همه چیز درباره فیلتر یخچال

چرا باید فیلتر یخچال را عوض کنیم؟
اگر فیلتر یخچال را عوض نکنیم چه میشود؟
امروزه مدل های بسیاری زیادی از انواع یخچال ها در بازار موجود است که این گستردگی باعث شده که در خرید یخچال انتخاب های زیادی داشته باشید. یکی از پر طرفدار ترین یخچال های موجود در بازار یخچال های ساید باید ساید است که نمونه های مختلفی از مارک های مختلف در بازار موجود است.
با پیشرفت تکنولوژی در یخچال ها هم سیستم های قدیمی جای خود را به سیستم های جدید و پیشرفته تر میدهند، از جمله سیستم آبسرد کن های یخچال ها که در گذشته مجبور بودیم به صورت دستی مخزن آبسرد کن را پر کنیم اما در یخچال های جدید آبسرد کن ها مستقیما به آب شهری وصل میشوند و نیاز به پر کردن دستی مخزن ندارند.
موردی که باید در این یخچال ها به آن بسیار توجه شود فیلتر های آن است؛این یخچال ها همانند یم دستگاه آبسرد کن کار میکنند و به دلیل وصل شدن مستقیم به آب شهری برای حفظ سلامت باید آب از فیلتر ها عبور کند.
در صورتی که چراغ اخطار فیلتر یخچال روشن شود به این معنیست که باید فیلتر یخچال عوض شود و توجه نکردن به این موضوع میتواند سلامتی انسان را به خطر بیاندازد.با ما همراه باشید تا عوارض عوض نکردن فیلتر یخچال را با شما در میان بگذاریم.
کلر و مواد شیمیایی داخل آب آشامیدنی
در تمامی شهر های بزرگ آب آشامیدنی در تصفیه خانه های بزرگ توسط مواد ضد عفونی کننده مثل کلر تصفیه میشوند. استفاده از کلر با وجود اینکه راه خوبی برای ضدعفونی کردن آب است اما در دراز مدت میتواند برای بدن انسان بسیار مضر باشد. کلر موجود در آب میتواند منشا برخی سرطان ها به خصوص سرطان های گوارشی باشد. علاوه بر آن، آب آشامیدنی پس از تصفیه شدن وارد سیستم لوله کشی های شهری و سپس لوله کشی های ساختمان ها میشود. این لوله کشی خیلی از شهر های بزرگ مربوط به بیش از 10 سال پیش هستند و ممکن است دچار زنگ زدگی و رسوبات شده باشند، که طی عبور آب از این لوله ها این رسوبات وارد آب آشامیدنی شوند و حتی طعم و رنگ آب را تغییر دهند.
در برخی از مناطق طعم بد آب آشامیدنی به وضوح قابل تشخیص است و به همین دلیل بعضی از افراد مجبور به خرید آب های معدنی با کیفیت میشوند که این کار بسیار پر هزینه خواهد بود.پس چاره چیست؟ بهترین کار استفاده از فیلتر های تصفیه است.
در یخچال هایی که مجهز به سیستم آبسرد کن هستند و مستقیما به آب شهری وصل میشوند معمولا از دو فیلتر داخلی و خارجی برای تصفیه کردن آب استفاده میشود که این فیلتر ها برای بازه ی زمانی خاصی قابل استفاده هستند و پس از آن باید تعویض شوند در غیر این صورت عمل تصفیه آب به درستی صورت نمیگیرد. در صورتی که چراغ فیلتر یخچالتان روش شده باشد به این معنیست که زمان تعویض فیلتر یخچالتان فرا رسیده است.


چند نوع فیلتر آب برای یخچال ها وجود دارد؟
در یخچال های ساید بای ساید برای از بین بردن هر گونه مواد شیمیایی موجود در آب آشامیدنی از فیلتر هایی استفاده میشود. با توجه به مدل و سال تولید یخچال ها فیلتر های آنها با هم تفاوت هایی دارند. به طور معمول این یخچال ها دارای دو فیلتر هستند که یکی خارج از یخچال و میان ورودی آب و یخچال قرار دارد و دیگری در داخل یخچال قرار دارد.
فیلتر های خارجی معمولا ابعاد بزرگتری دارند و از پشت یخچال قابل دیدن هستند و فیلتر های داخلی در هر یک از مدل ها با توجه به مارک و سال ساخت آنها در جاهای مختلفی قرار دارند. اما در اکثر مدل ها در بالای سقف یخچال قرار دارد و در برخی دیگر در قسمت پایین و در کنار جا میوه ای قرار دارند.
در هر حال یخچال شما دارای هر فیلتری که باشد آن فیلتر از جنس ذغال فعال و کربن است که برای از بین بردن بو و رنگ و طعم بد آب استفاده میشوند. بعضی از فیلتر ها حتی قادر به از بین بردن املاح و رسوبات موجود در آب هستند. با استفاده از این فیلتر ها میتوانید از کیفیت آب مصرفی خود اطمینان بیشتری حاصل کنید.
چه زمانی فیلتر یخچال را عوض کنیم؟
این سوالی است که اکثر کسانی که از این نوع یخچال ها استفاده میکنند با آن روبرو هستند. در اکثر مواقع زمانی که عمر فیلتر به اتمام برسد با چراغ مربوط به فیلتر به رنگ قرمز در می آید و این اخطاریست که شما با دیدن آن فیلتر را تعویض کنید.
راه دیگری که میتواند شما را متوجه این موضوع کند مطالعه دفترچه راهنمای یخچال یا مطالعه برچسبی که بر روی خود فیلتر قرار دارد است.
معمولا با توجه به نوشته های روی فیلتر متوجه دو پارامتر میشوید که از طریق آن میتوانید متوجه زمان تعویض فیلتر شوید.
اول؛ میزان ظرفیت فیلتر مورد استفاده است؛برای مثال یک فیلتردارای ظرفیت 1500 گالن است که این مقدار میشود معادل 5600 لیتر، فیلتر پس از تصفیه این مقدار آب دیگر قابل استفاده نیست و باید تعویض شود. البته باید در نظر داشته باشید که این ظرفیت هم شامل آب خوری و هم شامل یخسازی میشود و ظرفیت میان اسن دو تقسیم میشود.
دوم؛زمانی است که از نصب کردن فیلتر میگذرد،همیشه باید به یاد داشته باشید که چه زمانی فیلتر یخچال را نصب کرده اید. پس از گذشت 6 ماه یا یک سال حتی اگر فیلتر حداکثر ظرفیت فیلتر کردن خود را انجام نداده باشد دیگر منقضی میشود و چراغ اخطار آن قرمز میشود. این مدت زمان در فیلتر های مختلف متفاوت است و همانطور که گفتیم با مطالعه نوشته ی روی فیلتر میتوانید این زمان را متوجه شوید.


عوض نکردن فیلتر یخچال چه عوارضی دارد؟
تعداد زیادی از افراد توجهی به عوض کردن فیلتر یخچال یا حتی آبسرد کن های خود ندارند و این عقیده را دارند که این کار فقط برای سود آوری شرکت هاست؛ در صورتی که این عقیده به هیچ عنوان درست نیست و بی توجهی به تعویض فیلتر فقط سلامتی خود و خانواده ی آنها را در خطر می اندازد.
در این قسمت به عوارض بی توجهی نسبت به تعویض فیلتر میپردازیم.
عدم تصفیه مناسب آب؛ بعد از اینکه فیلتر شما منقضی شود دیگر عمل تصفیه ی آب را انجام نمیدهد و عملا عبور آب از فیلتر بیهوده میشود.
فاسد شدن مواد داخل فیلتر؛اگر از زمان تعویض فیلتر بگذرد و همچنان آن را عوض نکنیم این امکان وجود داردکه مواد درون فیلتر فاسد و سمی شوند و با عبور آب از روی این مواد، سم موجود در آن وارد آب آشامیدنی شما میشود و باعث ایجاد مسمومست در بدن میشود.
مسدود شدن مسیر آب؛در صورت گذشت زمان تعویض فیلتر کم کم متوجه میشوید که فشار خروجی آب از آبسرد کن یخچال کم میشود، علت این اتفاق این است که موادی داخل فیلتر رسوب کرده اند و این رسوبات جلوی خروج آب از فیلتر را میگیرند و در صورت بی توجهی ممکن است خروجی آبسرد کن کاملا مسدود شود.
سوختن یخ ساز؛ اگه رسوبات موجود در فیلتر تاریخ گذشته همراه آب وارد یخ ساز شوند موجب مسدود شدن لوله های یخ ساز و در نتیجه سوختن یخ سال یخچال شما میشود. به یاد داشته باشید که در یخچال های ساید دستگاه یخساز یک قطعه ی بسار گران و حساس میباشد.


قرمز شدن چراغ فیلتر یخچال
کسانی که برای بار اول با قرمز شدن چراغ فیلتر یخچال روبه رو میشوند ممکن است به دلیل نداشتن اطلاعات در این باره نگران شوند و فکر کنند برای یخچالشان مشکلی پیش آمده در صورتی که اینطور نیست. همچنین قرمز شدن چراغ فیلتر به این معنی نیست که همان روز باید فیلتر عوض شود، اما بهتر است هر چه سریعتر برای سلامت خود و نگهداری مناسب از یخچال فیلتر را تعویض کنید.
اگر دوست ندارید این چراغ روی یخچالتان روشن باشد باید بگردید و دکمه ی فیلتر ریست را پیدا کنید، اگر این دکمه را سه ثانیه نگه دارید چراغ خاموش میشود.


نحوه عوض کردن فیلتر یخچال
در مورد عوض کردن فیلتر خارجی تقریبا نحوه ی عملکرد در تمام یخچال ها یکیست، پس اول آموزش تعویض فیلتر خارجی را یاد میگیریم:
نکته؛ یخ ساز یخچال زا خاموش کنید.
1. شیر آب ورودی به یخچال را کامل ببندید.
2.یخچال را کمی جابجا کنید که بتوانید به پشت آن دسترسی داشته باشید و پشت آن فیلتری که به شیر آب منتهی میشود را پیدا کنید.
3.شلنگ ورودی را تکان دهید تا بیرون بیاید
نکته: اگر فیلتر با شلنگ بیرون نیامد باید پیچ کاور محافظ فیلتر را باز کنید.
4. دو سر فیلتر را از یخچال و شیر آب آزاد کنید وفیلتر جدید را جایگذین کنید.
5. مطمئن شوید که سر شلنگ ها بر روی فیلتر جدید خوب آب بندی شده باشد.
6.کاوری که پشت فیلتر قرار داشت را در جای خود بگذارید و محکم کنید.
7. شیر آب را باز کنید.
8. در این مرحله یخساز را روشن کنید.
9.دکمه ی فیلتر ریست را س ثانیه نگه دارید.
10. در این مرحله باید چراغ فیلتر خاموش شود.
11. ابتدا کمی از آب آبسرد کن یخچال بردارید تا فیلتر تمیز شود.
12. یخچال شما کاملا درست شد!

تعویض فیلتر های داخلی کمی متفاوت تر از فیلتر های خارجیست به این علت که مکان و نحوه ی قرارگیری آندر همه ی یخچال ها یکسان نیست؛ معمولا دو حالت وجود دارد؛ یا این فیلتر ها به صورت لیوانی در بالای یخچال هستند یا در کنار جا میوه ای قرار دارند.

تعویض فیلتر لیوانی بالای یخچال؛
1. در این مرحله نیز بهتر است اول یخساز را خاموش کنید.
2.پیچ فیلتر را کمی به سمت چپ بچرخانید تا آزاد شود.
3.آن را به سمت بیرون بکشید
4. فیلتر جدید را جای قبلی بگذارید.
5.ضامن را به سمت راست بچرخانید تا بسته شود
6.یخساز را روشن کنید
7. چند لیوان آب را بردارید و دور بریزید تا کار فیلتر شروع شود.
یخچال شما آماده است.!
تعویض فیلتر کنار جامیوه ای(موشکی)
به فیلتر هایی که در کنار جامیوه ای باشند فیلتر موشکی میگویند، تعمیر این فیلتر ها نیز کار ساده ای است:
1.مثل مراحل بالا ابتدا یخساز را خاموش کنید
2.کمی پیچ فیلتر را به سمت چپ بچرخانید تا ضامن آزاد شود.
3.فیلتر را به سمت خود بکشید تا بیرون بیاید.
4.فیلتر جدید را به جای قبلی قرار دهید.
5. ضامن را به سمت راست بچرخانید.
6.یخساز را روشن کنید.
7. چند لیوان آب اولیه را دور بریزید
8. یخچال آماده است.
به خاطر داشته باشید که تعویض فیلتر یخچال کارسختی نیست اما یک اشتباه کوچک نیز میتواند باعث به وجود امدن خسارت شود. همچنین فیلتر های تقلبی موجود در بازار کم نیستند پس برای خرید و تعویض فیلتر یخچال و آبسرد کن خود سعی کنید با متخصصان و فروشندگان معتبر کمک بگیرید.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.