مراقبت و نگهداری از آسانسور

 

امروزه در ساختمان های چند طبقه وجود آسانسور یک امر حیاتی است و نبود آن در ساختمان های چند طبقه موجب افت قیمت ساختمان خواهد شد که البته دیگر در کمتر آپارتمانی از آسانسور استفاده نمیشود و معمولا این ساختمان ها بسیار قدیمی میباشند که امکان قرار دادن آسانسور در آنها ممکن نمیباشد.

اما اگر شما در ساختمانی زندگی میکنید که دارای آسانسوراست و به خصوص اگر در طبقات بالایی زندگی میکنید تجربه این را داشته اید که در صورت خرابی آسانسور حتی برای یک روز رفت و آمد شما بسیار سخت خواهد شد، از همین رو بهترین کار ممکن در رابطه با ساختمان هایی که دارای آسانسور میباشند نگهداری و مراقبت صحیح از آسانسور یک امر بسیار مهم است. برای نگهداری صحیح از آسانسور موارد مختلفی وجود دارد که هر کدام در سالم ماندن آسانسور نقش به سزایی دارند. ما در این مطلب تعدادی از این موارد را برای شما بازگو خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

سرویس آسانسور چیست؟

مهم ترین کار در جهت سالم نگه داشتن آسانسور ها سرویس های دوره ای میباشد. بازه ی زمانی سرویس آسانسور ها به موارد متعددی بستگی دارد مواردی از جمله تعداد طبقات ساختمان، میزان استفاده از آسانسور و سن آسانسور. متخصصان با توجه به موارد گفته شده تعیین میکنند که هر آسانسور در چه بازه ی زمانی نیاز به سرویس شدن دارد.

هنگام سرویس آسانسور فرد متخصص عملکرد های مختلف آسانسور را بازبینی و بررسی میکند مواردی مثل سرعت حرکت آسانسور، مسیر حرکت آسانسور، عملکرد درب های آسانسور، تجهزات اضطراری درون کابین و ارتباط تلفنی آسانسور از جمله این موارد میباشد.

انجام سرویس آسانسور یک کار حرفه ایست و این کار را معمولا افراد مشغول به کار در شرکت های آسانسور انجام میدهند اما شما هم میتوانید نقش مهمی  در سرویس و نگهداری بهتر آسانسور ساختمان خود داشته باشید. یکی از کارهایی که به سرویس کار کمک میکند که ایرادات و مشکلات آسانسور را تشخیص و تعمیر کند این است که شما در میان بازه ی زمانی سرویس کردن طلاعاتی درباره ی آسانسور جمع آوری کند، اطلاعاتی مثل میزان حدود استفاده روزانه از آسانسور، زمان هایی که در روز بیشتر از آسانسور استفاده میشود، ایراداتی که در طول یک ماه برای آسانسور پیش آمده و هرگونه جزئیاتی که ممکن است در آینده باعث خرابی آسانسور شود؛ با جمع آوری این اطلاعات و قرار دادن آن در اختیار فرد سرویس کار میتوان از آسیب هایی که ممکن است به آسانسور در آینده وارد شود جلوگیری کرد.

 

موارد مهم در سرویس آسانسور

برای انجام سرویس کردن آسانسور شخص متخصص موارد مختلفی را بررسی و در صورت نیاز تعمیر میکند، بررسی مسائل ایمنی آسانسور که خود قوانین و قواعد مختص خود را دارد، انجام روغن کاری در قسمت های مختلف برای روان شدن حرکت کابین، انجام بررسی برروی قسمت مکانیکی و قسمت کنترل آسانسور از جمله موارد مهم هنگام انجام سرویس میباشد.

 

دلایل عمده ی نقص در آسانسور

معمولا برای استفاده از هر آسانسور نکاتی وجود دارد که در صورت رعایت نکردن افراد باعث به وجود آمدن نقص و خرابی در آسانسور میشود. معمولا ساده ترین این نکات برای هر آسانسور بسته به قابلیت های آن نوشته شده و در کابین نصب میگردد و در صورت رعایت نشدن موجب آسیب به قسمت های مختلف آسانسور میشود.

همچنین عوامل دیگری که باعث نقص در آسانسور میشود مقدار ارتفاع آسانسور(تعداد طبقات ساختمان)، کنترل کردن درها، مکان قرار گیری آسانسور و ولتاژ برق مصرفی آسانسور میباشد.

این عوامل، عوملی هستند که هر چه قدر هم که شما از جنس های با کیفیت استفاده کرده باشید اما در ایجاد نقص در آسانسور تاثیر گذار هستند.

پس میتوان گفت به طور کلی عواملی که باعث خرابی آسانسور میشوند یکی از موارد زیر هستند:

تغییرات ناگهانی ولتاژ

قطع و وصل شدن مداوم برق

استفاده بیش از ظرفیت

حمل وسایل سنگین با آسانسور هایی که مخصوص فرد است

کهنه شدن تجهیزات

پایین بودن کیفیت وسال ه کار رفته

وارد کردن فشار به درها

سپردن سرویس کردن آسانسور به افراد غیر متخصص

لزوم انجام سرویس های دوره ای

از آنجایی که آسانسور ها در هر گونه ساختمانی نظیر مسکونی،تجاری، اداری و هر دسته ی دیگر ارتباط مستقیم با افراد دارد و ممکن است باعث به وجود آمدن خطراتی برای هر شخص شود در نتیجه باید همیشه از ایمنی آن مطمئن باشید. مدیر هر ساختمان اعم از اداری، تجاری و مسکونی این وظیفه را به عهده دارد که از ایمنی و سلامت آسانسور های ساختمان اطینان حاصل کند. بهترین راه برای بالا نگه داشتن ایمنی در آسانسور ها سرویس کردن آنها در بازه های زمانی مشخص است تا در صورت مشاهده ی هرگونه مشکل هر چه سریع تر برا رفع آن اقدام کرد و بدین صورت ایمنی ساکنان و کارکنانی که از آسانسور استفاده میکنند را تضمین کرد.

تیم متخصصین شرکت آسایش گستر دارای افراد حرفه ای در زمینه ی تعمیرات و سرویس کردن آسانسور ها میباشد که در 7 روز هفته آماده خدمات رسانی به شما همشهریان عزیز میباشد.   





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.