دلایل خرابی پمپ آب خانگی

دلایل خرابی پمپ آب خانگی
میتوان گفت تقریبا تمام لوازم مصرفی چه لوازم برقی، لوازم خانگی، پوشاک و.. دارای یک عمر مفید میباشند و بعد از گذشت این زمان دیگر بلا استفاده میشوند.
هر یک ازاین وسایل مصرفی برای سهولت در انجام کار های روزانه انسان ها مورد استفاده قرار میگیرند؛ در واقع عمر مفید این وسایل با نحوه ی استفاده و مراقبت و نگهداری ما از آنها رابطه ی مستقیم دارند. یقینا که کیفیت ساخت برند های مختلف با هم تفاوت دارد و میزان عمر مفید آنها نیز به کیفیت آنها نیز بستگی دارد اما حتی با این حال نیز مراقبت و نگهداری ما حتی در محصولاتی که خیلی با کیفیت نیستند بسیار حائز اهمیت است.
در استفاده از پمپ های آب نیز این مساله صدق میکند. شما ممکن است پمپ آبی از یک برند معتبر و با قیمتی بالا خریده باشید اما خیلی زود خراب شود و هزینه های زیادی بابت تعمیرات روی دستتان بگذارد.
مواردی وجود دارد که در صورت رعایت آنها میتوانید طول عمر پمپ اب خود را افزایش دهید. ما در این مطلب به تعدادی از این موارد خواهیم پرداخت.

جلوگیری از نوسانات برق
یکی از عمده دلایل سوختن موتور های پمپ آب وجود نوسانات برق میباشد. در کشور ما در بیشتر شهر ها نوسانات برق بسیار زیاد است و ممکن است در روز برق قطع و وصل شود. قطع و وصل شدن ناگهانی برق موجب سوختن موتور که مهمترین قسمت پمپ آب است میشود وبرای تعمیر این قطعه هزینه ی زیادی باید پرداخت شود. برای پیشگیری از آسیب هایی که نوسانات برق ممکن است برای پمپ آب به وجود بیاورد بهترین کار استفاده از محافظ برق است. دقت داشته باشید محافظ پمپ آب باید محافظ مخصوصی باشد که به اسم محافظ پکیجی شناخته میشود،این نوع از محافظ برای وسایل برقی که مصرف بیشتری نسبت به لوازم برقی خانگی دارند استفاده میشود.
جلوگیری از ورود ناخالصی ها
وجود نا خالصی و حتی شن و ماسه های ریز و هرگونه آشغال در آب موجب رسوب و خرابی پمپ آب میشود. برای جلوگیری از این اتفاق بهترین راه استفاده از فیلتر در ورودی پمپ آب میباشد تا در صورت وجود هر گونه نا خالصی از ورود آنها به پمپ آب جلوگیری شود.
سرویس دوره ای پمپ آب
در بیشتر موارد معمولا پمپ های آب بدون پوشش هستند، به یاد داشته باشید که حتما پمپ های آب را در فصل سرما دائم چک کنید و تا حد ممکن آن را در فضای باز و زیر باران و آفتاب قرار ندهید. در زمستان پایین آمدن دمای هوا ممکن است باعث یخ زدگی در پمپ ها شود که این اتفاق باعث آسیب رسیدن به پمپ میشود؛ به همین دلیل سعی کنید پمپ آب را زود به زود چک کنید و روی آن را بپوشانید.

بررسی تعدادی از مشکلات پمپ آب
پایین آمدن فشار جریان آب
در صورتی که فشار آب شما کم شده است اولین قدم برای پیدا کردن مشکل بررسی ظاهری پمپ و اتصالات آن است، اگر از نبود نشتی مطمئن شدید باید برای بررسی کامل تر و پیدا کردن مشکل به یک متخصص لوله کش اطلاع دهید. لوله کش در ابتدا با استفاده از دستگاه فشار سنج فشار آب پمپ را اندازه گیری میکند و نتیجه را با فشار چارت پمپ مقایسه میکند. و به همین صورت در مسیر لوله کشی فشار چندین محل را اندازه گیری و یادداشت میکند و با مقایسه عدد های به دست آمده دلیل کاهش فشار آب میتواند یکی از موارد زیر باشد:
وجود گرفتگی در لوله های ارتباطی
نیم سوز یا خرابی کامل موتور
به وجود آمدن ساییدگی در پروانه ها

دلایل صدای زیاد در پمپ ها
از عمده دلایل صدای بیش از اندازه ی پمپ ها میتوان به عدم نصب درست، تراز نبودن، مستحکم نبودن محل قرار گیری و.. اشاره کرد.
برای تشخیص ساده تر مشکل صدای زیاد پمپ ها میتوانید آب ورودی پمپ را قطع کنید و برای چند لحظه پمپ را روشن کنید، اگر همچنان صدای بد وجود داشت مشکل پمپ آب شما مکانیکی است و در صورتی که با قطع آّ صدای پمپ به حالت معمولی خود برگشت مشکل پمپ شما هیدرولیکی است. دقت داشته باشید که پمپ را بدون آب برای مدت زمان زیادی روشن نگذارید چون این کار موجب سوختن موتور پمپ میشود. برای حل این مشکل نیز نیاز به یک تعمیرکار متخصص خواهید داشت که به تعمیر پمپ بپردازد.
دلایل داغ شدن زیاد پمپ
از دلایلی که میتواند باعث داغ شدن پمپ آب شود میتوان به کم شدن فشار آب ورودی به پمپ اشاره کرد، در اثر این اتفاق به موتور پمپ فشار زیادی وارد میشود که میتواند باعث داغ شدن بیش از حد پمپ و گاهی موجب سوختن موتور پمپ شود.
وجود هرگونه ایراد در موتور پمپ میتواند باعث داغ شدن پمپ شود.همچنین نوسانات زیاد برق هم موجب این اتفاق میشود.در گاهی موارد هم خارج شدن پروانه از جای اصلی خود و خرابی بلبرینگ ها نیز دلیل داغ شدن پمپ میباشند.
در هر صورت هرگز هنگام داغ بودن پمپ هرگز سعی به باز کردن آن نکنید، تعمیرات پمپ برای داغ شدن زیاد نیز یک کار تخصصی میباشد و سعی کنید برای این تعمیرات از افرار متخصص کمک بگیرید. تیم حرفه ای آسایش گستر در زمینه ی تعمیرات پمپ آب برای خدمت رسانی به شما عزیزان آماده است.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.