پیچ و رولپلاک نما چیست؟

پیچ و رولپلاک نما چیست؟

 

مطالب آموزشی مرتبط با خدمات ساختمان

مطالب آموزشی آسایش گستر


ممکن است شما هم شاهد این اتفاق بوده باشید که هنگام عبور از خیابان ناگهان یک تکه سنگ یا قسمتی از نمای ساختمانی که از کنار آن عبور میکنید از ساختمان جدا شده و به زمین بیوفتد. این اتفاق ممکن است در هر جایی رخ بدهد. دلیل این اتفاق معمولا شل شدن قسمت هایی از نمای ساختمان است که باعث کنده شدن تکه هایی از نمای بیرونی میشود و این اتفاق ممکن است باعث به وجود آمدن حوادثی ناگوار مثل برخورد با افراد عابر پیاده و یا برخورد با ماشین هایی که در حال رفت آمد در خیابان هستند بشود. برای جلوگیری از این اتفاقات میتوان از پیچ و رولپلاک کردن نمای ساختمان استفاده کرد.
تعویض و ترمیم نما های قدیمی
در سطح شهر تعداد زیادی ساختمان وجود دارد که دارای نماهای سیمانی و اجری میباشد که دارای ظاهر خوبی نیستند. ممکن است صاحبان این ساختمان ها پس از گذشت مدت زمانی تصمیم به نو کردن نمای ساختمان خود بگیرند و روی متریال های آجر یا سیمانی که از قبل بوده است نمای جدید را اجرا کنند. در این نوع ساختمان ها ممکن است بعد از گذشت چند سال تکه هایی از نمای ساختمان شل شود که البته این امر میتواند شامل نمای تمامی ساختمان ها شود و فقط مختص به ساختمان هایی که نمای خود را بازسازی کرده اند نیست.
این اتفاقات معمولا به دلیل عوامل طبیعی صورت میگیرد عواملی مثل تغییرات دما، وزش بادهای شدید، زلزله و نشست ساختمان ها از این دسته هستند. این عوامل میتواند باعث کنده شدن یا شل شدن یک قسمت یا قسمت های زیادی از سنگ نمای ساختمان بشود.
همانطور که گفتیم با استفاده از روش نوین پیچ و رولپلاک کردن نمای ساختمان میتوانید مانع این اتفاقات شوید. معمولا انجام این کار به صورت کار در ارتفاع با استفاده از طناب راپل است که میتوان پس از اتمام کار نمای ساختمان و یا بعد از مشاهده افتادن تکه هایی از سنگ نما این کار را انجام داد.
چگونگی انجام پیچ و رولپلاک نما
برای انجام این کار نیاز به متخصصان کار در ارتفاع است. افراد متخصص معمولا با استفاده از طناب راپل و به کمک پیچ های گالوانیزه و یک عدد رولپلاک قسمت های مختلف سنگ نما را به قسمت های زیرین متصل میکنند که این کار باعث جلوگیری از کنده شدن و افتادن سنگ نما در اثر موارد طبیعی و غیر طبیعی میشود. در صورتی که نیاز به انجام این کار داشتید بهتر است این کار را به متخصصانی که با طناب راپل این کار را انجام میدهند بسپارید به این دلیل که هزینه انجام پیچ و رولپلاک با استفاده از طناب راپل بسیار کمتر از روش هایی مثل داربست و استفادده از الوار است.
معمولا پس از انجام پیچ و رولپلاک کردن نما قسمتی از پیچ که بیرون میماند را با بتونه پوشش میدهند که از فاصله ی حدود 5 متری قابل رویت نباشد.

هزینه های پیچ و رولپلاک نما
هزینه های انجام استحکام سازی نمای ساختمان ها به عوامل مختلفی بستگی دارد این عوامل شامل مواردی از جمله ارتفاع ساختمان،ضخامت سنگ نما، جنس نما، ابعاد سنگ های نما و طرح نمای ساختمان میشوند. همچنین هزینه ی مواد مصرفی یا همان پیچ و رولپلاک ها نیز به صورت جداگانه حساب میشود و این هزینه بستگی به میزان مصرفی پیچ ها تغییر میکند. همچنین این هزینه ها با توجه به جنس پیچ ها نیز متغیر است به این دلیل که پیچ های گالوانیزه،آهنی یا استیل که برای این کار قابل استفاده هستند قیمت های متفاوتی دارند.

مراحل انجام کار پیچ و رولپلاک نما
احتمالا شما هم تا به حال شاهد انجام پیچ و رولپلاک در داخل منزل خود بوده اید و تقریبا با انجام این کار آشنایی دارید و مراحل انجام این کار رادیده اید. انجام کار پیچ و رولپلاک کردن نمای ساختمان نیز کاملا شبیه به پیچ و رولپلاک کردن در دیوارهای منزل است. برای انجام این کار ابتدا با استفاده از یک دریل سطح سنگ را سوراخ میکنیم، با توجه به ضخامت سنگ نما باید از دریل معمولی یا دریل چکشی برای سوراخ کردن سطح استفاده کرد، برای سوراخ کردن بتن زیر سنگ حتما نیاز به دریل چکشی میباشد که توانایی ایجاد سوراخ در بتن را داشته باشد. پس از ایجاد سوراخ با استفاده از یک چکش پیچ رولپلاک را درون سوراخ به طور کامل وارد میکنیم و پس از جایگیری با استفاده از پیچ گوشتی برقی چیپ را در جای خود سفت میکنیم.
برای به دست آمدن استحکام لازم نیاز است که در هر 50 سانتی متر از نما یک عدد پیچ و رولپلاک نصب شود.

در صورتی که سنگ نمای ساختمان شما سنگ گرانیتی است قبل از قرارداد با هر شرکت و فردی که قرار است کار مستحکم سازی نمای ساختمان شما را انجام بدهد تاکید کنید که کار سوراخ کردن سنگ نما را با مته های مخصوص به نام الماسه انجام دهند. این نوع از مته ها برای کار بر روی سنگ های ظریف به کار برده میشود و در کنار ایجاد سوراخ در سنگ مانع از به وجود آمدن ترک و شکستگی در سنگ میشود.
مرحله ی آخر کار رولپلاک کردن نما پوشاندن ته پیچ هایی است که در نما فرو رفته است. برای این کار با استفاده از رزین و بتونه همرنگ نما روی پیچ ها پوشانده میشود تا زیبایی نمای ساختمان خراب نشود.
تیم متخصص آسایش گستر آماده ارائه خدمات کار در ارتفاع به شما همشهریان گرامی میباشد.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.