بهترین روش های تمیز کردن هود آشپزخانه

 

 

چگونه هود اشپزخانه را تمیز کنیم؟

# نکات آموزشی در خانه داری آسایش گستر

 # مطالب آموزشی آسایش گستر شیراز

نحوه تمیز کردن هود آشپزخانه به روش ساده

هود اشپزخانه یکی از لوازم منزل است که معمولا بیشتر از تمامی وسایل منزل کثیف میشود و نیاز به تمیز کردن مداوم دارد. هود به این دلیل که همیشه در معرض چربی و بخار غذا قرار دارد خیلی سریع کثیف میشود و اگر به طور مداوم تمیز نگردد پس از مدتی تمیز کردن آن بسیار دشوار میشود. معمولا اکثر افراد فکر میکنن که تمیز کردن هود آشپزخانه کار بسیار دشواری است در صورتی که اگر به زود به زود این کار را انجام دهند بسیار کار ساده و آسانی است.

وجود هود در آشپزخانه امری بسیار مهم است به این دلیل که هود پاک کننده ی هوای آشپزخانه است و تمیز بودن هوا ارتباط مستقیمی با سلامت انسان دارد. همچنین هود در رابطه مستقیم با غذا قرار دارد که از این نظر نیز با سلامت انسان در ارتباط است.

هود آشپزخانه به دلیل مکشی که دارد محل تجمع بسیاری از میکروب ها و و دوده و چربی است. به همین علت تمیز کردن مکرر هود یک امر ضروری و لازم است. 

ما در این مطلب سعی میکنیم به شما یاد دهیم که چگونه با روش های ساده بتوانید از شر چربی ها و کثیفی های هود آشپرخانه به سادگی خلاص شوید.

 

نحوه تمیز کردن هود آشپرخانه به صورت سطحی:

یکی از روش هایی که میتوان هودآشپزخانه را تمیز کرد روش ساده و سطحی است که در این روش اصلا نیازی به جدا کردن فیلتر ها و بقیه ی اجزا نیست. که این کار را میتوان با شوینده ها و مواد موجود در خانه این کار را انجام داد.

1.استفاده از سرکه سفید

استفاده از سرکه سفید باعث درخشان شدن هود میشود .سرکه سفید از بین برنده ای قوی برای چربی ها و رسوبات است.

برای سهولت در این کار میتوانید سرکه سفید را درون یک بطری بریزید و آن را روی سطوح مورد نظر اسپری کنید. چند دقیقه ای به آن زمان دهید تا به بافت چربی ها نفوذ کند، سپس با استفاده از یک دستمال نخی یا حوله ای آن را پاک کنید.

در نظر داشته باشید که پارچه ای که از آن استفاده میکنید نقش به سزایی در پاک کردن هود دارد، پس با استغاده از سرکه سفید و یک دستمال حوله ای میتوانید به سادگی سطح هود خود را براق و تمیز نمایید.

2.استفاده از مایع ظرفشویی برای تمیز کردن هود

در این روش ساده از مایع ظرفشویی استفاده میکنیم به این دلیل که مایع ظرفشویی از بین برنده ی خوبی برای چربی هاست. برای پاک کردن هود با این روش نیز راحت ترین کار این است که مایع ظرفشویی را با کمی آب مخلوط کرده و درون یک بطری بریزید و آن را هم زده تا اب و مایع ظرفشویی کاملا ترکیب شوند، سپس مثل تمیز کردن با سرکه، آب و مایع ظرفشویی را روی سطح هود اسپری کنید و کمی زمان بدهید تا چربی ها حل شوند. سپس با یک حوله ی مرطوب سطح هود را چاک کنید جوری که آب و کفی روی هود نماند و بعد از آن با یک حوله خشک سزح را تمیز کنید که لکه ی خیسی به جا نماند.

  1. استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن هود

روش سوم برای تمیز کردن هود آشپزخانه استفاده از جوش شیرین است. ویژگی اساسی جوش شیرین در زدودن دوده از روی سطوح است به همین علت میتواند پاک کننده خوبی برای هود آشپزخانه باشد. اما در استفاده از جوش شیرین  بهتر است مراقب باشید که آن را روی فیلتر های هود نریزید چون این امکان وجود دارد که باعث مسدود شدن سوراخ های فیلتر ها شود.

برای انجام این کار ابتدا چند قطره آب را روی جوش شیرین بریزید تا یک خمیری به دست آید سپس خمیر به دست آمده را روی سطح هود بکشید و به آن زمان دهید تا دوده ها و آلودگی هارا جذب کند سپس با یک پارچه ی خیس خمیر جوش شیرین را از روی هود پاک کنیدو بعد از آن با یکپارچه ی خشک سطح هود را پاک کنید تا لکه ای روی هود باقی نماند.

 

فیلتر هود آشپزخانه  را چگونه تمیز کنیم؟

تمیز کردن فیلتر هود کمی از تمیز کردن سطحی هود سخت تر است، اما با تمیز کردن فیلتر، هود بسیار تمیز تر و کارایی آن بیشتر میشود به این دلیل که در صورت کثیف بودن فیلتر ها میزان مکش هوای فن هود کمتر میشود و هوا به سختی از لا به لای سوراخ های فیلتر عبور میکند و خارج میشود.با تمیز کردن فیلتر، دیگر باکتری و چربی و دوده ای روی هود باقی نمی ماند.

  1. جوش شیرین

شما میتوانید فیلتر هود را که معمولا از جنس فلز است را در یک تشت یا سینک ظرفشویی قرار دهید و خمیر جوش شیرین را روی آن بمالید و صبر کنید تا خمیر خشک شود.بعد از خشک شدن خمیر میتوانید فیلتر را با استفاده از یک مسواک تمیز کنید و خمیر جوش شیرین را از روی آن پاک کنید وو سپس فیلتر را با آب گرم بشویید.

2.گاز پاک کن

اگر در خانه گاز پاک کن دارید میتوانید با استفاده از آن هم فیلتر هود را تمیز کنید.مقداری از گاز پاک کن را روی فیلتر بریزید و اجازه دهید تا چربی ها حل شوند سپس فیلتر را با آب گرم بشویید.

3.مایع ظرفشویی

همانطور که در بالا اشاره کردیم مایع ظرفشویی قدرت پاک کندگی بالایی برای چربی ها دارد از همین رو میوانید فیلتر هود را با استفاده از مایع ظرفشویی و یک اسکاچ (ترجیحا نرم) بشویید و سپس آبکشی کنید.

 

برای تمیز کردن هود آشپزخانه باید این نکات را در نظر داشته باشید:

قبل از اینکه تصمیم به تمیز کردن هود آشپزخانه و فیلتر آن بگیرید باید نکاتی را در نظر داشته باشید مثل جنس بدنهرو جنس فیلتر هود، چرا که برخی از فیلتر ها هستند که قابلیت شست و شو را ندارند.برای مثال یک نوعی از فیلتر ها وجود دارند که به آنها فیلتر الیافی گفته میشود که این دسته از فیلتر ها غیر قابل شست و شو هستند و باید در بازه ی زمانی خاصی تعویض شوند. چون پس از گذشت این زمان دیگر کارایی خود را از دست میدهند.

نوع دیگری از فیلتر ها ، فیلتر های ذغالی هستند که این ها هم باید در بازه ی زمانی یک سال تعویض شوند . در صورت تعویض نکردن این فیلتر ها این امکان وجود دارد که باعث خرابی هود و گاها باعث آتش سوزی  شوند.

نکته ی دیگر اینکه در صورت تمیز کردن فیلتر فلزی یا آلمینیومی به خاطر داشته باشید که قبل از نصب حتما آن را کاملا خشک کنید و بعد نصب کنید.   

 

 





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.