اصول مهم درباره محوطه سازی

 

اصول محوطه سازی

مطالب آموزشی مرتبط با خدمات ساختمان

مطالب آموزشی آسایش گستر


طراحی و ساخت یک ساختمان مراحل مختلفی دارد که این شامل کار های داخلی ساختمان و همچنین نما سازی و محوطه سازی در قسمت بیرون ساختمان میشود. برخی از افراد عقیده دارند که نمای بیرون ساختمان اهمیت زیادی ندارد در صورتی که این فکر درست نیست به این دلیل که چه در ساختمان های مسکونی و چه اداری و تجاری افراد قبل از ورود به داخل ساختمان فضای بیرون را می بینند وچشم نواز بودن و زیبایی محیط تاثیر زیادی بر روحیه ی آنها میگذارد.
محوطه سازی و طراحی آن بستگی به نوع ساختمان، محل قرار گیری ساختمان و همچنین کاربری ساختمان بستگی دارد که بر اساس نیاز های ساختمان طراحی و اجرا شود. در این مطلب سعی میکنیم اطلاعاتی درباره محوطه سازی به شما ارائه کنیم.
محوطه سازی چیست؟
محوطه سازی یکی از شاخه های معماری و طراحی است که از آن با نام معماری منظر یاد میشود.به صورت کلی محوطه سازی به این معنی است که با استفاده از عناصر مختلف و در کنار هم قرار دادن آنها به صورتی خاص و طراحی شده از قبل فضایی را به شکلی زیبا در بیاوریم. انجام این کار یک کار تخصصی است.متخصصان این حرفه میتوانند با نرم افزار های موجود ابتدا فضای مورد نظر را به شکل سه بعدی طراحی کنند وپس از تائید شما شروع به پیاده سازی طراحی خود کنند.طراحان با کنار هم قرار دادن اجزا مختلف مثل گل و گیاهان، حوضچه های کوچک، باغچه و درختان و مختلف باعث به وجود آمدن فضایی دلنشین میشوند.

مهمترین اصول در محوطه سازی
در واقع در مورد انجام هرکاری اصول و قواعدی خاص هستند که موجب انجام شدن کار به بهترین نحو ممکن، میشوند.محوطه سازی نیز از این امر مستثنا نیست و برای داشتن پایانی رضایت بخش باید از اصول و قواعد خاص خود پیروی کند. در ادامه به اشاره ای از این اصول میپردازیم.

حفظ تعادل میان المان ها
با حفظ این اصل در محوطه سازی میتوانید نتیجه رصایت بخش تری داشته باشید. این اصل به این معنی است که در استفاده از المان های مختلف افراط یا تفریط به خرج ندهید و از هر المان به طور متقارن یا غیر متقارن استفاده کنید. معمولا در مکان های رسمی از المان ها به صورت متقارن و در مکان های غیر رسمی از المان های غیر متقارن استفاده میشود که در صورت حفظ تعادل میان در هر مدل میتوان به نتیجه بهتری دست پیدا کرد.
تمرکز خود را حفظ کنید
حفظ تمرکز در نحوه چیدمان و زیبا سازی محیط نکته ی بسیار مهمی است. این حفظ تمرکز به این معنی است که در مکان مورد نظر همیشه یک نکته تمرکز در محیط وجود داشته باشد که در تمام نقاط محیط قابل دیدن باشد و در نگاه اول این مورد به چشم بیننده برسد.این المان بهتر است در نزدیکی در ورودی باشد که در لحضه ورود دیده شود، و به یاد داشته باشید که نباید در استفاده از المان کانونی و مرکزی زیاده روی کنیم.

سادگی، نهایت زیبایی ست
برای بیان این اصل نیازی به توضیح زیاد نیست، خود جمله گویای همه چیز است. بهترین کار درمحوطه سازی اجرای یک طرحی است که درعین سادگی نهایت زیبایی را داشته باشد. این سادگی به معنی کسل کننده و معمئلی بودن فضا نیست و همچنین نقزه ی مقابل پیچیدگی در طراحی نیست بلکه، طرحیست که در اوج سادگی به بیننده احساس آرامش و امنیت بدهد و به دور از رنگ آمیزی و طراحی های پیچیده و شلوغ باشد.
از ریتم و خطوط کمک بگیرید
در طراحی محوطه سازی اصلی وجود دارد به نام آهنگ یا همان ریتم؛ این اصل در واقع نشان دهنده ی استفاده از یک المان به صورت منظم و خطی میباشد. محوطه ای که آن را زیباسازی میکنید با توجه به ابعاد و خطوطی که ا ز ورودی تا خروجی وجود دارد میتواند به شما این امکان را بدهد که با استفاده از بوته ها،چراغ ها و گیاهانی استفتده کنید که یم آهنگ یا ریتم را تشکیل میدهند و به فضا نظم میبخشند و فضا های راهرو و پیاده رو ها را میسازند.
در به کار بردن المان ها نسبت را حفظ کنید
از دیگر اصول بسیار مهم در بخش محوطه سازی "نسبت" است. این امر مربوط به روابطی است که بر حسب اندازه میان المان‌های یک محوطه برقرار است که مربوط به روابط افقی، عمودی و فضایی میباشد.افراد با قد های متفاوت قطعا هنگام ورود به یک فضا درکهای متفاوتی از فضای محیط خواهند داشت.

اتحاد میان المان ها برقرار کنید
دیگر اصل بسیار مهم در مبحث محوطه سازی ایجاد اتحاد و انسجام میان المان هاییست که آنها را در کنار هم قرار داده ایم. در واقع اگر تمامی اصول و قواعدی که در بالا گفته شد را در بحث محوطه سازی انجام داده باشید این اتحاد و انسجام به سادگی اجرا میشود.در واقع این اتحاد و انسجام است که یک محیط را زیبا میکند و با رعایت تمامی نکات میتوان به یک مکان منسجم و زیبا دست پیدا کرد.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.