تشک مواج چیست؟

کاربرد تشک مواج

بیمارانی که به مدت طولانی بستری شدن نیاز دارند و مجبور هستند مدت زمان زیادی به صورت نشسته یا خوابیده باشند معمولا دچار عارضه ی زخم بستر میشوند.این عارضه شدت های مختلفی دارد و علت ایجاد آن ثابت ماندن قسمتی از بدن برای مدت زمان طولانی است که فشار وارد آمده به این قسمت باعث افت خون رسانی به آن قسمت میشود که کم شدن ذخیره خون در آن ناحیه به مرور باعث ایجاد یک زخم میشود که اگر به آن رسیدگی نشود حاد تر میشود و ممکن است دچار عفونت شده و حتی باعث مرگ فرد بیمار شود.

برای جلوگیری از زخم بستر در بیمارانی که مدت زیادی را نشسته و خوابیده هستند مثل افرادی که دچار مشکل های حرکتی هستند و از ویلچر استفاده میکنند میتوان از تشک های مخصوصی به نام تشک مواج استفاده کرد.

جنس این تشک ها پی وی سی با کیفیت بالا است و در آنها از یک پمپ هوای کم صدا استفاده میشود که در ادامه درباره ی آن بیشتر توضیح میدهیم.

تشک های مواج دارای چند نوع مختلف هستند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند؛ تشک های سلولی،تخم مرغی و سنسوری از معروف ترین مدل های این تشک ها هستند.

این تشک ها کمک بسیار زیادی به فرد بیمار میکند و در صورت استفاده از آن علاوه بر جلوگیری از ایجاد زخم بستر به بهبود زخم های به وجود آمده نیز کمک میشود. این تشک ها به بیمار کمک میکنند که فشار را از یک نقطه کم و بین قسمت های مختلف لگن پخش کند.

هنگام خرید تشک مواج باید به نکاتی توجه کنید تا بتوانید انتخاب بهتری برای بیمار خود داشته باشید.در صورتی که بیمار شما به زخم بستر دچار باشد شدت زخم و تحرک بیمار باید در نظر گرفته شود؛ همچنین اگر بیماری دارید که به تازگی دچار سانحه شده است باید با توجه به نیاز فرد بیمار و توجه به اینکه به چه اندازه نیاز به کمک برای حرکت کردن روی تخت دارد و همچنین مدت زمانی که نیاز به بستری بودن دارد را در نظر بگیرید. مشخص است که هرچه قدر فرد ناتوان تر باشد یا دارای زخم بستر شدیدتری باشد نیاز به خرید تشک مواج مجهز و پیشرفته تری دارد.

در نظر داشته باشید که وزن بیمار م فاکتور مهمیست که باید در نظر گرفته شود، هرچه قدر وزن بیمار بیشتر باشد تحرک آن سخت تر میشود.

معرفی انواع تشک های مواج و ویژگی های آنها

با توجه به فاکتور هایی که در بالا به آن اشاره کردیم میتوانید یکی از انواع مختلف این نوع تشک ها را برای بیمار خود تهیه کنید:

تشک مواج تخم مرغی:

این تشک به عنوان ساده ترین تشک مواج شناخته میشود و آن را با نام تشک مواج تخم مرغی یا تشک مواج زنبوری میشناسند. این نوع تشک ها دارای تحمل وزن کمتری نسبت به بقیه مدل ها هستند وبرای افرادی با حدود وزن 100 کیلوگرم و مناسب هستند. همچنین برای کسانی که برای کمتر از یک سال نیاز به خوابیدن دارند پیشنهاد میشود.

این تشک ها تشکیل شده از 130 حباب و یک کمپرسورهوا هستند که هوا را وارد این حباب ها میکند و به کمک این حباب ها فشار وزن بیمار را در نقات مختلف بدن تقسیم میکند.برخی از این تشک ها دارای سوراخ های بسیار ریزی هستند که برای جلوگیری از تعریق بدن تعبیه شده اند. در کل این نوع از تشک های مواج بیشتر برای جلوگیری از به وجود آمدن زخم بستر است و برای درمان استفاده نمیشود.

تشک مواج سلولی:

این نوع از تشک ها تحمل وزن بیشتری تا حدود 120 کیلوگرم را دارد و برای بیمارانی که زیر 2 تا 3 سال نیاز به بستری بودن دارند مناسب است. این تشک همانطور که از نامش پیداست از سلول های هوای جداگانه ساخته شده اند که هرکدام به صورت جدا توسط کمپرسور هوا باد میشند و در صورت خرابی هرکدام از آنها قابل تعویض هستند. این سلول ها شبیه به لوله های در کنار هم قرار گرفته هستند که با باد شدن آنها وزن را به طور مناسبی تقسیم میکند و از ایجاد فشار به یک نقطه جلوگیری میکند. تعداد لوله ها بین 15 تا 25 با توجه به نیاز بیمار متغیر است.

 

 تشک مواج لیزری یا فوق تخصصی

تشک های مواج بیمارستانی:

این تشک ها جزء پیشرفته ترین تشک های مواج به حساب می آیند و برای بیمارانی با وزن های بالا و کسانی که ممکن است تا اخر عمر نیاز به بستری شدن داشته باشند مناسب هستند.

ویژگی که این دسته از تشک ها را متمایز میکند وجود جریان هوای نا محسوس بر روی تشک است که باعث جلوگیری از تعریق بیمار میشود، تعریق در این بیماران مهم ترین عامل به وجود آمدن زخم بستر است. این تشک ها دارای منافذ لیزری بسیار کوچکی هستند که به طور نا محسوس هوای داخل سلول ها را به بیرون هدایت میکنند و باعث به وجود آمدن جریان هوا در زیر بیمار میشوند که این ویژگی مانع از به وجود آمدن زخم بستر و یا تسریع در بهبودی زخم های موجود میشود.

این تشک های پیشرفته دارای سیستمی حرفه ای هستند که در صورت خراب شدن یا سوراخ شدن هر سلول توسط یک سنسور بیمار یا مراقب بیمار را از این اتفاق خبر دار میکند.

 

امیدواریم این مطلب به شما برای خریدی بهتر کمک کرده باشد و بتوانید با استفاده از این تشک ها به بهبودی بیماران خود کمک کنید. 





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.