روش صحیح نصب و راه اندازی بخاری گازی

 

نکاتی برای نصب و راه اندازی بخاری گازی

اصول ایمنی برای استفاده از بخاری

 

 

 با ورود به فصل سرد پاییز و زمستان بخاری و سیستم های گرمایشی مجدد روی کار می آید.سیستم های گرمایشی مثل بخاری و شومینه که با استفاده از گاز و شعله مستقیم تولید گرما میکنند به دلیل ترکیب اکسیژن و گاز شهری باعث تولید گاز مونوکسید کربن میشوند که یک گاز بی بو و بی رنگ و سمی است که بسیار خطرناک میباشد. به همین علت برای نصب و راه اندازی بخاری و شومینه ها باید دقت عمل بیشتری به خرج داد تا خطر نشت گاز مونوکسید کربن در فضای خانه کاملا بر طرگف شود.
استفاده از بخاری و آبگرمکن های بدون دودکش میتواند بسیار خطرناک باشد به خصوص اگر از آنها درفضا های بسته استفاده شود.
برای نصب انواع بخاری و شومینه ها سعی کنید تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید تا میزان خطرات استفاده از بخاری کم شود و از بروز حادثه های ناگوار جلوگیری شود.
نکات ایمنی نصب و استفاده از بخاری
* دقت داشته باشید که هرگز از بخاری های بدون دودکش در فضاهای بسته مثل حمام، اتاق خواب، مهد کودک ها و هر مکانی که امکان گردش هوا در آن وجود ندارد استفاده نکنید.
* در مورد محل نصب بخاری دقت داشته باشید که حداقل فاصله ی بخاری از دیوار باید 30 سانتی متر و لوله ی دودکش تا دیوار باید 15 سانتی متر باشد.
* بخاری را با فاصله از وسایل قابل اشتعال منزل مثل پرده و وسایل چوبی و مبلمان قرار دهید.
*برای نصب گاز از لوله به بخاری از شلنگ مخصوص استفاده کنید و دقت داشته باشید که زول شلنگ نباید بیشتر از 1و نیم متر باشد.
* از شلنگ با جنس مرغوب و با کیفیت استفاده کنید و دو سر شلنگ که به بخاری و شیر گاز وصل شده است را با بست محکم کنید.
* برای اتصال بخاری به شیر گاز از شیر گاز مجزا استفاده کنید.
*هنگام نصب بخاری به شیر گاز ابتدا شیر گاز را ببندید و شلنگ را سرجای خود محکم کنید و پس از اطمینان از اتصال صحیح گاز را باز کنید و بخاری را روشن کنید.
نصب صحیح بخاری گازی و دودکش آن
دودکشی که برای بخاری در نظر گرفته شده است باید در تمام نقاط از ابتدا تا انتها دارای قطر یکسان باشد.
برای هر دستگاه گازسوز مثل بخاری باید از دودکش های مجزا استفاده شود و هرگز برای دو دستگاه گازسوز مثلا یک بخاری و یک آبگرمکن از یک دودکش مشترک استفاده نشود همچنین دودکش بخاری نباید در یاط خلوت و مکان های سربسته باشد. حتما دودکش هارا در فضای باز و ارتفاع زیاد نصب کنید.
برای دودکش ها هم قسمتی که ازبخاری وصل میشود و هم قسمتی که درون دیوار وجود دارد از لوله های مقاوم در برابر حرارت و گرما استفاده کنید.
پس از وصل کردن لوله ی دودکش بخاری به لوله ی موجود در دیوار حتما در انتهای دودکش که در پشت بام وجود دارد کلاهک قرار دهید تا باران و اشیاوارد دودکش نشود.
انتهای دودکش که درپشت بام قرار دارد باید طولی به اندازه ی یک متر و یک متر و نیم داشته باشد و در صورت وجود لوله رابط افقی زول این رابط باید بیشتر از سه متر باشد.
سعی کنید در مسیر لوله ی دودکش از رابط های کمتری استفاده کنید تا کارایی دودکش پایین نیاید. حداکثر زانوی مجاز یک زانوی 90 درجه یا دو زانوی 45 درجه میباشد. در صورت استفاده از تعداد بیشتر از این دودکش به درستی عمل نمیکند و ممکن است گاز دی اکسید کربن به فضای خانه برگردد.
بررسی قدرت مکش دودکش
قبل از نصب بخاری و روشن کردن آن باید از مسدود نبودن دودکش و قدرت مکش دودکش اطمینان حاصل کنید، به این دلیل که در صورتی که مکش دودکش به طور کامل انجام نشود باعث نشت گاز دی اکسید کربن میشود و ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به بار بیاورد.
برای تست مسدود نبودن دودکش باید یک تکه کاغذ را آتش زده و در قسمت ورودی دودکش نگه دارید، در صورتی که شعله و دود کاغذ مشتعل به سمت دودکش متمایل شد و دود به سمت بالا کشیده شد دودکش شما سالم است و مسدود نشده است.
اگر به تازگی اسباب کشی کرده اید و قصد دارید در خانه ی جدید بخاری نصب کنید حتما از مسدود نبودن دودکش بخاری آنجا اطمینان حاصل کنید.
چک کردن میزان گرمای لوله بخاری
برای اطمینان از نبودن مشکل در قسمت لوله ی متصل به بخاری به طور متداوم با لمس کردن لوله بخاری از گرم بودن آن اطمینان حاصل کنید و در صورتی که لوله سرد باشد سریعا برای عیب یابی اقدام کنید
بهترین سیستم گرمایشی برای خانه های با متراژ پایین و زیر 60 متر اسپلیت، شوفاژ و یا سیستم گرمایش از کف است.
از موارد مهم دیگری که باید به آنها توجه شود این است که هرگز شوفاژ در کنار حمام قرار نگیرد، در خانه هایی با متراژ پایین فقز اط یک نوع سیستم گرمایشی استفاده شود و هنگام ساخت خانه از ساختن دودکش های آجری بپرهیزید.
تست هایی برای اطمینان از درست عمل کردن بخاری
با انجام آزمایشات زیر میتوانید به مسدود بودن یا نبودن دودکش بخاری پی ببرید:
یکی از روش های تشخیص این مساله همانطور که قبل تر اشاره کردیم با لمس لوله ی بخاری انجام میشود. با لمس لوله ی بخاری در صورتی که سرد باشد به این معنی است که مسیر دودکش مسدود است و گاز های سمی به درستی از طریق دودکش خارج نمیشوند.
با استفاده از یک شمع یا یک تکه کاغذ مشتعل که قبلتر گفتیم و گرفتن آن در ابتدای دودکش میتوان به کار کرد صحیح دودکش پی برد به این صورت که اگر شعله به سمت دودکش کشیده شود به معنی کارکرد درست دودکش است واگر در شعله هیچ تغییر حالتی صورت نگرفت به این معنی است که دودکش مسدود است.
روشی دیگر برای سنجش کارکرد صحیح دودکش این است که یک جسم سنگین را با استفاده از یک طناب از پشت بام درون دودکش بفرستید، اگر به سادگی تا انتهای دودکش رسید بدین معنی است که مسیر دودکش مسدود نیست.
چه زمانی به تعمیرکار بخاری گازسوز نیاز داریم؟
برای انجام کار های زیر بهترین کار کمک گرفتن از نصاب و تعمیر کار بخاری است:
برای نصب و راه اندازی بخاری جدید
در صورتی که بخاری شما خاموش شده و دیگر روشن نشود.
دودکش بخاری شما به درستی عمل نکند و و نتوانید مشکل آن را حل کنید.
برای نصب بخاری های گازی دیواری.
یکی از قطعات بخاری شما مثل ترموستات، شمعک و یا سایر قطعات آن خراب شده باشد و نیاز به تعویض داشته باشد.
در صورت نیاز شما به تعمیر کار و یا نصاب بخاری تیم آسایش گستر با ارائه این خدمات به کمک شما خواهد آمد.


خدمات تعمیر بخاری گازی




  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.