ازبین بردن لکه از روی فرش

# نکات آموزشی در خانه داری آسایش گستر

 # مطالب آموزشی آسایش گستر شیراز

 

 تکنیکها و روشهای تمیز کردن انواع لکه های ایجاد شده بر روی فرش و قالیچه

وقتی چیزی روی فرش ریخته شد خیلی سریع آن را پاک کنید و نگذارید بماند و به لکه های سفت و سخت تبدیل شود. برای پاک کردن می توانید از یک دستمال میکروفایبر استفاده کنید فقط دقت داشته باشید که مواد ریخته شده روی فرش را پخش نکنید.

چطور لکه ها را از روی فرش تمیز کرد

 

دانستن روش های پاک کردن لکه های مختلف از روی فرش موردی ضروری و کارآمد بوده که نیاز است آن را بدانیم. بعضی از روشهایی که خودمان به کار میگیریم معمولا اشتباه هستند و کار را خرابتر می کند.

در تمیز کردن لکه ها باید این را در نظر داشته باشید که لکه ها در نقاط مختلف فرش، واکنش و اثر مختلف و متفاوتی می تواند داشته باشد. پس یکی از با اهمیت ترین قسمت های پاک کردن لکه ها از روی فرش، تشخیص نوع لکه و پیدا کردن روش متناسب آن می باشد. مورد دیگر که باید توجه کرد، جنس فرش می باشد که می تواند روی اثر گذاری لکه ها موثر باشد. در این بخش، کارگروه نظافت منزل و قالی شویی آسایش گستر اطلاعات مفیدی برای تمیز کردن فرش را عنوان کرده اند.

لکه های طبیعی:

لکه های ایجاد شده از مواد طبیعی مانند لکه میوه ها  که بر پایه آب هستند و پاک کردن آنها کار سختی نیست. با مقداری آب ومواد شوینده می توان آنها را پاک کرد. از سرکه سفید به همراه آب گرم هم می توان استفاده کرد.

لکه های با پایه آب مصنوعی:

لکه ناشی از مواد مصنوعی که جزء اصلی آنها آب می باشد مانند انواع نوشیدنی ها، جوهر خودنویس و خودکار، و خوراکیهایی مثل ژله، که همگی مانند روشی که برای لکه های طبیعی عنوان شد قابل پاک کردن هستند.

 

لکه جوهر بر روی فرش:

بهترین روش برای پاک کردن لکه جوهر استفاده از ماست می باشد به نحوی که روی لکه ایجاد شده ماست ریخته شود و آن را روی لکه پخش کنید و سپس با یک قاشق ماست را از روی فرش جدا کنید. این کار چندین بار تکرار کنید تا اثر جوهر به طور کامل پاک شود.

لکه های سنگین و ماندگار بر روی فرش:

پاک کردن برخی لکه ها مانند لکه قهوه و خون به سادگی انجام نمی شود و حتی پس از استفاده از آب و مواد شوینده باز اثر آنها بر روی فرش باقی می ماند. برای چنین مواردی میتوان از آب و نوشابه استفاده کرد.

 

 پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

لکه های چربی:

تمیز کردن لکه چربی بر روی فرش:

برای پاک کردن لکه چربی و روغن بر روی فرش، ابتدا یک تکه پارچه بر روی لکه گذاشته و با اتو با حرارت متوسط بر روی آن کشیده شود. این کار و حرارت ایجاد شده کمک می کند که مواد روغنی و چربیها بهتر به پارچه منتقل شود. در نهایت بعد از این مرحله، باید ناحیه لکه را با آب و مواد شوینده تمیز کرد.

 

لکه های تنباکو و نیکوتین بر روی فرش:

تمیز کردن لکه تنباکو بر روی فرش:

بهترین ماده ای که می توان برای پاک کردن لکه تنباکو استفاده کرد گلیسیرین بوده که برای آن باید مقدار کمی از این ماده را بر روی لکه بریزید و سپس آن را تمیز کنید، این کار را دو بار تکرار کرده و سپس مقداری ماده شوینده روی محل لکه ریخته و اجازه دهید 30 دقیقه بر روی محل لکه بماند و سپس آن ناحیه را بشویید.

 

لکه های پروتئین فرش:

برای پاک کردن لکه های  سفت و سخت پروتئینی مثل تخم مرغ ، خون، مدفوع یا استفراغ می توان از پاک کننده های آنزیمی استفاده کرد که اگر طبق دستور انجام شود و مراحل و شرایط استفاده را رعایت کنید کارآمد هستند. به جای این پاک کننده های آنزیمی میتوان از مخلوط آب نیمه گرم، نمک، صابون و سرکه سفید برای پاک کردن لکه خون و تخم مرغ استفاده کرد.

لکه دوده:

بهترین ماده برای جمع کردن و پاک کردن دوده از روی فرش، نمک می باشد، بدین منظور باید مقداری نمک روی محل لکه بریزید و بعد از 90 دقیقه، نمکها را با جارو برقی جمع کنید.

پاک کردن لکه موم و آدامس بر روی فرش:

برای پاک این لکه ها باید از یخ استفاده کرد تا با سرد کردن آن باعث سفت شدنش شود. برای این کار یخ را درون تکه پارچه ای روی لکه می گذارید و سپس با استفاده از قاشق و یا چاقو می توانید موم و یا /ادامس را از روی فرش جدا کنید.

 

برچسب های جستجو 

خدمات پزشکی     اجاره تجهیزات پزشکی      پرستاری کودک     پرستاری سالمند     خدمات نظافتی    نظافت منزل    نظافت ساختمان   شستن پرده    مبلشویی    قالیشویی   خشکشویی    خدمات ساختمانی       تعمیر لوازم منزل       تعمیر پکیج        سرویس و تعمیر کولر    تعمیر کابینت       تعمیر مبلمان       تعمیر آبگرمکن    بخاری و شومینه       رادیاتور و شوفاژ     تعمیر پرده       لوله کشی    لوله  بازکنی    تخلیه چاه    باربری    باغبانی    باغبانی     سمپاشی درخت      فضای سبز     سیستم آبیاری     گردشگری     تشریفات      خدمات آموزشی    کار در ارتفاع    نماشویی   خدمات اتومبیل      تعمیرکارخودرو    جرثقیل یدک کش     کارواش در محل      تعویض روغن خودرو     فروش آهن و مصالح ساختمانی     فروش مخزن آب پلی اتیلن    سمپاشی منزل     معاینه حیوان خانگی    خدمات حقوقی     حسابداری      سرایدار    راننده     اصلاح مو  بنا   کاشی کار   تخریب و بازسازی    نما     ایزوگام      نقاشی  گچ کاری   برق کشی      آیفون  سیمکشی تلفن     آسانسور      درب برقی





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.