راهنمای خرید خودرو دست دوم

 ماشین دست دوم بخریم یا نه؟

نکات فنی در خرید خودرو

# مطالب آموزشی آسایش گستر

#مطالب آموزشی نگهداری اتومبیل

# خدمات اتومبیل آسایش گستر

 امروزه هر خانواده ای برای رفاه در رفت و آمد نیاز به داشتن یک خودرو دارد، این در حالیست که اکثر اقشار جامعه توان خرید خودرو های نو را ندارند و به همین علت فقط میتوانند خودرو های کارکرده که قیمت خیلی پایین تری نسبت به خودرو های صفر دارند را خریداری کنند. در صورت تصمیم به خرید خودرو های دست دوم همواره باید نکاتی را در نظر داشته و چک کنید، در غیر این صورت ممکن است دچار ضرر و زیان مالی شوید. در این قسمت نکات لازم برای خرید خودرو دست دوم را به شما میگوییم.

بر اساس آماری که از خرید و فروش خودرو ها به دست آمده است حدود 81 درصد از ماشین هایی که برای فروش گذاشته میشوند به عنوان سالم به خریدار معرفی میشوند و این در حالیست که تقریبا نصف این خودرو ها دارای مشکلات فنی هستند.

با ما همراه باشید تا تعدادی از نکات را به شما بگوییم.

 

 

برای خرید خودرو دست دوم در مورد رنگ خودرو حساس باشید.

در بسیاری از موارد فروشنده ها بر این اصرار دارند که روی رنگ خیلی حساس نباشید این در حالیست که رنگ داشتن یا نداشتن خودرو امری بسیار مهم است؛ زیرا در بعضی از نقاط مثل سقف و کاپوت نشان از تصادف های شدید است که باعث ایراد پیدا کردن در جلو بندی و موتور خودرو میشود. و همچنین باعث پایین آمدن قیمت خودرو و به خصوص خودرو خای مدل بالا میشود.بنابراین همیشه روی رنگ شدگی قسمت های مختلف ماشینی که قصد خرید آن را دارید حساس باشید.

آسیب بدنه و شاسی خودرو را جدی نیز بگیرید

هنگام خرید خودرو دست دوم آسیب های وارده به بدنه و به خصوص شاسی را جدی بگیرید، آسیب دیده بودن شاسی خیلی در کیفیت خودرو تاثیر دارد،به این دلیل که شاسی خودرو فقط در صورت تصادفات و ضربه های شدید میشکند یا ترک میخورد و این آسیب دیدگی باعث به هم خوردن تعادل چرخ ها میشود و هنگام رانندگی متوجه میشوید که خودرو به یک سمت کشیده میشود. همچنین با دقت رنگ پریدگی، تو رفتگی و آسیب دیدگی بدنه را در نظر بگیرید. هم از این بابت که این موارد موجب افت قیمت خودرو میشوند و هم چنین کیفیت خودرو را پایین میاورند.

 

قبل از خرید، خودرو را از نظر فنی به دقت چک کنید.

اگر قصد خرید خودرو دست دوم را دارید حتما راهنمای خرید خودرو دست دوم را مطالعه نمایید و همینطور بهتر است که خودرو را یک فرد متخصص و کارشناس از نظر فنی بررسی نماید،در غیر این صورت موارد زیر را در نظر بگیرید:

سیستم ترمز خودرو؛سیستم ترمز خودرو شامل سیستم تعلیق و فرمان پذیری خودرو را حتما تست کنید.ترمز دستی را میتوانید در یک سرازیری با عی و جلو رفتن تست کنید اگر صدای جیغ مانندی بدهد به این معنیست که ایرادی در سیتم آن است. همچنین ترمز اصلی را در سرعت کمی زیاد تا آخر بگیرید و عملکرد آن را در نظر بگیرید.

تمام قسمت های برقی موتور مثل چراغ ها، بوق، راهنما، آب پاش و ... را چک کنید.

در صورت مشاهده روغن کاری جدید یا تمیزی بیش از حد موتور این امکان وجود خواهد داشت که موتور خودرو به تازگی تعمیر شده و یا دستکاری شده باشد.همچنین به صدای موتور هم دقت کنید که آیا صدای نا هنجاری دارد یا نه. بعضی از فروشندگان برای جلوگیری از به گوش رسیدن صدا های ناهنجار موتور درون جعبه دنده و موتور  روغن میریزند، برای فهمیدن این موضوع خودرو را روشن کنید و بگذارید درجا کمی کار کند اگر بعد از گدشت چند دقیقه صدای موتور تغییری نکرد یعنی مشکلی وجود ندارد.

 به دود خارج شده از اگزوز توجه کنید؛

خودرو را روشن کنید و بگذارید چند دقیقه موتور کار کند، در این زمان به دود خارج شده از اگزوز دقت کنید، در صورتی که دود خارج شده به رنگ آبی  باشد به این معنیست که کاربراتور حودرو ایراد اساسی دارد و اگر دود اگزوز سیاه بود نشان از این است که کاربراتو بهدرسی کار میکند.

 

رادیاتور را بررسی کنید؛

در صورتی که در رادیاتور آب از جایی درز کند رادیاتور نیاز به تعویض دارد. برای چک کردن سالم بودن یا نبودن رینگ پستون  باید میله ی اندازه گیری روغن را چک کنید،در صورتی که روی میله خال های خاکستری رنگ و یا قطرات آب وجود داشته باشد به این معنیست که رینگ پستون خراب است.

 

به میزان کارکرد خودرو دقت کنید

تقریبا کارکرد کیلومتر 20 درصد از خودرو های دست دوم را دستکاری کرده اند.

میزان پیمایش هر خودرو در صورت مصرف شخصی و معمولی حدودا در هر سال 20 هزار کیلومتر است.خودرو هایی که خیلی بیشتر از 20 هزار کیلومترکار کرده اند معمولا برای مصرف شخصی نبوده اند و ترجیها خرید این خودرو ها توصیه نمیشود. اما برای تشخیص دستکاری شدن یا نشدن کیلومتر خودرو ها مواردی هستند از جمله؛اندازه ی خوردگی دیسک ها، باز و بسته شدن پیچ های موتور چرم صندکی و دور فرمان و...و همچنین نشان دادن ماشین به کارشناس و متخصص این کار.

 

به لاستیک ها دقت کنید:

به طور دقیق نمیتوان برای لاستیک ها مدت زمان استفاده و تاریخ انقضا معین کرد.

لاستیک  ها بر اساس میزان کارکرد و از بین رفتن آج ها و سابیدگی مورد بررسی قرار میگیرند. معمولا به صورت چشمی میتوان عمر لاستیک را از روی آج ها تشخیص داد.

 

حتما رانندگی با خودرورا تست کنید

انجام این کار میتوان موجب فهمیدن برخی از مشکلات خودرو شود که حتی با دستگاه دیاگ هم قابل تشخیص نیست، همچنین کیفیت و نوع سواری خودرو را نشان میدهد.

 

تمام آپشن های خودرو را تست کنید

برای اطمینان از سالم بودن تمام آپشن های خودرو باید یکی یکی آن ها را چک کنیم. سیستم صوتی،بالابر های شیشه،کولر، بخاری، برف پاک کن و.. در صورت خراب بودن هر کدام از این موارد فروشنده باید هزینه تعمیر آن را از قیمت خودرو کم کند.

سعی کنید از واسطه ها خرید نکنید

تا جایی که امکان دارد از معامله با افراد دلال بپرهیزید. سعی کنید خودرو را از منزل یا محل کار فروشنده خریداری کنید، همچنین در صورت خرید قسطی دقت داشته باشید که خودرو در رهن سازنده نباشد.

 

کنید که خوش سعی کنید خودرویی خریداری معامله باشد

در واقع بعضی از خودرو ها با وجود کیفیت خوبی که دارند خریداران زیادی ندارند و در هنگام فروش بسیار دیر تر از چیزی که فکر میکنید به فروش میرسند.و در مقابل خودرو هایی که فکرش را هم نمیکنید بسیار پر مشتری و پر فروش هستند.

اگر بخواهیم تعدادی از پر فروشترین خودرو ها را معرفی کنیم میتوانیم  به پژو 206 و 207 ، رنو تندر 90 ، رنو ساندرو، مزدا3 نیو، کیا سراتو از مونتاژ های داخلی اشاره کنیم و از بین خودرو های خارجی میتوان به کیا اپتیما،هیوندای سوناتا و هیوندای النترا اشاره کرد.

 

سخن آخر برای خرید خودرو دست دوم

پس از گفتن تمام نکات بالا و اشاره کردن به اهمیت بسیارشان باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که انجام وتشخیص تمامی موارد بالا ممکن است برای یک شخص عادی سخت باشد و نتواند تمام موارد را تشخیص دهد؛ از همین رو پیشنهاد ما به شما این است که برای خرید خودرو دست دوم سعی کنید قبل از خرید ، با کمک یک شخص متخصص از تمامی موارد بالا اطمینان پیدا کنید تا پس از خرید خودرو با مشکلی مواجه نشوید.

  

   





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.