ماساژ سوئدی و فواید آن

موزش ماساژ سوئدی

 

ماساژ دادن از همان زمان خلقت انسان وجود داشته به عنوان مثال زمانی که عضوی از بدن اسیب یا ضربه می بیند سریعا با لمس آن قسمت درد آن قسمت کاهش می یابد پس ماساز دادن همان لمس کردن است. همان طور که می دانید ماساژ دادن شکل ها و روش های مختلفی دارد. ماساژهای ديگر من جمله ماساژ ورزشی، ماساژ بافت عمیق و ماساژ آروماتراپی برگرفته از ماساژ سوئدی هستند.

ماساژ سوئدی رایج ترین و شناخته شده ترین ماساژ غربی است. درواقع، ماساژ سوئدی پایۀ ماساژ ورزشی، ماساژ بافت عمیق، ماساژ آروماتراپی و ديگر ماساژهای مشهور است.

 

بر خلاف ماساژهای آسیایی که به کانال های انرژی بدن توجه و روی آن تمرکز می کنند، درمانگران از ماساژ سوئدی برای تحریک گردش خون، تخلیۀ سیستم گردش خون، آزاد کردن عضلات تنگ، بازگردانیدن محدودۀ حرکات و ازبین بردن درد استفاده می کنند.

 

با این ماساژ میتوانید اسپاسم های عضلانی و تنش های عصبی را از بین ببرید، همچنين در این شیوه با هدایت خون به طرف قلب، عضلات و اندام ها پرورش می یابند و این امر باعث خارج شدن اسید لاکتیک و دیگر سم ها از بدن می گردد. ماساژ سوئدی در درمان بیماری های اعصاب موثر است.

 

ماساژ سوئدی بر اساس آناتومی و فیزیولوژی توسط یک فیزیولوژیست سوئدی، هنریک لینگ( ۱۷۷۶- ۱۸۳۹) با نام" پزشکی ژیمناستیک" ابداع شد. پزشکی ژیمناستیک شامل حرکات انجام شده به وسیله درمانگر بود که در دانشگاه استکهلم به ثبت رسید.

 

فواید ماساژ سوئدی به شرح زیر می باشد.

 

ریکلسیشن

برتری اصلی ماساژ سوئدی ارامش عمومی است. یک جلسه استاندارد سویدی ۳۰ یا ۶۰ دقیقه طول میکشد و اکثر ماهیچه های اصلی بدن را مورد هدف قرار می دهد. این جلسه معمولاً بر روی یک میز ماساژ نرم در محیطی ارام انجام می شود که هدف آن آرامش بخشیدن به گیرنده است.

 

افزایش گردش خون

ماساژ با تسریع و تشدید گردش خون در تمام بدن، فشار وارد بر عروق را کاهش می دهد و گردش خون ضعیف را بهبود می بخشد. به علاوه ماساژ تعداد ضربان قلب را کاهش داده و باعث بهبود فشار خون بالا و در نتیجه تقویت قلب می شود. با انجام ماساژ سوئدی بدن ضایعات متابولیک را از اعضای بدن دفع می کند. برخی از ضربات انجام شده در این ماساژ درمانی با افزایش جریان خون، سرعت دفع سموم و پسماندهای بدنی را افزایش می دهند.

 

تسکین درد

ماساژ سوئدی هم بعنوان بخش جدایی ناپذیر از پروتکل های مدیریت درد برای اسیب های ورزشی و درده ای مزمن استفاده می شود. جلسات ماساژ درمانی سوئدی برای مدیریت درد مزمن در مفصل ها و درد در اثر اسیب های ورزشی یا آرتروز مناسب بوده و مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از ضرباتی که باعث افزایش گردش خون و ارامش شده درمانگر میتواند به مدیریت و کاهش درد کمک کند.

 

کاهش افسردگی و استرس

تسکین استرس یکی از فواید ماساژ سوئدی می باشد. یک جلسه ماساژ یک ساعته، میتواند استرس را با کاهش ضربان قلب و کاهش مقدار انسولین و کلسترول بدن، کاهش دهد. ماساژ ریکلسی هم گردش خون را بهبود می بخشد و هم هم منجر به کاهش فشار خون و بهبود عملکرد بدن می شود.

 

هنگامی که ماهیچه ها به آرامی کشیده میشوند ، اسید لاکتیک از ماهیچه ها خارج می شود و به بهبود عملکرد سیستم لنفاوی کمک می کند. کاهش فشار خون ناشی از ماساژ میتواند خطر ابتلا به استرس، افسردگی و احساسات خصمانه، کنترل هورمون اضطراب و تقلیل خطر ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی یا نارسایی کلیه را کاهش دهد. استرس میتواند سبب درد عضلانی شود، ولی ماساژ، عضلات را شل کرده و درد را کاهش می دهد. با استفاده از روش های ویژه، ماساژدهنده میتواند تنش را از عضلات برداشته و انعطاف پذیری آن ها را افزایش دهد.

 

ماساژ دادن,آموزش ماساژ سوئدی , ماساژ سوئدی و عمقی

ماساژ سوئدی

 

حرکات اصلی ماساژسوئدی عبارتند از:

افلوراژ:مالشهای طولانی و با کف دو دست

فشار:شل شدن عضلات و افزایش گردش خون

ضربه:با کف دست و انگشتان تحریک عضلات ورفع تنش

لرزش:بااستفاده ازدست یا یکدستگاه برای ایجاد حرکت سریع که سبب شل و آرام شدن عضلات میشود.

اصطکاک:با فشار، سریع، بصورت حرکت دایره ای معمولاً به ازادی گره های عضلانی انجام می شود.

خم شدن و کشش نیزممکن است مورد استفاده قرار گیرد برای استراحت مفاصل.

 

مدت زمان لازم برای انجام ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی میتواند اهسته و یا قدرتمند باشد که بستگی به شیوه شخصیِ ماساژور و انتظار شخص از ماساژ دارد. بیشتر اشخاص به مدت ۵۰ تا ۶۰ دقیقه تحت ماساژ سوئدی و یا ماساژ عمقیِ عضلات قرار می گیرند؛ ولی ۷۵ تا ۹۰ دقیقه زمان مناسب برای کار با عضلات توسط ماساژور و کسب نتیجه مناسب است.

 

چند نکته پیش از آغاز ماساژ دادن 

ایجاد محیطی گرم، ارام و راحت

استفاده از سطح ثابت راحت مانند تخت، میزماساژ یا تشک صاف برای فرد.

استفاده از روغن ماساژ، روغن بچه برای تازه کار ها بهترخواهد بود.

استفاده از چند حوله برای دراز کشیدن بر روی آن ها و همچنين برای پوشانیدن بدن.

استفاده از کوسن ها یا بالش ها

ازماساژ دادن پوست اسیب دیده ، جوشدار یا قسمتهایی که احتمال انتقال عفونت وجود دارد پرهیز کنید.

از فشارمستقیم برقسمتهای استخوانی پرهیز کنید.

روی هرقسمتی از بدن را که خوب کارنمیکند با حوله گرم بپوشانید.

نخست روغن ماساژ را بر روی دستهایتان بریزید وسپس یکمرتبه اعمال ماساژ را آغاز کنید. یک دست راهمیشه روی شخص نگه دارید.

همچنين به علامت های قرمز کمردرد توجه داشته باشید.

 

روش های ماساژ سوئدی

در ماساژ سوئدی از روغن های گیاهی و کرم های مخصوص ماساژ سوئدی استفاده می شود. در طول این ماساژ، ماساژور با حرکات کششی، فشاری، لرزشی و اعمال روش های گوناگون چرخشی، زیگزاگی و ضربه ای را با هدف افزایش اکسیژن موجود در خون و دفع سم ها از عضلات به طرف قلب اعمال می نماید.

 

۱- استفاده از کل سطح دست

 

ماساژ دادن,آموزش ماساژ سوئدی , ماساژ سوئدی و عمقی

تکنیک ماساژ 1

 

روش ماساژ1روغن ماساژ را در دستهایتان گرم کنید. باکل دستهایتان حرکات معتدل و نسبتا کم را اجراکنید( به شکلهای بالا نگاه کنید). ازتمام سطح صاف دستها استفاده کنید( به شکل نگاه کنید) از کمر به طرف بالا، همه قسمت پشت تا گردن را به صورتی پایدارو محکم دست بکشید. آنگاه( فشار آرام تر) دایره چرخشی و برگشت به قسمت پائین کمر.( ۵تا۱۰ دقیقه)

 

۲- استفاده از پاشنه دست

 

ماساژ دادن,آموزش ماساژ سوئدی , ماساژ سوئدی و عمقی

تکنیک ماساژ 2

 

باهر دودست درقسمت کمرحرکات دایره ای را با فشار بیشتری آغاز کرده. جابه جایی و حرکت دریک دایره صورت می گیرد. اول به طرف بیرون سپس به طرف بالا وبازگشت به مرکز در این حرکت دایره ای صورت می گیرد. به تدریج به طرف بالای پشت حرکت می کنیم.

 

۳- استفاده محکم از انگشتان

 

ماساژ دادن,آموزش ماساژ سوئدی , ماساژ سوئدی و عمقی

تکنیک ماساژ3

 

روش ماساژ3 در برابر پهلوی کسی که با وی کار می کنید بایستید. من پیشنهاد میکنم شما نخست به طرف راست بایستید. با آپارتمانی از انگشتهایتان فشاردهید.( یک دست بر بالای دیگری) و آنگاه به طرف ستون فقرات کمر بکشید. درقسمت پایینتر کمر آغاز کنید و آرام آرام به قسمت بالایی پشت بروید.( ۵دقیقه)

 

۴- استفاده محکم از انگشت شصت

 

ماساژ دادن,آموزش ماساژ سوئدی , ماساژ سوئدی و عمقی

تکنیک ماساژ 4

 

تکنیک ماساژ4فشار عمیق و پایدار تا تمام طول عضلات سوسیس شکل دو طرف ستون فقرات بکشید.( به شکل نگاه کنید) هم چنان که گردن را پوشش می دهید فشار را کمی کاهش دهید.هم چنان که از پائین تر به بالاتر کمر دست می کشید.برای غده ها یا نقاط حساس به آرامی و با تامل و حساس دست بکشید.

 

سه بار درهر طرف:با دوتا از خلاصه گفته های ماساژور این کار را عوض کنید و روتراشی را آغاز کنید( تکنیکهای ۱تا۳ در بالا)

 

۵- مالش با استفاده ازتقویت انگشت وسط

 

ماساژ دادن,آموزش ماساژ سوئدی , ماساژ سوئدی و عمقی

تکنیک ماساژ 5

 

روش ماساژ5حرکتهای عمیق محکم درهریک از دوطرف ستون فقرات شیوه نامطلوبی است. از بخشی ازپایین ستون فقرات آغاز نموده وتا بالا حرکت کنید. اگربیش ازیک نقطه درد پیدا کردید در هرنقطه بیشتر از۵تا مالش اجراکنید.

 

۶- از بازوها استفاده کنید

 

ماساژ دادن,آموزش ماساژ سوئدی , ماساژ سوئدی و عمقی

تکنیک ماساژ 6

 

روش ماساژ6فشارهای محکم به طرف پائین اعمال کنید( به شکل نگاه کنید) دست تا نزدیک سر درست تا حدود زیر استخوانهای کتف حرکت میکند.۶ بار حرکت دادن. در حرکت نخست از کمر درد احتمالی آگاه باشید.

 

۷- پایان ماساژ

 

ماساژ دادن,آموزش ماساژ سوئدی , ماساژ سوئدی و عمقی

تکنیک ماساژ 7

 

حرکتهایی که ماساژور با انگشتهایش انجام میدهد.( روش شماره ۳ بالا) سپس، ماساژور با پاشنه ی دستش انجام میدهد.( روش ۲بالا). آنگاه با تمام دستهایش انجام می دهد.( تکنیک۱بالا). این سبب میشود که شما با استفاده از سلب کردن وانتشار پاشنه دست به کارخود ادامه دهید. آنگاه بیمار که ارام است را برای چند دقیقه ترک کنید.

 

اقدامات بعد از ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی اثر سم زدایی در بدن است و شما می توانید با نوشیدن مقدار زیادی آب و اجتناب از مصرف کافئین، نیکوتین و الکل برای ۲۴ ساعت بعد از ماساژ اثر ماساژ سوئدی را بیشتر کنید. همچنین از هر ورزش شدید به مدت ۲۴ ساعت پس از ماساژ دوری کنید و استراحت کنید زیرا استراحت اجازه می دهد تا بدن خود را از درون درمان کند.

 

موارد منع ماساژ سوئدی:

چنانچه فرد یکی از مشکلات زیر را داشته باشد نمی توان برای او ماساژ سوئدی را به کار برد:دیسک کمر- دیسک گردن- آرتروز- پوکی استخوان- افراد مسن – خانم های باردار – بیماران سرطانی.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.