آموزش نقاشی ساختمان

آموزش نقاشی ساختمان

یکی از فعالیتهای ساختمانی که در برابر هزینه ای که می شود بسیار تاثیرگذار می باشد نقاشی ساختمان است که شادابی خاصی به ساختمان می بخشد. برای نقاشی ساختمان و خانه از رنگ های مختلفی مانند رنگ پلاستیک و روغنی استفاده می شود که برای بخشهای مختلف خانه رنگ خاص خودش را می طلبد.

کاربرد رنگ ها:

رنگ روغن (مات و براق):برای سطوحی مناسب است که بیشتر در معرض رطوبت قرار دارند و یا نیاز به شستشو مداوم دارند.

رنگ پلاستیک: برای سقف ویا دیوارهایی که کمتر امکان کثیف شدن و یا آلوده شدن آنها می باشد مناسب است. این نوع رنگ قیمت پایین تری نسبت به بقیه دارد.

رنگ مولتی کالر (دکوراتیو): مناسب برای سطوحی است که نیاز به تنوع رنگ دراد و یا تمایل برای ایجاد چندین رنگ متنوع است. ایرادی که برای این رنگ ها و جود دارد، اجرای کند و زمانبر بودن اجرای آنها و همچنین سخت بودن ترمیم های ساده در این نوع رنگ می باشد.

رنگ سلولزی (بلکا): استفاده از این نوع رنگ مانع از هدر رفت انرژی و همچنین انتقال سر و صدا می شود یعنی بعنوان عایق حرارتی و صوتی عمل می کند. از مزایای دیگر این نوع رنگ، نصب و نگهداری ساده می باشد.

رنگ اکریلیک (بدون بو):کاربردی مشابه با رنگهای روغنی و پلاستیکی درند و برای سطوح داخلی خانه قابل استفاده هستند. از مزایای این نوع رنگ، ماندگاری بالا و افت بسیار کم کیفیت آنها نسبت به رنگ های روغنی بوده و همچنین از تنوع رنگ بیشتری برخوردار هستند.

 

آموزش نقاشی با رنگ پلاستیک

همانطور که گفته شد رنگ پلاستیک مناسب سطوحی بوده که کمتر آلوده و یا کثیف می شوند مانند سقف و یا دیوارهای داخلی خانه.

قبل از انجام نقاشی و رنگ، وسایل منزل همگی تخلیه و به جای دیگر منتقل شود. برای شروع کار، ابتدا مقدار رنگ مورد نیاز را باید آماده کرد، با هر کیلو گرم رنگ پلاستیک می توان سطحی برابر با 3 الی 7 متر مربع را رنگ آمیزی کرد که برای سطوح کدر و غیر هموار رنگ بیشتری استفاده می شود و با هر کیلو رنگ پلاستیک 3 تا 4 متر مربع را می توان رنگ زد و اگر سطح صاف و روشن بود می توان تا 6 متر مربع رنگ آمیزی را انجام داد. البته مقدار سطحی که می توان رنگ آمیزی کرد به نوع رنگ هم بستگی دارد مثلا با رنگ نیمه پلاستیک درجه 1، 5 متر مربع از سطح دیوار صاف را می توان رنگ زد.

بعد از مشخص کردن مقدار رنک مورد نیاز و تهیه کردن آن، قبل از شروع به کار، مقداری روغن به دستان خود بمالید.

در صورتی که سطح نیاز به هموار سازی داشته، سمباده زنی، بتونه کاری، روغن کاری الف و اعمال پرایمر را انجام دهید. و اگر روی سطح دیوار گرد وخاک نشسته بود بهتر است برای صرفه جویی در مصرف رنگ، ابتدا سطح دیوار با یک دستمال مرطوب تمیز شود.

ابزارهای مورد نیاز برای رنگ آمیزی مانند قلتک، قلم، ظرف و ... را آماده و قبل از شروع به کار آنها را کاملا شسته و تمیز کنید.

برای زیبا تر شدن و جذاب تر شدن نتیجه نهایی رنگ آمیزی، می توان مقداری لاجورد در آب حل کرد و با رنگ پلاستیک اضافه نمود.

نسبت ترکیب رنگ و آب بر اساس استفاده از ابزار رنگ آمیزی متفاوت خواهد بود. در زمانی که از پیستوله و یا ایرلس استفاده می شود، درصد آب و رنگ برابر خواهد بود. زمانی که از قلتک استفاده خواهد شد، نسبت آب به رنگ، 3 به 1 باید باشد و زمانی که می خواهیم از قلم استفاده کنیم، نسبت آب به رنگ باید 3 به 5 باشد.

 

پس از آماده کردن ترکیب آب و رنگ، خوب مخلوط را هم بزنید، تقریبا 2 ساعت طول می کشد که رنگ در آب حل شود. بعد از آماده سارزی مخلوط آب و رنگ، مخلوط را از صافی و یا یک جوراب عبور دهید تا لردهایی که در آب حل نشده را بتوانید جدا کنید. این لردها رو دور نریزید و ظرف اصلی رنگ برگردانید.

اگر نیاز است چند دست رنگ بر روی سطح دیوار زده شود، رنگ دست اول را رقیق تر بسازید. بعد از هر دست رنگ آمیزی، 2 ساعت صبر کنید و زمان دهید تا رنگ خشک شود و سپس دست بعدی زده شود.

خشک شدن نسبی رنگ روی سطح دیوار 24 ساعت و خشک شدن به طور کامل 7 روز طول خواهد کشید.

پس از اتمام رنگ آمیزی، ابزار استفاده شده را خوب بشویید تا رنگ بر روی آنها نماند و خشک نشود.

 

نکته1: رمگ کاری دیوار گچی که رنگ نخورده است با رنگ کاری دیواری که قبلا رنگ شده، متفاوت است و برای رنگ آمیزی دیوار گچی رنگ نخورده، ابتدا باید سطح را با روغن الیف، روغن کاری کرد اما برای دیواری که قبلا رنگ خورده روغن کاری لازم نیست. همچنین برای حالتی که ترک وجود داشته باشد و یا نیاز به لکه گیری باشد نیاز است که قبل از رنگ آمیزی، سمباده کاری و یا آستر زدن انجام شود.

نکته2:برای سمباده کاری، اگر زبری و یا ناهمواری زیاد بود از سمباده 100 یا 120 استفاده شود و اگر زبری کم بود از سمباده 150.

نکته 3: برای زیرسازی رنگ ، فقط بتونه کاری کافی نبوده و برای ایجاد یک کار خوب نیاز به روغن کاری هم می باشد.

نکته4: نقاشی و رنگ آمیزی همیشه از سقف شروع شود.

 

آموزش نقاشی با رنگ روغن:

  • ابتدا سطحی که می خواهید نقاشی کنید را به خوبی تمیز کنید.
  • ابزار کارتان مثل قلم و ظرف رنگ را خوب تمیز کنید.
  • مقدار رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی سطح را محاسبه و تهیه کنید. اگر از رنگ تیره استفاده کنید با هر کیلو گرم رنگ می توان تقریبا 5/3 تا 5 متر مربع و اگر از رنگ روشن استفاده کنید می توان 5/2 متر مربع را رنگ آمیزی کرد.
  • اگر سطح زیرسازی لازم دارد، ابتدا روغن کاری الیف و بتونه کاری انجام شود.
  • سمباده زده شود.
  • آستر اولیه انجام شود، اگر قرار است سطح آهنی رنگ آمیزی شود، ابتدا ضد زنگ بزنید.
  • سمباده کاری دوم و لکه گیری انجام شود
  • آستر دوم اعمال شود.
  • سمباده کاری و لکه گیری برای سومین مرتبه انجام شود، البته در صورت لزوم
  • آستر سوم زده شود.
  • و در نهایت رویه نهایی و انجام رنگ آمیزی.

 

نکته 1: دقت کنید که استفاده از رنگ روغن مات، باث نمایانتر شدن ناهمواریهای سطح می شود. بنابر این دقت کنید که در صورت استفاده از این نوع رنگ، زیرسازی را به خوبی انجام دهید.

نکته 2: در یک سطح معین، مقدار مصرف رنگ تیره از رنگ روشن کمتر است.

نکته 3: برای رنگ آمیزی سقف و یا دیوارها از قلم مو و یا قلتک استفاده شود.


خدمات نقاشی ساختمان




  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.