نکات مهم درباره خودرو در فصل زمستان

 

# مطالب آموزشی آسایش گستر

#مطالب آموزشی نگهداری اتومبیل

# خدمات اتومبیل آسایش گستر

نکات مهم درباره خودرو در فصل زمستان
با وارد شدن به فصل سرد زمستان و بارندگی هایی که ممکن است پیش رو داشته باشیم توجه به نکات ایمنی خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است و بی توجهی به این موارد ممکن است باعث به وجود آمدن خطرات زیادی شود.
برای کم کردن خطرات در فصل زمستان مورد زیادی در مورد خودرو هستند که باید چک شوند و در صورت ایراد این ایراد ها برطرف شوند. در صورتی که شما نیز به امنیت خود و خانواده خود در فصل زمستان اهمیت می دهید پس با ما همراه باشید و قدم به قدم تمامی این موارد را بررسی کنید:

1.باتری خودرو
معمولا در فصل زمستان کاهش دما باعث به وجود آمدن ایراداتی در موتور ماشین میشود. این ایرادات ممکن است در باتری خودرو نیز پیش بیاید. طی تحقیقات انجام شده معمولا باتری ها در فصل های سرد و هنگام کاهش دما ممکن است حدود 50 درصد از کارایی خود را از دست بدهند. کار عاقلانه تر این است که در صورتی که باتری خودرو شما بیشتر از 3 سال است که تعویض نشده همین حالا خودرو خود را به یک تعمیرکار برقی ماشین نشان دهید و از میزان شارژ باقی مانده باتری خود مطلع شوید. در صورتی که عمر مفید باتری خودروی شما تمام شده است بهتر است همین الان باتری خود را تعویض کنید قبل از اینکه در یک روز سرد زمستانی خودروی شما استارت نخورد و در سرما مجبور شوید که باتری خودرو را تعویض کنید.

2.اهمیت ضد یخ
در فصل سرما آب موجود در قسمت خنک کننده ی خودرو ممکن است از شدت سرما دچار یخ زدگی شود. در واقع میتوان گفت آب از جمله مایعاتی است که در صورت کاهش دما دچار افزایش حجم میشود، این افزایش حجم ممکن است باعث ترکیدن سیلندر ها و آسیب رسیدن به قسمت های دیگر موتور شود.
در واقع ضد یخ مایعی است که دمای انجماد خیلی کمی دارد و در صورت ترکیب شدن با آب موجب کاهش دمای آب میشود و در نتیجه از یخ زدن آب جلوگیری میکند.
3.بررسی سالم بودن بخاری و سیستم خنک کننده
با توجه به اینکه برخی از خودرو های قدیمی برای اینکه فشار روی موتور کم شود و آب راحت تر درون رادیاتور و موتور به گردش در بیاید اقدام به خارج کردن ترموستات خودرو میکنند. این کار باعث میشود که بخاری به درستی کار نکند و به جای هوای گرم هوایی مایل به سرد را درون کابین به جریان در بیارد. سعی کنید تا قبل اینکه هوا خیلی سرد شود برای درست کردن بخاری خودروی خود اقدام کنید.
4.اطمینان از سالم بودن برف پاک کن ها
قسمت برف پاک کن های خودرو در فصل سرما یکی از مهم ترین قطعاتی است که باید از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد. برف پاک کن ها در تابستان به دلیل تابش زیاد نور خورشید ممکن است دچار ترک خوردگی شده باشد، تیغه های لاستیکی که در برف پاک کن وجود دارد وظیفه ی اصلی پاک کردن شیشه را به عهده دارد.در صورت خراب بودن این قطعه هنگام بارش برف یا باران رانندگی بسیار سخت و خطرناک میشود چون راننده نمیتواند جلوی خود را به خوبی ببیند. در نتیجه حتما قبل از شروع بارش ها از سالم بودن برف پاک کن ها اطمینان حاصل کنید.
مورد دیگری که باید چک شود قسمت آبپاش خودروست، در صورت سالم نبودن برای تعمیر این سیستم نیز اقدام کنید. برای عملکرد بهتر این قسمت میتوانید مقداری الکل را به آب شیشه شور اضافه کنید.

5.لاستیک ها را جابجا کنید
انجام این کار خیلی مربوط به فصل زمستان نیست و این کاری است که معمولا تعمیر کاران و راننده های حرفه ای انجام آن را پیشنهاد میکنند و تجربه ثابت کرده است که انجام این کار میتواند مفید باشد. با جابجا کردن لاستیک ها میزان سابیدگی آج ها در نقاط مختلف لاستیک یکسان خواهد شد.
بسیاری از خودرو هایی که روزانه در جاده ها تردد دارند متاسفانه فاقد سیستم ای بی اس هستند که این امر باعث میشود که هنگام ترمز گرفتن در صورتی که لاستیک ها ی جلویی آج کمی داشته باشند کنترل خودرو سخت شود و منجربه حادثه شود.
در نتیجه در فصل زمستان برخلاف نظر اکثر خودرو سازان که عقیده دارند باید همیشه لاستیک های نو و دارای آج بیشتر در قسمت عقب خودرو قرار بگیرید کاری که باید انجام بدهید این است که لاستیک های سالم تر را در قسمت جلوی خودرو قرار دهید تا هنگام ترمز گرفتن کنترل خودرو را از دست ندهید.
6.چک کردن روغن موتور
در حال حاظر تقریبا برای اکثر خودرو ها از روغن موتور هایی که برای 4 فصل سال مناست است استفاده میشود. همچنین ممکن است برای برخی از خودرو ها این نیاز وجود داشته باشد که روغن موتور مخصوص فصل سرما را در زمستان استفاده کنند. توجه داشته باشید که سرما موجب غلیظ شدن روغن موتور میشود و به همین دلیل بهتر است در زمستان از روغن موتور های مخصوص سرما استفاده شود تا از آسیب رسیدن به قطعات موتور به حداقل برسد. غلظت روغن موتور باعث دیر رسیدن روغن به قطعات داخلی موتور میشود که این امر باعث فرسایش قطعات میشود.
پس استفاده از روغن موتور مناسب فصل سرما را در ابتدای فصل فراموش نکنید.

 در آخر لوازم ضروری مثل زنجیر چرخ، جعبه کمک های اولیه، و جک و آچار های لازم برای تعویض لاستیک را نیز به همراه داشته باشید.
با رعایت تمامی این نکات امیدواریم زمستان دلپذیری پیش رو داشته باشید.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.