نکاتی برای خرید اجاق گاز

اجاق گاز یکی از وسایل مهم و ضروری برای هر خانه ای محسوب می شود. شما تقریبا هر روزه چندین بار از این وسیله استفاده می کنید و ممکن است نزدیک به ده سال اجاق گاز خود را تعویض ننمایید. لذا بهتر است در هنگام خرید اجاق گاز جدید به چشم یک سرمایه گذاری به این قضیه نگاه کنید.

 

آشنایی با انواع اجاق گاز, راهنمای خرید اجاق گاز

اجاق گاز یکی از وسایل مهم و ضروری برای هر خانه ای محسوب می شود

 

انواع اجاق

اجاق های مخصوص طبخ بر اساس نوع سوخت مصرفی دارای سه نوع، گازی، برقی و ترکیبی از گاز و برق هستند. در ادامه به معرفی هر یک پرداخته شده است.

اجاق با سوخت گاز، این نوع اجاق متداول ترین وسیله طبخ غذا در آشپزخانه است. همانطور که از نامشان پیداست سوخت مصرفی این نوع اجاق، گاز شهری است. شعله اجاق گاز قابل رویت است و تنظیم کردن میزان گرمادهی آن در مقایسه با نوع الکتریکی اجاق بسیار راحت تر است. به دلیل ارزان تر بودن سوخت گاز در مقایسه با برق استفاده از این نوع اجاق مقرون به صرفه است.

 

در مقابل، اجاق‌های برقی صفحه زیباتری دارند و تمیزکردن صفحه اجاق، بسیار راحت تر از نوع مشابه گازی آن است. زیرا اجاق گاز دارای اجزای متعددی است که باید به صورت مجزا نظافت شوند. با این حال تنظیم شعله اجاق‌های برقی به آسانی تنظیم شعله اجاق گازها نیست. مزیت اجاق‌های برقی مجهز به فر در مقایسه با نوع مشابه گازی، پخت یکنواخت و قابل قبول فر برقی است.

 

اگر می خواهید هم از مزیت اجاق‌ گازی و هم از پخت دقیق فرهای برقی بهره ببرید پیشنهاد ما انتخاب یک اجاق مجهز به فر با سوخت توام گاز و برق است.

 

از بهترین مشخصات بهترین اجاق گازها می توان به داشتن فر، تعداد شعله‌ها، داشتن تایمر و رنگ بدنه‌ی و ... اشاره کرد. اما اولین نکته برای انتخاب یک اجاق گاز، طراحی آشپزخانه شما می باشد. که با توجه به آن می توان از نظر کاربری اجاق گاز را به سه دسته تقسیم نمود؛ اجاق گاز مبله (فردار یا کابینتی)، اجاق گاز صفحه ای و اجاق گاز رومیزی.

 

دقت کنید گازی که انتخاب می کنید از همه قابلیت های مورد نیاز شما برخوردار باشد. ما در ادامه برخی از این ویژگی ها را به شما معرفی می کنیم:

 

اندازه: قبل از اینکه برای خرید گاز آشپزخانه خود اقدام کنید، اولین و مهمترین نکته ای که باید در نظر بگیرید، اندازه گیری فضایی است که می خواهید گاز خود را در آن بگذارید. حتماٌ ابعاد این فضا را در نظر داشته و قبل از خرید نیز اطلاعات ابعاد گاز انتخابی خود را بررسی کنید.

 

نکاتی برای خرید اجاق گاز,خرید اجاق گاز

حتما ابعاد فضایی که اجاق گاز را قرار می دهید را بررسی کنید

 

به طور کلی اجاق گازها از نظر اندازه به دو شکل هستند: اجاق هایی که طول کمتر اما ارتفاع بیشتری داشته و اجاق هایی که از نظر طول بزرگ ترند. اجاق هایی که طول بیشتری دارند نسبت به گروه دیگر تعداد شعله بیشتر و قابلیت های بیشتری هم دارند. انتخاب میان این دو نوع بستگی به فضای آشپزخانه، تعداد افراد خانواده شما، میزان استفاده از گاز و همچنین استفاده شما از قابلیت های دیگر مانند جوجه گردان، گریل و ... دارد.

 

انواع اجاق گازها از نظر شکل ظاهری: اجاق گازها در دو نوع کلی عادی و توکار وجود دارند. نوع توکار برای آشپزخانه هایی مناسب است که فضای کوچکی داشته اما  به میزان کافی میز دارند. یکی از معایب آن ها نداشتن فر است.

 

انواع اجاق گازها از نظر انرژی مصرفی: برخی اجاق ها تنها با گاز، برخی تنها با برق و برخی هم با گاز و هم با برق کار می کنند. در برخی انواع آن ها خود اجاق با گاز و فر آن با برق کار می کند. برخی اجاق ها نیز دو فر دارند که یکی با گاز و دیگری با برق کار می کند. اما اجاق های گازی و برقی مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر دارند. به عنوان مثال، سرشعله های اجاق های گازی سریعتر داغ شده و انتقال گرما زودتر انجام می شود.

 

به علاوه، هزینه گاز ارزانتر از هزینه برق است. در گازهای برقی، سرشعله های سرامیکی دیرتر گرم شده اما راحت تر تمیز می شوند. در فر این نوع گازها معمولاٌ یک فن تعبیه شده که گرما را به طور یکنواخت پراکنده کرده و به پخت یکنواخت غذا کمک می کند. باید توجه داشت که هزینه برق نسبت به هزینه گاز بسیار بیشتر بوده و استفاده از اجاق های برقی در مجموع مقرون به صرفه نیست.

 

نكات خريد اجاق گاز مناسب

هنگام خريد اجاق گاز به تعداد شعله هاي آن دقت كنيد و بر اساس نياز تان اجاق گاز مورد نظر تان را خريداری كنيد.

جنس اجاق گاز مورد نظرتان و چگونگي تميز كردن آن از نكات مهم است.

اجاق گازهای برقی به جای استفاده از پيچ برای شعله های اجاق، صفحه ای لمسی و ديجيتال دارند و از نظر نشت گاز و اين مسائل نسبت به اجاق های گازی، ايمنی بيشتری دارند.

 

ضخامت اجاق گازهای توكار (صفحه اي) 6-5 سانتی متر است.

اجاق گازهای مجهز به فندک و ترموكوپل ايمنی بيشتری دارند. زيرا ترموكوپل به محض خاموش شدن شعله به هر دليل، جريان گاز را قطع می كند.

يكی از شاخصه های اصلی و اجباری در اجاق گازها استاندارد بودن آن ها است. علاوه بر توجه به استاندارد بودن شان به خدمات پس از فروش اجاق گازها توجه كنيد.

به فاصله ميان شعله ها در هنگام خريد توجه كنيد. اندازه شان بايد طوری باشد كه همزمان چند قابلمه بر روی هر شعله بدون مزاحمت قرار بگيرد.

 

راهنمای خرید اجاق گاز صفحه ای, توصیه هایی برای خرید اجاق گاز صفحه ای

يكی از شاخصه های اصلی و اجباری در اجاق گازها استاندارد بودن آن ها است

 

توصیه های خرید اجاق گاز صفحه ای مناسب

اجاق های برقی نخرید

اجاق های برقی به علت گران بودن برق نسبت به گاز به صرفه نیستند با اینکه کارایی خوبی دارند و بسیار شیک و زیبا هستند.

 

به فاصله بین شعله ها دقت کنید

زمان خرید اجاق گاز دقت داشته باشید فاصله شعله ها طوری باشد که شما بتوانید به راحتی چند قابلمه روی گاز قرار دهید. 

به محل قرار گیری اجاق گاز دقت کنید

اگر سطح میز یا کابینت شما باریک است می توانید از اجاق های توکاری استفاده نمایید که تمامی شعله های آن در یک ردیف هستند و یا به شکل مستطیل اند.

 

توصیه هایی برای خرید اجاق گاز, نکته هایی برای اجاق گاز

يكی از شاخصه های اصلی و اجباری در اجاق گازها استاندارد بودن آن ها است

 

مزايا و معايب انواع اجاق گاز

مزايای انواع اجاق گاز

برای انتخاب بهترین اجاق گاز ایرانی و یا حتی بهترین مارک اجاق گاز بهتر است این نکات را بدانید تا آگاهانه اقدام کنید:

 

اجاق گازهای توكار (صفحه ای) به دليل كمتر اشغال كردن فضاي آشپزخانه بيشتر مورد توجه قرار مي گيرند و می توانيد از فضای زير اجاق گاز با كابينت و سيستم آشپزخانه استفاده مفيدی كنيد.

اجاق گازهای توكار زيبايی بيشتری به آشپزخانه می دهند و آشپزخانه تان را زيباتر می كنند.

كارايی و قدرت اجاق گازهای توكار مانند اجاق گازهای مبله است.

 

اجاق گازهای استيل به نسبت ديگر جنس ها طرفدار بيشتری دارد زيرا كه راحت تر تميز می شوند و مواد غذايی روی آن ها نمی چسبد.

اجاق گازهای روميزی امكان جا به جايی شان بيشتر است و قيمت آن ها ارزان تر است و برای فضاهای اداری مناسبند.

اجاق گازهای شيشه ای به راحتی تميز می شوند.

اجاق گازهای برقی به دليل قدرت بالا، زمان پخت را كم می كنند.

 

معايب انواع اجاق گاز

اجاق گازهای ايستاده (مبله) فضای بيشتری را در آشپزخانه اشغال می كنند.

يكی از معايب اجاق گازهای توكار نداشتن فر است كه باعث می شود در صورت استفاده از فر، به صورت جداگانه خريداری كنيم.

فرهای برقی به دليل برقی بودن شان ميزان بيشتری برق مصرف می كنند و مقرون به صرفه نيستند.

 

اجاق گازهايی كه جنس شان استيل آجدار است سطح خشن تری دارند و تميز كردن آن ها مشكل است و بعد از مدتی كدر و چرک مرد می شوند.

امكان خش برداشتن اجاق گازهای استيل ساده نسبت به استيل آجدار بيشتر است.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.