راهنمای مراقبت از سرویس قابلمه

راهنمای مراقبت از انواع سرویس قابلمه
در میان ظروفی که در آشپزخانه از آنها استفاده میکنیم سرویس های قابلمه طول عمر کمتری خواهند داشت به این دلیل که همواره در معرض گرما و شست و شو قرار دارند.قابلمه ها دارای جنس های متفاوتی هستند که با توجه به جنس و کیفیتشان طول عمر های متفاوتی دارند البته باید در نظر داشت که نحوه مراقبت و نگهداری از آنها نیز در طول عمر قابلمه ها بی تاثیر نیست.
سرویس های قابلمه در انواع جنس ها نظیر: استیل، چدن،سرامیک و گرانیت موجود میباشد که کارایی و همچمین نحوه نگهداری از آنها متفاوت است. بر اساس تحقیقات انجام شده تنها 45 درصد از طول عمر سرویس قابلمه ها به جنس آنها بستگی دارد و 55 درصد دیگر به نحوه ی مراقبت و نگهداری از آنها مربوط میباشد. به همین علت در ادامه به نکاتی برای نگهداری بهتر از هر نوع از قابلمه ها اشاره ای میکنیم.
راهنمای نحوه ی مراقبت از قابلمه ها بر اساس جنس آنها
1.نحوه مراقبت از سرویس قابلمه سرامیکی
یکی از پر طرفدار ترین و پر استفاده ترین قابلمه ها نوع سرامیکی آنها میباشد. از مواردی که بیشترین تاثیر منفی را بر طول عمر این نوع از قابلمه ها میگذارد حرارت زیادی است . سعی کنید هنگام استفاده از قابلمه های سرامیکی از شعله ی زیاد استفاده نکنید زیرا حرارت بالا موجب افت کیفیت این ظروف و حتی تغییر رنگ و تغییر شکل ظروف سرامیکی میشود.
یکی از نکاتی که برای نگهداری از این ظروف بسیار تاثیر گذار است چرب کردن کف قابلمه و و ماهیتابه های سرامیکی است. وجود مقداری روغن در کف ظرف باعث جذب حرارت میشود و جذب حرارت توسط قابلمه را کاهش میدهد.
از دیگر موارد برای نگهداری از این نوع از قابلمه ها میتوان به نوع شست و شوی آنها اشاره کرد. برای شست وشوی این ظروف هرگز از سیم های زبر و شوینده های قوی استفاده نکنید.سطوح این ظروف به دلیل نچسب بودن به راحتی با یک ابر نرم و مایع ظرفشویی معمولی تمیز میشوند.

2.راهنمای مراقبت از سرویس قابلمه استیل
این نوع از قابلمه ها به دلیل استفاده از استیل ضد زنگ و مقاوم در ساخت آنها دارای طول عمر بالا تری هستند و از کیفیت بیشتری برخوردارند.
از عواملی که موجب آسیب رسیدن به این نوع از قابلمه ها میشود استفاده از حرارت زیاد هنگام پخت و پز است. با قرار گرفتن این ظروف روی شعله برای مدت زمان زیاد امکان آسیب رسیدن به بدنه وجود دارد.
نکته دیگر که باید به یاد داشته باشید این است که هرگز ظروف استیل داغ را زیر شیر آب نگیرید، این تغییر دمای ناگهانی موجب آسیب رسیدن به ظروف استیل میشود.
همچنین برای شست وشوی این ظروف نیزاز اسکاچ های زبر استفاده نکنید.

3.راهنمای مراقبت از ظروف چدنی
در این نوع از قابلمه ها نیز توجه به تعدادی از نکات موجب افزایش طول عمر آنها خواهد شد و با رعایت این نکات کیفیت این ظروف با گذشت زمان افت کمتری خواهد کرد.یکی از نکاتی که باید در مورد این ظروف رعایت کرد این است که سعی کنید مواد غذایی مثل حبوبات،تخم مرغ،سیب زمینی و.. را در این ظروف آب پز نکنید. آب پز کردن مواد غذایی در ظروف چدنی موجب تغیر رنگ این قابلمه ها و سیاه شدن درون قابلمه ها میشود و برای از بین بردن این سیاهی مجبور میشوید از سیم های زبر استفاده کنید که انجام این کار به مرور باعث افت کیفیت ظروف چدنی میشود. با توجه به این که این ظروف حالت نچسب بودن را ندارند برای پخت و پز سعی کنید کف ظرف را همیشه چرب کنید و بلافاصله بعد از خالی کردن ظرف آن را بشویید.

4.راهنمای مراقبت از سرویس قابلمه گرانیتی
این نوع از قابلمه ها مثل قابلمه های سرامیکی دارای سطحی نچسب هستند که همین امر پخت و پز با آنها را ساده و لذت بخش میکند، اما توجه داشته باشید که سرخ کردن مواد غذایی در این نوع از قابلمه ها اگر بدون روغن انجام شود موجب آسیب رسیدن به سطح قابلمه و ماهیتابه ها و کاهش طول عمر آنها میشود.
همچنین همیشه دقت داشته باشید که این قابلمه ها را به هیچ عنوان در صورت خالی بودن روی حرارت قرار ندهید.قرار دادن ظروف بر روی شعله ی مستقیم و خالی بودن ظرف باعث میشود که تمام حرارت توسط ظرف جذب شده و باعث آسیب رسیدن به ظرف شود.
در هنگام پخت و پز با این ظروف حتما از کفگیر های چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید تا باعث خراشیدگی کف ظرف نشود.

امیدواریم با توجه به این نکات بتوانید سرویس های قابلمه خود را برای مدت زمان طولانی تری سالم نگهداری کنید.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.