گل کاغذی

گل کاغذی

نام گل کاغذی یا Bougainvillea نام یک سیاح و دریانورد فرانسوی است که یاد آور وقایع و داستانهای افسانه ای و خاطران باغهای گرم مدیترانه ای است.در مناطقی که آب و هوای خنکتری دارند ،گل کاغذی در گرمخانه و یا نور گیر بهترین رشد را خواهد داشت.با وجود این ، در صورت آرایش و تربیت صحیح و برخورداری از آفتاب کافی به منظور تقویت غنچه ها و رسیدن به بخش های چوبی گیاه ، میتوان آن را با موفقیت و به صورت یک گیاه کوچک گلدانی نیز پرورش داد.

گل کاغذی که بر اساس نام دریا سالار فرانسوی «لوئی آنتوان دو بوگنویل» نامگذاری شده است ، جنس کوچکی است متشکل از هفت یا هشت درختچه کوچک و بزرگ که فقط با دو گونه از آنها سر و کار داریم.این گیاهان بومی برزیل بوده و در اواسط قرن نوزدهم از این کشور معرفی شده اند.تیره ای که آنها را در برمیگیرد ، تیره لاله عباسی است.

معروف ترین گونه گل کاغذی گلابرا با براکته های ارغوانی شاد و گلهای کوچک زرد رنگ است.این گیاه در سرتاسر تابستان به وفور گل میدهد . گونه دوم گل کاغذی اسپکتابیلیس می باشد که دارای دو هیبرید به نامهای Mrs.Butt با براکته های سرخابی روشن و Kiltie Campbell با براکته های نارنجی است.

ویژگی های گل کاغذی

این براکته ها از براکته های گل کاغذی گلابرا بلندتر استند (در مورد برگ ها نیز همینطور است) اما پرپشتی براکته های گل کاغذی گلابرا را ندارند.به هر حال به یاد داشته باشید که آنچه را به نام گل میبینیم برگ های تغیر شکل و تغیر رنگ یافته هستند و همانطوریکه قبلا گفته شد گلهای واقعی در داخل این برگ ها و به رنگ زرد کوچک می باشند.

در مناطق بسیار محفوظ نواحی معتدل ، امکان پرورش گل کاغذی گلابرا در فضای باز وجود دارد بخصوص اگر ساقه گیاه در طول زمستان بوسیله کاه یا پلاستیک پوشانده شود.اما گل کاغذی اسپکتابیلیس بسیار حساس تر از گل کاغذی گلابرا است.گونه های گل کاغذی بطور کلی در زمان گل دار بودن و به صورت تربیت شده به دور حقله های سیمی عرضه میگردند.درهنگام خرید نمونه ای را انتخاب کنید که برگ های سبز تیره و براقی داشته باشد.نمون هایی که در گلدان های سافی کاشته شده اند کمتر دچار آبزدگی و زردگی برگ ها میگردند.

رشد و اندازه گیاه

  • اندازه : گونه های گل کاغذی اگر در بستر گرمخانه کاشته شوند تا ۳ تا ۴ سانتی متر رشد کرده و حقیقتا منظره زیبایی را بر بام بوجود خواهند آورد.نمونه های گلدانی را بهتر است دور سیم یا نی قیم پرورش دهید.این گیاهان معمولا در گلدان های ۱۲ سانتی متر با ارتفاع ۳۴ تا ۳۵ سانتی متر پرورش داده میشوند.
  • رشد : حتی نمونه هایی که در گلدان کاشته شده اند در اوایل فصل ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر رشد میکنند.
  • فصل گرما : فصل گل کاغذی تابستان است.اگر چه گلها به صورت دسته جمعی و به طور متناوب می رویند، معمولا تعدای گل در تمام طول دوره برشاخه موجود است.
  • رایحه : ندارند.
  • نور : این گیاهان باید از نور فراوان برخوردار باشند.تاریکی سبب میشود که گیاه برگ های خود را از دست بدهد و در تابستان آینده به کلی از گل دادن باز بماند.
  • دما : در زمستان که گیاه در حال استراحت است میتواند سرما را تا حد ۵ تا ۷ درجه سانتی گراد تحمل کند.در این دما ، گیاه برگ های خود را از دست می دهد و تا فصل بهار که زمان جوانه زدن مجدد است بدون برگ می ماند.در زمستان، حداقل دمای مجاز ۳ درجه سانتی گراد است.
  • آب : در فصل تابستان باید گیاه را بسیار سیراب نگه داشت و حداقل ۳ بار در هفته آن را آبیاری نمود.عمل زهکشی باید به خوبی انجام شود.در زمستان ، بویژه در صورت پایین بودن ، همین قدر که خاک مرطوب باشد کافی است.قاعدتا هفته ای یکبار آبیاری در این فصل کفایت میکند . آهک به این گیاهان سازگار است و از اینرو آب سخت را ترجیح میدهند.
  • رطوبت : در آستانه ظهور گلها ، هرچند روز یکبار گیاه را خوب آبپاشی کنید.از پاشین آب بروی گلهای گل کاغذی خودداری کنید.گلدان را بر ریگ مرطوب قرار دهید.

    روش تکثیر گل کاغذی

    • تکثیر : تکثیر گل کاغذی واقعا باید توسط افراد متخصص انجام شود.برای این کار ، در فصل بهار قلمه های جوانی از گیاه تهیه کرده و آنها را در دمای ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گراد و رطوبت بالا بکارید.
    • عمر متوسط : در بستر گرمخانه ۲۰ تا ۳۰ سال عمر میکنند ، اما در صورتی که در گلدان کاشته شده باشند ، حداکثر عمر آنها حدود ۵ سال است و پس از آن گیاه بیش از اندازه چوبی شده و میله به گل دادن ندارد.
    • گیاهان همراه : بهتر است گل کاغذی را به عنوان یک گیاه منفرد به تنهایی پرورش دهید.
    • سهولت / دشواری : پرورش گل کاغذی در گرمخانه آسانتر است اما اگر در یک نقطه بسیار آفتاب گییر واقع شده باشد به خوبی رشد خواهد کرد.در مناطق نیمه گرمسیر یا گرم و معتدل یک گیاه فضای آزاد است.
    • خاک : یک خاک غنی برای آنها مناسب است.
    • تعویض گلدان : در مورد نمونه های بالغ لازم است این عمل هر بهار انجام می شود تا خاک کهنه تعویض گردد ، اما گلدان جدید را به اندازه گلدان قدیمی یا فقط اندکی بزرگتر از آن انتخاب کنید زیرا اگر گلدان تا اندازه ای برای گیاه تنگ باشد ، گیاه بهتر گل خواهد داد.
    • هرس : در فصل بهار قسمت های تنگ ساقه گل کاغذی را کوتاه نمایید اما در این مورد زیاد سختگیری نکنید زیرا گلها بر روی جوبی که به کمک آفتاب تابستان گذشته ساخته شده و رسیده است ، می رویند.
    • پاکیزگی : نیازی نیست .هرگز از براث کننده برگ استفاده نکنید.
    • هوا : گل کاغذی هر نوع هوایی را که ما بتوانیم در آن زنده بمانیم برای مدت کوتاهی تحمل میکند.این گیاهان از تهویه خوب لذت میبرند.

 

 

تربیت گیاه به دور حلقه

  1. یک سر حلقه سیمی یا یک نی انعطاف پذیر را از یک سمت گلدان در داخل فرو برده و آنرا تا ۲/۳ از عمق گلدان گل کاغذی پایین ببرید.
  2. سر دیگر حلقه را در سمت دیگر گلدان در خاک فرو کنید.
  3. ساقه گیاه را به آرامی دور حلفه بپیچید و درعین حال مراقب باشید که آسیبی به ساقه یا برگ ها نرسد.
  4. در صورت لزوم ساقه را با مقداری نخ به قسمت تحتانی حلقه ببندید.برای این منظور نخ را در طول سیم یا نی حلقه وار به دور ساقه گل کاغذی بپیچید.
  5. گیاه به رشد خود در طول حلقه ادامه خواهد داد  و می توان آنرا طوری هدایت نمود که دوباره حلقه را دو بزند و یا آن را در جهت عکس طی کند.

بیماری ها و مشکلات

۱) کوچک ماندن گیاه

علتش زهکشی ناقص گلدان و فشردگی خاک است.گل کاغذی را در گلدان دیگری که دارای لایه زهکشی مناسبی می باشد بکارید.

۲ ) علت گل ندادن گل کاغذی

علتش تاریکی و خفقان زیاد و یا آبزدگی گیاه در اثر آبیاری بیش از اندازه است.گل کاغذی را به یک محل روشن تر با تهویه بهتر انتقال دهید.اگر رطوبت گلدان زیاد است ، به گیاه فرصت دهید تا آب اضافی را دفع کرده و بهبود یابد.نمونه های مسنی که ساقه هایشان چوبی شده است در فضای بسته خانه گل نمیدهد.

۳ ) ریزش برگ

این امر در فصل زمستان که گل کاغذی در حال استراحت می باشد طبیعی است.گلدان را به محل گرمتری انتقال دهید.در فصل تابستان تاریکی باعث ریزش برگ می شود و باید گیاه را به یک محل روشن و هوا خور انتقال داد.

۴ ) خشک شدن و ریزش گل ها و برگ ها

علتش خشکی و گرما است.گیاه را آبیاری و آب پاشی کنید.

۵ ) کوچک بودن برگ های جدید

گل کاغذی نیاز به تغذیه دارد.

۶ ) زردی برگ ها

علتش رطوبت زیاد خاک رطوبت زیاد خاک است.ابتدا اطمینان حاصل کنید که گلدان گل کاغذی از لایه زهکشی مناسبی برخوردار است.سپس گیاه را به حال خود بگذارید تا آب اضافی را دفع کند.پس از بهبود آن را کمتر آبیاری کنید.

۷ ) وجود لکه های سفید و نرم بر روی برگ ها

علتش سفیدک است.این بیماری در اثر رطوبت زیاد ناشی از آبپاشی در محیطی که فاقد تهویه مناسب است بوجود می آید.گیاه را به محلی که از جریان هوای بیشتری برخوردار باشد انتقال دهید.

۸ ) وجود لکه های سفید کرک مانند بر روی برگ ها

علتش شپشک نرم تن با یک گوش پاک کن آغشته به الکل متیلیک رقیق تکتک حشرات را از روی گیاه بردارید و یا گیاه را با حشره کش جذبی سمپاشی کنید..

۹ ) زرد شدن و ریزش برگ ها و وجود تار عنکبوت در زیر آنها

علتش کنه قرمز است.گل کاغذی را با کنه کش یا یک حشره کش جذبی سمپاشی کنید.

۱۰ ) وجود خالهای زرد رنگ در برگ

علتش حشره Scale insect است.با یک گوش پاک کن آغشته با الکل متیلیک رقیق تک تک حشرات را از روی گیاه بردارید و یا گیاه را سمپاشی کنید.

زمان هرس گل کاغذی

برای محدود کردن اندازه گل کاغذی و ترغیب گیاه به رشد انبوه تر ، آن را در ماه بهمن یا اسفند هرس کنید.

انتهای رویای ساقه را کوتا کنید به طوری که فقط ۵ تا ۷ سانتی متر از قسمت نورسته آن باقی بماند.قسمت نورسته ساقه را میتوانید از قسمت های قدیمی تر تشخیص دهید زیرا بخش قدیمی ساقه ضخیم تر و چوبی تر می باشد.ساقه های جانبی ضعیف و لندوک را جدا کرده و بقیه نو ساقه های جانبی را از اولین برگ بعد از ساقه اصلی بچینید.همیشه برش را دقیقا از بالای یک برگ یا جوانه برگی انجام دهید.

 

آبیاری

  1. ابتدا خاک گلدان را با دست آزمایش کنید.چنانچه خاک سبک و ترد باشد گل کاغذی به آب نیاز دارد.
  2. گلدان گل کاغذی را از بالا آبیاری کنید و در صورت امکان از آب باران هم می توانید استفاده نمایید.پس از گذشت ۱۵ دقیق آب اضافی درون زیر گلدانی را خالی کنید.

 

تعویض گلدان

  1. برای تعویض خاک مصرف شده گلدان در فصل بهار گلدان گل کاغذی را عوض کنید.در صورت بزرگ بودن گیاه نسبت به گلدان و بیرون زدن ریشه ها از سوراخ تحتانی گلدان بزرگتری انتخاب نمایید.ابتدا گیاه را خوب آبیاری کنید.
  2. یک لایه مخصوص زهکشی و یک لایه خاک مرطوب از نوع کمپوست لومی به گلدان بیفزایید.در صورت استفاده مجدد از گلدان قدیمی ابتدا آن را خوب شست و شو دهید.
  3. بوسیله یک چاقو خاک را در اطراف لبه گلدان قدیمی آزاد کنید.
  4. قسمت پایین ساقه را محکم در دست گرفته و در حالیکه بخش فوقانی گیاه را نگه داشته اید ، آنرا از گلدان بیرون بکشید.
  5. گل کاغذی را بر روی میز قرار دهید و بوسیله یک مداد یا یک قطعه چوب خاک کهنه را از ریشه های آن جدا کنید مراقب باشید آسیبی به ریشه ها نرسد.
  6. اگر گل کاغذی برای گلدان بزرگ است، ریشه های بلند را با قیچی قلمه زنی کوتاه کنید.
  7. گیاه را در وسط گلدان جیدید قرار دهید بطوریکه توپ ریشه بر روی خاک واقع شود.گلدان را با خاک تازه پر کنید.
  8. خاک گلدان را خوب به سمت پایین فشار دهید.گیاه را به مدت ۲ روز بدون آب در سایه بگذارید تا ریشه ها تشویق به رشد به درون خاک جدید گردند.




  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.