راه های تشخیص ترکیدگی لوله آب

نشتی لوله های آب را چگونه تشخیص دهیم؟

امروزه بسیاری از شهر ها با مشکل کمبود آب مواجه هستند این در حالیست که ما هر روزه شاهد هدر رفت آب توسط خود و دیگران هستیم. یکی از دلایل عمده ی هدر رفت آب نشتی لوله های ساختمان هاست که معمولا تشخیص آن ها سخت است و معمولا افراد پس از دیدن قبض های آب و رقم های بالای آن به نشتی آب پی میبرند.

نشتی های آب علاوه برترکیدگی لوله ها گاهی اوقات از خراب بودن شیرهای آب و چکه کردن مداوم آن هاست که این مشکل علاوه بر به بار آورن هزینه ی مصرف بالای آب، در بسیاری از موارد باعث آسیب دیدن تاسیسات ساختمان ها میشود. در این موارد که نشتی آب قابل روًیت است خیلی آسان وباهزینه ی کم میشود این مشکل را حل کرد و مانع از هدر رفت آب و به وجود آمدن خسارت شد.

اما متاسفانه گاهی مواقع نشتی و ترکیدگی لوله ها در دیوار ها و یا زیر زمین اتفاق می افتد و هیچ نشانه ای از آن نمی بینید در این موارد در صورت مبلغ های بالای قبض های آب این احتمال وجود دارد که لوله کشی شما در جایی که قابل روًیت نیست نشتی دارد یا دچار ترکیدگی شده است. اما در بسیاری از مواقع ترکیدگی و نشتی لوله ها حتی لوله کشی های درون دیوار یا زیرزمین قابل تشخیص است؛ در این مواقع نشتی خود را به شکل های مختلف نشان میدهد. اگر در لوله کشی های دیواری نشتی به وجود امده باشد ممکن است دیوار ها دچار تغییر رنگ شوند، در دیوار ترک هایی به وجود بیاید و گاهی هم باعث باد کردن دیوار شود.  همچنین اگر لوله کشی زیر ساختمان نشتی داشته باشد باعث لق شدن سرامیک و یا باد کردن پارکت میشود.

در ادامه  به راه های ساده ای که بتوان با استفاده از آنها ترکیدگی لوله ها را تشخیص داد میپردازیم. در صورتی که با این روش ها نتوانستید نشتی را تشخیص دهید بهتر است با یک نشت یاب تماس بگرید و از او کمک بخواهید.

 

  نشت یابی کنتور آب

در صورتی که شک دارید که ممکن است لوله کشی های ساختمان تان دچار نشتی شده باشد عاقلانه ترین راه و اولین کاری که باید انجام بدهید چک کردن کنتور آب است. برای چک کردن کنتور آب ابتدا باید از چند مورد مطمئن شوید:

حتما چک کنید که تمامی شیر های آب ساختمان بسته باشد و مطمئن شوید که هیچ کس آب را باز نکند.

همچنین از خاموش بودن کولر، ماشین لباسشویی ،ماشین ظرفشویی و هر وسیله ای که ممکن است از آب استفاد کند مطمئن شوید. این کار برای این است که در بازه ای که قصد کنترل کنتور را دارید  هیچ گونه استفاده ای از آب صورت نگیرد.

به سراغ کنتور آب بروید و عدد کنتور را یادداشت کنید و سپس نیم ساعت منتظر بمانید، مطمئن شوید که در این مدت هیچ کس از آب استفاده نکند.

پس از گذشت  این زمان مجدد عدد کنتور را یادداشت کنید، اگر عدد هیچ تغییری نکرد به این معنیست که نشتی در لوله کشی شما وجود ندارد؛ اما در صورتی که عدد جدید با عدد قبلی تفاوت داشته باشد بدین معنیست که لوله کشی شما دچار نشتی شده است. دقت داشته باشیدکه با استفاده ازاین روش تنها میشود فهمید که آیا لوله کشی دچار مشکل شده است یا نه و نمی توان مکان دقیق نشتی لوله ها را تشخیص داد و باید با استفاده از راه های دیگر مکان دقیق نشتی یا شکستگی لوله را پیدا کنید.

 

نشت یابی لوله های انتقال آب از کنتور به ساختمان

در صورتی که محل نشتی آب در لوله های انتقال آب از کنتور به ساختمان باشد حل کردن مشکل شما دشوار میشود، به این دلیل که این لوله ها درعمق یک متری در کف زمین قرار گرفته اند و برای درست کردن آن باید در کف ساختمان حفاری کرد تا به لوله ها دسترسی پیدا کنند. برای تشخیص محل نشتی از کنتور به ساختمان چند مورد وجود داد؛در برخی موارد نشتی آب در جهت لوله ها به سمت کنتور برمیگردد پس در صورتی که کنار کنتور  جمع شدن آب وجود دارد میتوان فهمید که در این مسیر نشتی وجود دارد.

اگر در بعضی از قسمت های خانه همیشه رطوبت احساس میکنید امکان نشتی آب در آن نقطه زیاد است. در مواردی که در یک قسمت آب زیادی جمع بشود به معنی ترکیدگی لوله در آن نقطه است. اگر خانه شما اجاره ای باشد و دچار مشکل ترکیدگی یا نشتی لوله شود درست کردن آن به عهده ی صاحب خانه است و باد حتما با اداره آب و فاضلاب تماس بگیرید و کار را افراد حرفه ای بسپارید.

 

نشت یابی شیر آلات

ممکن است چکه کردن آب از شیر آب، در خانه های بسیاری از ما وجود داشته اشد اما با این فکر که چند قطره بیشتر نیست دست به تعمیر شیر ها نمیزنیم درصورتی که با چکه کردن یک قطره در هر دو ثانیه میزان بسیار زیادی  در حدود 1000 گالن آب در سال با همین چکه کردن هدر میرود.در بسیاری از موارد درست کرد این ایراد شیر های آب بسیار ساده هستند و اکثر افراد خودشان قادر به حل کردن این مشل ندارند. پس اگر نشتی آب شما از شیر های آب حمام، دستشویی و آشپزخانه است هرچه سریع تر آن را تعمیر کنید.

  

نشت یابی آب در توالت

معمولا نشتی ها در توالت ها به چشم نمی آیند و به صورت بی سر و صدا اتفاق می افتند و به همین علت دیرتر از نشتی در بقیه قسمت های خانه توجه آن میشویم.

تنها در صورت نشتی شدید ممکن است از توالت صدای شرشر آب شنیده شود.برای نشت یابی در توالت باید درب توالت را برداریدوآبریزش آن را بررسی کنید. اگر سطح آب موجود خیلی بالاتر از سطح لوله سرریز باشد، آب به آرامی داخل لوله سرریز نشت کرده و از زهکش پایین می رود. در این صورت عامل نشت می تواند یکی از گزینه های زیر باشد:

 شناور خراب شده باشد و نتواند شیر پر کننده راقطع کند.

سطح آب خیلی بالا تنظیم شده باشد

شیر پر کننده خراب شده باشد و نیاز به تعمیر داشته باشد.

در صورتی که دیل نشتی را پیدا کند به راحتی میتوانید این مشکل را حل کنید.

اگر به هر دلیلی نتوانستید نشتی را تشخیص دهید اما شک دارید که ممکن است نشتی د لوله کشی شما وجود دارد از یک فرد متخصص و با تجربه  کمک بگیرید. تیم آسایش گستر این با داشتن تیمی متخصص در این زمینه میتوانند برای حل این مشکل به شما کمک کنند.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.