دلایل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

 

دلایل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی
زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی به چه علت اتفاق می افتد
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعضی از گل و گیاه هایی که در خانه دارید دچار زرد و خشک شدن برگ ها شده باشد و حتی ندانید که دلیل این اتفاق چه بوده است. زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی میتواند دلایل زیادی داشته باشد که ما سعی داریم در این مطلب تعدادی از این دلایل را برای شما شرح دهیم تا با استفاده از این اطلاعات بتوانید جلوی خشک شدن و مرگ گیاهان خود را بگیرید. معمولا برگ های گیاهان وقتی زرد میشوند به مرور زمان از گیاه جدا شده و می افتند و ممکن است گیاه کل برگ های خود را از دست دهد؛ اما نگران نباشید، اگر بتوانید کارهایی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم را به درستی انجام دهید حتی بعد از ریزش تمامی برگ ها گیاه شما نخواهد مرد و با گذشت زمان دوباره برگ ها جوانه زده و گیاه سرحال خواهد شد.
دلایلی که موجب زرد شدن برگ گیاهان میشود:
1. آب دهی بیشتر از نیاز گیاه
در صورتی که به گیاهان خود بیشتر از اندازه ی نیاز آنها آب دهید علاوه بر بیهوده بودن، باعث آسیب دیدن گیاهان میشوید. وجود آب زیاد در خاک گیاه و نداشتن راهی برای خارج شدن آب از گلدان موجب نرسیدن اکسیژن به ریشه ی گیاه میشود که در صورت کمبود اکسیژن برای ریشه، گیاه خواهد مرد.
2. آبدهی کمتر از نیاز گیاه
برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی همیشه باید به آبدهی به موقع آنها توجه داشته باشید. همیشه خاک گلدان ها را چک کنید و دقت کنید که خیلی خشک نشده باشد. گاهی اوقات در بعضی از گیاهان کم آبی باعث زرد شدن برگ و خشک شدن گیاه میشود. درباره گیاهان مختلف و نیاز آبدهی آنها اطلاعات لازم را کسب کنید تا بتوانید به هر گیاه بسته به نیاز خود آب بدهید.

3. پیری گیاه
معمولا در گیاهانی که طول عمر بیشتری دارند زرد شدن برگ های شاخه های پایین تر یک اتفاق معمولی است. به مرور و با رشد کردن ساقه برگ های زرد میریزد و جای خود را به برگ های جدید میدهد. این مورد معمولا برای گیاهانی با شاخ و برگ های زیاد اتفاق میافتد که گیاه دیفن و هم خانواده های آن هم جزو این دسته قرار دارند.
4. قرار گرفتن در دمای پایین (مکان سرد)
گیاهانی که در مناطق گرمسیری رشد و عمر بیشتری دارند در صورت قرار گرفتن در مکانی با دمای پایین و سرد دچار زرد شدن برگ هاو خشک شدن میشوند. بهتر است با توجه به مکانی که در آنجا زندگی میکنید گیاهان مخصوص آب و هوای محل زندگی خود را پرورش دهید و همچنین گیاهان خود را در تابستان در مسیر باد کولر و در زمستان در کنار پنجره ها که هوا سرد تر است قرار ندهید.در معرض سرما قرار گرفتن باعث تغییر رنگ برگ ها به رنگ زرد و قهوه ای میشود.
5.نبود نور کافی
در صورتی که گیاهان خود را در قسمتی از منزل قرار داده اید که نور کافی به آنها نمیرسد و تمام موارد قبل را رعایت کرده اید اما متوجه زرد شدن برگ گیاهان خود شده اید، این زردی به دلیل نبود نور کافی اتفاق افتاده است. همچنین اگر گیاهان خود را در جایی قرار داده اید که تنها به یک قسمت از گیاهان نور میرسد و متوجه میشوید که قسمت مقابل گیاه زرد شده است باز هم دلیل کمبود نور میباشد.
برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید هر روز یا چند روزی یک بار گیاهان را بچرخانید تا به تمام قسمت های آن نور برسد. همچنین میتوانید از نور مصنوعی (لامپ) و قرار دادن آن بالای گل ها نور مورد نیاز گیاهان را تامین کنید.

6.کمبود مواد مغذی
گیاهان معمولا مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق آب تامین میکنند. در صورتی که آبی که به گیاه داده میشود آب سخت و سنگین باشد به دلیل وجود کلسیم زیاد در این آب برگ های گیاه شروع به زرد شدن میکنند. معمولا در این حالت برگ هایی بالای شروع به زرد شدن میکنند و در صورت رسیدگی نکردن به وضعیت گیاه مکن است گیاه به مرور خشک شود.مواد مغذی مورد نیاز گیاهان با هم متفاوت هستند. در صورت تشخیص درست دلیل زردی برگ گیاهان میتوان مواد مغذی مورد نیاز گیاه را از گلخانه ها تهیه و با توجه به دستورالعمل از آنها استفاده کرد.
نشانه های زرد شدن برگ ها بر اثر کمبود انواع مواد مغذی:
کمبود نیتروژن و پتاسیم
این کمبود در برگ های قدمی تر خود را نشان میدهد و به این صورت است که از لبه ی برگ ها به سمت داخل برگ و بین رگ های برگ شروع به زرد شدن میکند.
کمبود آهن و کلسیم
کمبود این دو نوع از مواد خود را در برگ های جوان و تازه و شروع زرد شدن از آنها نشان میدهد. این زرد شدگی در رگ های کوچک برگ های تازه اتفاق می افتد.

7.وجود آفت
بر خلاف کمبود مواد مغذی که خود را همیشه به یک شکل نشان میدهد، حمله ی حشرات و آفت ها میتواند به هر قسمتی از گیاه اتفاق بیوفتد. همچنین آفت های گیاهان شامل بیماری های قارچی و باکتریایی نیز میشود که هر کدام از این بیماری ها در یک قسمت گیاه شروع میشود در صورت رسیدگی نکردن هم آن گیاه و هم گیاهان نزدیک به آن را بیمار و خشک میکند. وجود این آفت ها نیز میتواند موجب زرد شدن برگ گیاهان شود.
امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.