هواپز بخریم یا بخار پز؟

معرفی دستگاه هوا پز و کاربرد ها ی آن
در حال حاضر با توجه به محبوب شدن بیشتر غذا های فست فود و استفاده از این غذا ها همواره شاهد افزایش چاقی در بین مردم هستیم. همانطور که میدانید چاقی تنها بر ظاهر افراد تاثیر نمیگذارد بلکه سلامت جسمی را هم تحت شعاع قرار میدهد و باعث بروز بیماری های متعددی خواهد شد.
از این رو بیشتر افراد به استفاده از غذا های سالم تر رو آورده اند و رژیم های غذای سالم و بدون روغن را پیش میبرند. با توجه به رشد تکنولوژی هر روزه با توجه به نیاز های جدید مردم دستگاه های جدیدی عرضه میشود که باعث سهولت در انجام کار ها میشود.
دستگاه هوا پز یکی از دستگاه هایی است که با توجه به نیاز افراد برای خوردن غدای سالم، ساخته شده است. با استفاده از این محصول دیگر نیازی به روغن و آب برای پخت غذا نخواهیم داشت.

 

نحوه کار هواپز
همانطور که از اسم این دستگاه پیداست این دستگاه با استفاده از هوای گرم باعث پخت غذا ها میشود.این هوای گرم توسط یک لامپ که با امواج نوری حرارت تولید میکند و همچنین یک فن تولید میشود. پس از تولید حرارت توسط نور وظیفه ی فن هوا است که حرارت تولید شده را به طور یکسان در تمام نقاط هواپز به حرکت در آورد و موجب پخته شدن غذا به طور کامل شود.
برای پختن انواع غذا مثل مرغ گوشت و سبزیجات در این دستگاه شما دیگر مجبور نیستید از روغن و آب استفاده کنید که این مساله باعث پخت و پز سالم تر غذا ها میشود.
میتوان دستگاه های هواپز را کمی به دستگاه های بخارپز شبیه دانست البته با این تفاوت که دستگاه های هواپز تکنولوژی جدیدتری دارند و برای پخت غذا به زمان کمتری نسبت به بخارپز نیاز دارند.
از مزایای هواپز
1.اولین و اصلی ترین مزیت استفاده از هواپز استفاده نکردن از روغن و آب است. وجود رو غن در غذا ها باعث افزایش کلسترول خون و همچنین باعث چاقی و خطربروز سکته قلبی در طولانی مدت میشود.از این رو استفاده از دستگاهی که نیاز استفاده از روغن را میتواند به صفربرساند به خصوص برای کسانی که رژیم غذایی خاصی دارن و سلامتی خود و خانواده برایشان مهم است، کاملا لازم است.
2.دومین مزیتی که میتوان برای این دستگاه نام برد این است که هنگام پخت غذا نیازی نیست که مرتب به آن سر بزنیم و مراقب باشیم که غذا نسوزد.این دستگاه با تعیین کردن تایم مورد نیاز برای پخت غذا به صورت خودکار بعد از پخت غذا خاموش میشود و به دلیل پخش گرما به صورت یکنواخت تمامی قسمت های غذا به طور یکسان پخته میشود.

 

3.این دستگاه یک دستگاه پخت همه کاره است و محدودیتی برای پخت مواد مختلف ندارد،سبزیجات ، مرغ ، ماهی ، گوشت و...
تنها مساله ای که هست زمان پخت مواد با یکدیگر متفاوت است. مثلا برای پختن گوشت مسلما زمان بیشتری نسبت به پخت سبزیجات نیاز است.
4. با استفاده از این دستگاه به طور مسلم در وقت شما صرفه جویی خواهد شد؛ اول به این دلیل که شما فقط باید غذا را درون آن بگذارید و نیازی نیست که وقت خود را صرف چک کردن مرتب غذا کنید و مراقب باشید که غدایتان نسوزد، دوم اینکه معمولا دستگاه های بخار پز دارای دو طبقه هستند و هم زمان میتوانند به صورت مجزا هر دو غذا را بپزند.که این مساله هم در وقت شما و هم در هزینه های شما باعث صرفه جویی میشود.
5.مطمئنا برای شما نیز پیش آمده که غذایی را برای پختن درون فر قرار داده باشید و هنگام خوردن متوجه میشود که تنها روی غذا برشته شده آست و درون آن همچنان نپخته است؛ از دلایل مهمی که استفاده از هواپز را لذت بخش میکند این است که به دلیل وجود حرارت یکسان تمامی قسمت ها کاملا پخته میشود بدون این که در قسمتی از غذا سوختگی یا برشتگی بیش از حد وجود داشته باشد.
6. از ویژگی های بسیار خوب این دستگاه میتوان به چند کاره بودن آن اشاره کرد، با استفاده از دستگاه هوا پز علاوه بر طبخ انواع غذا ها میتوان برای درست کردن هر نوع کیکی هم از آن استفاده کرد! همچنین کاربرد دیگر آن توانایی خشک کردن میوه هاست!! میوه های خشک میتوانند جایگزین بسیار سالم تری برای تنقلاتی مثل چیپس و پفک و هر نوع تنقلات دیگری بشوند.

 

هوا پز بخریم یا بخار پز؟
همانطور که قبل تر اشاره کردیم در واقع پخت و پز در این دو دستگاه به نوعی کاملا شبیه هم هستند و با کمک هر دوی این دستگاه ها میشود که غذا های بسیار سالم تری نسبت به غذا هایی که به روش معمولی درست میشوند پخت.
تنها تفاوت آنها نحوه ی تولید حرارت برای پخت پز است که در بخار پز ها توسط بخار آبی که در مخزن آنها قرار دارد عمل پخت غذا را انجام میدهند و در هوا پزها با استفاده از حرارتی که بر اثر نور ایجاد میشود پخت غذا انجام میگیرد.
بنابر نحوه ی پخت غذا درهر یک از این دو محصول قاعدتا زمان پخت غذا نیز با هم متفاوت است؛ در واقع در هواپزها زمان کمتری برای پخته شدن غذا مورد نیاز است.

تا به اینجا در رابطه با مزایای این دستگاه کمی آشنا شدیم؛ در رابطه با این دستگاه به علت این که از زمان ساخت و به بازار آمدن آن هنوز زمان زیادی نگذشته تا به حال هیچ ایراد خاصی گزارش نشده است و شاید تنها چیزی که ممکن است برای بعضی افراد ایراد به حساب بیاید زمانیست که تا پختن غذا طول میکشد و برای غذا های زیاد ممکن است زمان زیادی نیاز باشد.
امیدواریم با توجه به مطالب گفته شده بتوانید این دستگاه را تهیه و لذت خوردن غذا های سالم را تجربه کنید.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.