواع آبچلیک‌ها، حواصیل، اردک سرسبز و مرغابی اشاره کرد.

 

علت رنگ صورتی دریاچه مهارلو

آب شور دریاچه مهارلو و نور زیادی که به این دریاچه می رسد باعث شکل گیری و رشد جلبکی سبز و بی خطر به نام دونالیلا سالینا می شود که این جلبک خوراک اصلی میگوی آب شور آرتمیا است. با افزایش دما محیط و غلیظ تر شدن شوری دریاچه، جلبک دونالیلا سالینا نوعی ماده به نام بتاکارتن تولید می کند که سبب تغیر رنگ دریاچه به صورتی یا قرمز می شود.

بهترین زمان برای سفر به تالاب مهارلو، فصل بهارو ابتدای اردیبهشت می باشد زیرا هم دریاچه پر آب است و هم رنگ صورتی و زیبای آن را خواهید دید.