ترفند هایی برای مراقبت از وسایل چوبی

 

ترفند هایی برای مراقبت از وسایل چوبی منزل
برای سالم نگه داشتن لوازم چوبی موجود در منزل مثل مبلمان، میز نهار خوری، کمد و بوفه نکاتی هست که باید به آنها توجه داشت و در صورت رعایت نکردن آنها ممکن است لوازم چوبی زودتر از زمان مورد انتظار پوسیده و خراب شوند. برای جلوگیری از پوسیدگی زود هنگام و آسیب رسیدن به لوازم چوبی توسط حشرات چوب خوار راه هایی وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. با ما همره باشید.
از راه های مراقبت از وسایل چوبی،لکه گیری:
استفاده از مبلمان و ناهار خوری چوبی موجب ایجاد لکه های انواع مواد غذایی به مرور زمان میشودو در صورت بی توجهی به از بین بردن آنها باعث آسیب رسیدن به وسایل چوبی میشود.اگر سریعا اقدام به پاک کردن لکه ها نکنید این لکه به عمق چوب نفوذ میکنند و بعد از آن دیگر پاک کردنآنها به سادگی امکان پذیرنخواهد بود
این مشکل در وسایل چوبی با رنگ سفید بیشتر پیش می آید و اگر تجربه استفاده از وسایل چوبی با رنگ سفید را داشته باشید حتما متوجه این مورد شده اید. پاک کردن لکه روغن، لکه جوهر و هرگونه کثیفی و لکه ی سیاه بر روی وسایل چوبی به خصوص رنگ سفید در نگاه اول ممکن است به نظر بسیار سخت باشد، اما برای از بین بردن هر نوع لکه راه حل به خصوصی وجود دارد که به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.
برای از بین بردن بعضی از لکه های ایجاد شده بر روی سطح چوبی با رنگ سفید مثل لکه جوهر خودکار و لکه های سیاهی ناشی از کثیف بودن دست میتوان از شیر استفاده کرد.برای این کار مقداری شیر را روی یک دستمال پارچه ای یا پنبه ای بریزید و چند لحظه روی لکه نگه دارید سپس دستمال را روی لکه بکشید تا کاملا پاک شود.


از موارد دیگری که میتوان برای از بین بردن لکه ها از آنها استفاده کرد میتوان به دستمال آغشته به خمیر دندان، لیموترش و همچنین اسپری تافت مو اشاره کرد.
شما میتوانید از هر کدام از این مواردی که در خانه دارید برای پاک کردن لکه استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که هرچه سریع تر برای پاک کردن لکه اقدام کنید پاک کردن لکه ها آسان تر خواهد بود و باعث آسیب کمتری خواهد شد.
در صورت استفاده از وسایل چوبی که رنگ ضد آب روی آنها نخورده است و از بافت چوب به صورت طبیعی استفاده میشود باید به پاک کردن لکه های آب نیز توجه داشته باشید. لکه ای که آب روی لوازم چوبی ایجاد میکند به سختی پاک خواهد شد و در صورت توجه نکردن به آن ممکن است لکه برای همیشه روی لوازم چوبی باقی بماند. برای از بین بردن لکه های آب از روی وسایل چوبی از یک نوع روغن به نام روغن ساج میتوان استفاده کرد.برای این کار یک دستمال پنبه ای را به این روغن آغشته کنید و روی لکه بکشید تا محو شود. برای کسانی که تعداد زیادی از لوازم منزلشان چوبی است پیشنهاد میکنیم که این روغن را تهیه کنند و همیشه در منزل داشته باشند تا در صورت به وجود آمدن لکه های آب روی وسایل بتوانند سریعا برای پاک کردن آن اقدام کنند. در صورتی که لکه ی کهنه ی آب روی وسیله ی چوبی شما وجد داشته باشد و با استفاده از روغن ساج نیز پاک نشود میتوانید با استفاده از روغن برزک و تربانتین و مخلوط کردن آنها با هم و قرار دادن دستمال اغشته به این روغن ها بر روی لکه ، لکه ها را از بین برید.

مراقبت از وسایل چوبی در برابر حشره چوب خوار
کرم های چوب خوار برای کسانی که دارای مبلمان و وسیله های چوبی هستند میتواند یک کابوس باشد و باعث از بین بردن کل وسایل یا تخریب بخشی از آنها خواهند شد.مبلمان و وسایلی که با استفاده از چوب گردو ساخته شده باشند بیشتر در معرض خطر حشرات چوب خوار قرار دارند.نوع این حشرات در مناطق مختلف متفاوت است و در کشور ما معمولا شهرهای شمالی بیشتر با مشکل حشرات چوب خوار مواجه میشوند.
برای مراقبت از وسایل چوبی خود در برابر این حشرات ساده ترین و مهمترین راه چک کردن مداوم تمامی بخش های وسایل است. سعی کنید هر ماه تمامی نقاط و شیار های وسایل چوبی خود را چک کنید، در صورتی که هرگونه سوراخ های ریز در هرکجای وسایل مشاهده کردید باید سریعا محلول های مخصوص از بین بردن حشرات چوب خوار را تهیه کنید و مداوم روی آن قسمت ها بریزید تا وارد بافت چوب شود. توجه داشته باشید که این محلول ها فقط برای از بین بردن خود حشرات است و تخم های آنان را از بین نمیبرد؛ به همین علت لازم استکه در بازه های زمانی متناوب از این محلول استفاده کنید تا تمامی حشرات از بین روند.

استفاده از روغن براق کننده:
استفاده از روغن براق کننده برای وسایل چوبی در صورتی که همه ی نکات لازم به خوبی انجام شود میتواند علاوه بر افزایش زیبایی، طول عمر این وسایل را نیز بیشتر میکند. برای انجام این کار باید ابتدا تمامی قسمت های وسایل را به خوبی گردگیری کرد و هرگونه لک موجود را کاملا از بین برد، توجه داشته باشید که تمام نقاط مبلمان مثل تاج ها شیار ها و پایه ها را کاملا گرد گیری کنید. سپس با استفاده از یک دستمال پنبه ای تمیز که آغشته به روغن براق کننده است تمامی قسمت ها را چرب کنید.
علاوه بر روغن براق کننده برای افزایش زیبایی و همچنین افزایش طول عمر لوازم میتوانید از اسپری های مخصوص براق کننده ی چوب نیز استفاده کنید.
محیط منزل را مرطوب کنید:
شاید شما هم مثل اکثر افراد این عقیده را داشته باشید که رطوبت برای چوب مضر است اما این یک تصور غلط است. در واقع وجود کمی رطوبت برای وسایل چوبی لازم است، به خصوص در مناطقی که دارای آب و هوای گرمو خشک هستند این امر اهمیت بیشتری دارد. اگر در مناطق گرمسیر و کم رطوبت زندگی میکند لازم است که هر چند وقت یک بار با استفاده از یک دستمال مرطوب تمامی قسمت های وسایل چوبی را رطوبت دهید. همچنین رطوبت لازم را با استفاده از دستگاه بخور و همچنین قرار دادن کتری آب روی اجاق گاز میتوانید تامین کنید و باعث افزایش طول عمر وسایل چوبی خود شوید.

 

از تعمیر وسایل چوبی آسیب دیده غافل نشوید:
هر وسیله ای با گذشت زمان ممکن است دچار آسیب یا فرسودگی شود. این آسیب میتواند رنگ پریدگی، خراش، شکستگی و.. باشد . تقریبا بسیاری از وسایل چوبی اسیب دیده قابل تعمیر هستند. خراش ها را با پولیش و شکستگی ها را با چسب چوب میتوان ترمیم کرد و در صورت آسیب های شدید تر میتوان با کمک یک نجار وسایل آسیب دیده را تعمیر کرد.
وسایل چوبی حتی با گذشت چندین سال هم از ارزششان کم نمیشود و همیشه جزو وسایل لوکس به حساب می آیند، پس حتی در صورت قدیمی بودن وسایل چوبی خود سعی کنید آنها را تعمیر و نگهداری کنید.
تیم تعمیرات و رنگ آمیزی ما در آسایش گستر آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در رابطه با هر نوع تعمیرات و رنگ آمیزی مجدد و حتی ساخت وسیله های چوبی اعم از مبلمان،سرویس خواب، کابینت، بوفه و .. میباشد.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.