نکاتی مهم برای نگه داری از فرش دستبافت

نکاتی مهم برای نگه داری از فرش دستبافت
معمولا آسیب های وارده به فرش های دست بافت بر اثر مواردی همچون ساییدگی، پوسیدگی تداخل رنگ و بیدخوردگی میباشد. با چند راه کار ساده میتوانید طول عمر فرش دستبافت خود را زیاد کنید.


1. مکانی که فرش دستبافت پهن میشود و از آن استفاده میشود باید یک مکان صاف و خشک و بدون گرد و غبار باشد.باید فرش های خود را بر روی سرامیک یا سنک و یا پارکت پهن کرد اما به خاطر داشته باشید که فرش باید دور از هرگونه رطوبت باشد. رطوبت باعث پوسیدگی فرش شما میشود.


2.فرش های دست بافت گران قیمت خود را روی سطح هایی گچی، آهکی و خاکی هستند پهن نکنید! این مواد دارای مواد قلیایی هستند که باعث پوسیدگی بافت فرش شما میشوند. هم برای فرش های دستباف ابریشمی و هم فرش های دستبافت پشمی این مورد صدق میکند و برای جلوگیری از خرابی فرش این نکته را به یاد داشته باشید.


3.تا حد امکان سعی کنید وسایل و مبلمان سنگین را بر روی فرش دستبافت خود قرار ندهید، این کار با فشار آوردن زیاد پایه ها بر روی فرش در طولانی مدت باعث پارگی و از بین رفتن بافت فرش در قسمت پایه ها میشود. اگر چاره ای ندارید و مجبورید که اشیا سنگین خود را روی فرش بگذارید بهتر است یک زیر مبلی چوی یا لاستیکی تهیه کنید و زیر پایه های اشیا قرار دهید تا فشار وارده به فرش را کمتر کند.همچنین سعی کنید که هر ماه اشیا سنگین را جابجا کنید که با فشار اوردن به یک نقطه باعث پارگی آن نقطه از فرش نشود.


4.رفت و آمد روی یک قسمت از فرش باعث به وجود آمدن ساییدگی در آن قسمت میشود. سعی کنید فرش دستبافت را در محل کم رفت و آمد تر خانه پهن کنید و ترجیها در راهرو ها و جلوی در های ورودی قرار ندهید که عمر فرش طولانی تر شود و اگر در این قسمت ها پهن کردید به یاد داشته باشید که حداکثر هر 6 ماه یک بار فرش را سر و ته کنید تا میزان استفاده از همه ی قسمت ها یکسان شود .


5.اگر فرش شما در قسمتی از خانه قرار دارد که رفت آمد روی آن زیاد است این امکان وجود دارد که ریشه های فرش شما آسیب ببینند در این صورت بهتر است که ریشه ها با پارچه پنبه ای لفافه دوزی شوند.


6.سعی کنید در قسمتی که فرش پهن شده است گل و گیاه قرار ندهید، همیشه این امکان وجود دارد که اضافه آب گلدان ها روی زمین ریخته و به فرش برسد و همانظورکه گفتیم ،رطوبت دلیل عمده ی پوسیدگی های فرش است.


7. از استفاده ی مواد سفید کننه مثل واکتیس برای لکه های ایجاد شده روی فرش یا ریشه های فرش به هیچ عنوان استفاده نکنید، این مواد موجب پوسیدگی زودهنگام فرش خواهند شد.


8.تابش مستقیم نور خورشید به فرش باعث رنگ پریدگی فرش میشود و در پوسیدگی فرش نیز نقش به سزایی دارد از همین رو بهتر است که فرش را کنار پنجره و در جایی که مورد تابش نور خورشید قرار دارد پهن نکنید و در صورت پهن کردن حتما هر ماه فرش را سر و ته کنید که فقط رنگ یک قسمت از فرش تغییر نکند.


9.شاید عجیب باشد اما جارو کردن زیاد فرش ها نیز باعث کاهش طول عمر آنها میشود! برای جارو کردن فرش های دستبافت میتوانید با جارو برقی و بدون برس فرش را جارو کنید. اگر فرش نیاز به جارو داشت و خواستید با جاروی برس دار فرش را جارو کنید باید در جهت خواب فرش این کار را انجام دهید و حواستان به ریشه هاشد و باجاروی برس دار روی ریشه ها را جارو نکنید چون ممکن است برس باعث آسیب رساندن به نخ های ظریف فرش شود.


10.همیشه سعی کنید که با مراقبت مناسب از فرش نیاز شست وشوی فرش را به حداقل برسانید به این دلیل که با هر بار شست وشوی فرش از عمر آن کم میشود.میتوانید اگر نقطه ای از فرش لک شده باشد با استفاده از شامپو فرش های معتبر در خانه لکه را پاک کنید و نیاز به قالیشویی نباشد.


11. اگر از روش شست و شو در منزل استفاده میکند حتما باید دستگاه مورد استفاده برای این کار را داشته باشید که همزمان با شستن فرش با استفاده از قدرت مکش فرش را خشک کند، معمولا افراد کمی این دستگاه را برای استفاده شخصی دارند به همین دلیل بهترین کار استفاده از خدمات شست وشو در منزل میباشد.به یاد داشته باشید که بعد از استفاده از این روش تا حداقل دو ساعت باید پنجره ها را باز بگذارید تا بر اثر رد و بدل شدن هوا، فرش کاملا خشک شود. در این دو ساعت سعی کنید از راه رفتن روی فرش خود داری کنید تا کاملا خشک شود.


12. اگر فرش شما در مسیر رفت و آمد قرار نداشته که خیلی کثیف شود و فقز بر اثر دود و گرد و غبار کمی کثیف شده است مستوانی با استفاده از شامپو فرش و یک اسفنج خودتان فرش را تمیز کنید.
برای این کار به مقدار لازم از شامپو فرش را درون ظرفی با آب مخلوط میکنیم و خوب هم میزنیم تا کف کند؛ سپس با استفاده از یک اسفنج از کف روی آب برمیداریم و فرش را با آن تمیز میکنیم. دقت داشته باشید که فقط از کف شامپو فرش و آب باید برداشت و دقت کنید که از مایع برداشته نشود چون اگر از مایع آن استفاده کنید موجب نفوذ آب به لایه های زیرین فرش میشود و خشک شدن آن سخت میشود و ممکن است باعث آسیب رسیدن به فرش شود.
بعد از تمیز کردن فرش با اسفنج و شامپو فرش با استفاده از یک پارچه ی سفید و کشیدن آن در جهت خواب فرش رطوبت موجود در فرش را خشک کنید.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.