انواع ماساژ و فواید آن برای بدن

معرفی انواع ماساژ

 شیوه ها و روش های مختلفی از ماساژ وجود دارد که هدف آرامش دادن و تسکین درد و خستگی است. در ماساژ، ماساژور یا ماسور با اعمال فشارهای ملایم و یا گاها عمیق بر عضلات و مفاصل باعث کاهش تنش و فشار در آن نقطه شده که نتیجه آن آرامش بیشتر و درد کمتر خواهد بود. در ادامه انواع ماساژ معرفی خواهند شد.

انواع ماساژ های مختلف

۱. ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی نوعی ماساژ بوده که در آن کل بدن مورد مشت مال و ماساژ به صورت نرم و ملایم قرار می گیرد. در این نوع ماساژ، ماسور با حرکات مختلف مالشی، دورانی چرخشی، ضربه ای و لرزشی، ماساژ را انجام می دهد. حرکات مالشی این ماساژ طولانی مدت بوده و در بعضی مناطق بصورت امیق انجام می شود. حرکات ضربه ابی این ماساژ به آرامی انجام می شود و ضربات ملایم خوا بود و تکان دادن ها هم بصورت ارتعاشات ملایم در بعضی نقاط خاص انجام میگیرد. این نوع ماساژ بسیار آرامش بخش می باشد و بصورت ملایم و نرم انجام می گیرد. این نوع ماساژ برای افرادی مناسب است که دفعات اول است که ماساژ میگیرند و تمایل به آرامش دارند و علاقه ای به حرکات و ضربات سنگین و عمیق ندارند.

در ماساژ سوئدی باید تمامی لباس بیرون آورده شود، اما به تمایل شخص لباس های زیر می تواند بر تن بماند. در طول این ماساژ، افراد در آرامش کامل را خواهند بود و همان چیزی است که در ذهن افراد غیر متخصص از ماساژ است. این ماساژ کمک شایانی به رفع گره های عضلانی کرده و سبب تسکین در عضلات می شود. ماساژ سوئدی 60 الی 90 دقیقه به طول می انجامد.

 

  1. ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی نوع دیگری از ماساژ بوده که در آن بیشتر از حرکات کششی و فشاری نسبتا شدیدی استفاده می شود و نسبت به دیگر ماساژها فعال تر و پویاتر انجام می گیرد و شخص ماساژ شونده در شرایط مختلف و سختی از پیچش و خمش قرار می گیرد. در این ماساژ ، به دلیل استفاده از حرکات کششی و فشاری که  مشابه با حرکات یوگا هم هستند، ماساژ تایلندی به ماساژ یوگا هم معروف است. این ماساژ مورد اقبال کسانی است که تمایل به رفع بیشتر درد و استرس دارند و مشکلی با حرکت سنگین و کششی ندارند. در نهایت این نوع ماساژ باعث انعطاف پذیری بهتر، جریان بیشتر خون و سطح انرژی بالاتر می شود که می تواند بسیار مفید و انرژی بخش باشد.

در ماساژ تایلندی، شخص می تواند لباس راحت و آزاد بر تن داشته باشد و نیازی به برهنه شدن نمیباشد و زمان این ماساژ هم معمولا 60 تا 90 دقیقه به طول می انجامد.

 

  1. ماساژ سنگ داغ

در ماساژ سنگ داغ، همان طور که از نامش هم شخص است از نوع خاصی سنگ (بازالت) داغ شده استفاده می شود و این سنگ ها در سر تا سر بدن شخص ماساژ شونده قرار می گیرد و ماسور به جای استفاده مالش و حرکات دست خود، برای تسکین دادن و رفع گرفتگی عضلات از گرمای این سنگ ها استفاده می کند و گرمای ایجاد شده در نقاط مختلف تنش عضلانی را کاهش داده و باعث جریان بیشتر خون می شود و در نهایت سبب تسکین دردهای ماهیچه ای و افزایش آرامش خواهد شد. این نوع ماساژ کاملا شبیه به ماساژ سوئدی است و شخص در آرامش کامل به سر می برد و از فشارهای شدید و حرکات کششی استفاده نمی شود و در کنار استفاده از سنگ داغ، فقط حرکات مالشی ملایم انجام می گیرد. در این نوع ماساژ هم نباید لباس بر تن داشت و انجام آن هم معمولا 90 دقیقه طول خواهد کشید.

 

  1. ماساژ رایحه درمانی

ماساژهای رایحه درمانی ماساژی مشابه با ماساژ سوئدی است و با استفاده از روغن و با آرامی و در ارامش کامل ماساژ انجام می شود با این تفاوت که در ماساژ رایحه درمانی از روغن معطر در فرایند ماساژ استفاده می شود و حس و حا عجیبی به ماساژ می دهد و آرامش ماساژ را افزایش می دهد. این نوع ماساژ باعث بهبودی حس حال و روحیه شخص، کاهش افسردگی، استرس و اضطراب و در نهایت کاهش درد و تنش عضلانی می شود. در ماساژ رایحه درمانی، می توانید روغن معطر و یا رایحه مورد علاقه خود را انتخاب کنید و از قبل به ماسور اعلام کنید تا در صدد تهیه آن براید در غیر این صورت، شخص ماسور رایحه مد نظر خودش را استفاده خواهد کرد. در این ماساژ تمامی بدن ، مالش داده می شود و نیاز هست که لباسی بر تن نباشد و طول مدت این ماساژ 60 الی 90 دقیقه خواهد بود.

 

5.ماساژ بافت عمیق

در ماساژ بافت عمیق هدف رفع گرفتگی عضلات در لایه هاعمیق تر که باعث مشکلات عضلانی و درد مزمن می شوند، می باشد.بنابر این نیاز به استفاده از فشارهای عمیق و محکم تری نسبت به ماساژ سوئدی می باشد و گاها در نواحی خاص که همراه با گرفتگی و درد است می تواند باعث احساس درد نسبتا زیادی شود. با این حال ماساژ بافت عمیق، روش مناسبی برای خلاص شدن از دردهای مزمن عضلانی و گرفتگی های شدید می باشد و بعد از انجام ماساژ احساس راحتی و بدون درد خواهید داشت. در این نوع ماساژ می توانید هم با لباس راحت باشید و هم برهنه، و مدت زمان این ماساژ هم 60 الی 90 دقیقه است.

 

6. ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی نوعی ماساژ است که در آن تمام بدن مورد ماساژ قرار می گیرد و در نقاط خاص با تمرکز بیشتر و مناسب برای ورزشکاران بوده و سبب تسکین و بهبودی در دردهای ناشی از حرکات تکراری و آسیب دیدگی ها در نواحی مختلف می شود. اگر امکان آسیب دیدگی دارید و یا ورزشی پر خطر انجام می دهید این نوع ماساژ گزینه خوبی برای پیشگیری از مصدومیت می باشد و می تواند بدن شما و هر ورزشکار دیگری را در شرایط آرمانی نگه دارد. در کل  ماساژ ورزشی باعث افزایش انعطاف بدنی، رفع سریعتر درد و مصدومیت، کاهش تنش عضلانی و افزایش آرامش می شود.

این ماساژ 60 الی 90 دقیقه به طول می انجامد و شخص می تواند بدون لباس و یا با لباس و پوشیده باشد اما باید لباس نازک و آزاد استفاده شود تا عضلات به راحتی در اختیار ماسور قرار گیرد.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.