روند نصب در و پنجره دوجداره

روند نصب در و پنجره دوجداره
عملیات نصب باید به صورت حرفه ای و حتی الامکان توسط گروه نصاب(شرکت خدمات رسانی آسایش گستر) و به گونه ای انجام شود که اهداف زیر حاصل گردد :
- پنجره قابلیت تحمل بار، نیروی باد، نیروی ناشی از باز و بسته کردن پنجره و بارهایی که طی استفاده به آن وارد می شوند را دارا باشد .
- داشتن فضای کافی برای انبساط و انقباض شیشه در اثر تغییر دما را داشته باشد.
- آب بندی و هوابندی کامل شده و از تبادل صوت و حرارت جلوگيری نماید.
- به صورت راحت و مطمئن باز و بسته شده و نحوه باز و بسته و قفل شدن آنها به خریدار آموزش داده شود.

خلاصه ای از مراحل نصب درب و پنجره دو جداره
1. تمیز کردن درگاه نصب
2. تعیین محل اتصال پیچ های پنجره به دیوار:
نوع پیچ و نحوه انجام کار به سطح محل اتصال بستگی دارد:
• سطح زیرکار آجری: پیچ خودکار یا رول بولت
• سطح زیر کاری سیمانی با بتونی: پیچ رول بولت
• سطح زیر کار قوطی آهن: پیچ خودکار

3. جایگزینی پنجره یا در و تراز کردن افقی و عمودی
4. انجام سوراخ کاری های لازم
5. چک کردن پنجره و یراق آلات و شیشه و باز و بسته کردن در و رفع ایرادهای احتمالی که بعد از نصب مشکل ساز می شوند.
6. ثابت کردن در و پنجره در محل نصب با استفاده از پیچهای مناسب
7. درزبندی نهایی با استفاده از تزریق فوم و سیلیکون
8. کندن برچسب پروفیل درقسمتهایی که پس از نصب شیشه و پنجره دسترسی به آن قسمتها سخت یا غیر ممکن می شود .
9. نصب شیشه ها و جا انداختن زهوار
10. رگلاژ درب و پنجره
11. تحویل کار به خریدار و یا نماینده وی و آموزش چگونگی استفاده و اخذ رضایت نامه از خریدار

 مراحل نصب درب و پنجره دوجداره


شرایط نصب انواع درب و پنجره دوجداره :
پنجره های دوجداره با پروفیل یو پی وی سی بدلیل خاصیت پلیمری و تحمل دمایی خاص خود، قبل از نصب باید در دمای استاندارد ۵ الی ۳۵ درجه نگهداری و نصب شوند. در دوران استفاده فشار خاصی به پنجره های دوجداره وارد نمی شود بنابراین تا حد امکان از جابجایی بیش از حد و بی مورد و بی احتیاط آنها جلوگیری شود .
یو پی وی سی که ماده اصلی آن پلیمری است طبق خاصیت سایر پلیمر ها و پی وی سی ها در دمای بسیار پایین و به خصوص زیر صفر درجه تا حدودی خاصیت انعطاف خود را از دست داده و در عوض خاصیت سختی و شکنندگی پیدا می کند و آستانه تحمل آن در مقابل ضربات شدید چکش و فشارهای زیاد وارده در هنگام نصب پایین می آید و ممکن است در هنگام نصب بشکند . در دماهای بالاتر از ۳۵ و بخصوص بالاتر از ۴۰ در جه نیز انعطاف پذیری بیش از حد پی وی سی ممکن است باعث خمش یا پیچش (دفورمگی) آن در هنگام فشار های غیر معمول هنگام نصب شود و از این رو که کارکردِ درست پنجره و یراق آلات آن به میزان زیادی به چگونگی نصب آن بستگی دارد این موضوع باعث عملکرد نادرست یراق آلات خواهد شد و نصاب باید دوباره مراجعه نموده وخمش و پیچش پنجره ها را رفع نماید .
البته یک پنجره خوش ساخت با یراق آلات و پروفیل استاندارد به ویژه با یراق آلات دو حالته و رگلاژپذیر پس از جای گیری و نصب کامل در جای خود می تواند فشار و وزنی بیش از یک صد کیلو گرم را در سطح یک لنگه خود پخش و تحمل نماید و در شیشه و یراق و پروفیل و جوش آن هیچ مشکلی به وجود نیاید و از رگلاژ خارج نشود. بنابراین شرایط دمایی فقط در هنگام نصب آن موثر است . زیرا در هنگام نصب فشارهای بالا به یک سطح کوچک پنجره در حد سر چکش یا مته معادل ۵/۰ تا ۳ سانتی متر مربع وارد می شود و نیز جا بجایی پنجره ها ی بزرگ به محل نصب ، فشار زیادی را به نقاط جوش منتقل می نماید چنین فشارهایی پس از نصب پنجره فقط در شرایطی به پنجره وارد می شود که فرد قصد تخریب پنجره و ازبین بردن پنجره را داشته باشد .
اگر اصرار بر نصب پنجره ها در دماهای بسیار پایین یا بسیار بالا وجود دارد ؛ باید پس از انتقال با احتیاط پنجره ها به داخل ساختمان شرایط دمایی مناسب را در داخل ساختمان محیا نمود و پنجره ها را که در دمای استاندارد ساختمان قرار گرفته اند در جای خود نصب نموده و بلا فاصله شیشه های آن را جا انداخته و پنجره را رگلاژ نمود . در صورتی که هر یک از مراحل نصب با فاصله و در حالی که دمای پنجره با دمای غیر استاندارد محیط خارج تطبیق یافته صورت گیرد احتمال بروز مشکل وجود دارد .
پس از نصب پنجره دوجداره و قبل از نصب شیشه های دوجداره باید برچسب پروفیل قسمتهایی که دسترسی به آنها پس از نصب شیشه وجود ندارد کنده شده و در صورتی که نصاب به این موضوع توجه نداشت از طرف خریدار به او گوشزد شود . برچسب سایر قسمتها نیز باید در صورت تکمیل ساختمان و عدم رسیدن گچ و خاک و سیمان و رنگ به سطح پروفیل و حداکثر در فاصله دو الی ۳ ماه پس از نصب کنده شود . زیرا خشک شدن چسب برچسبها به خصوص در ارتباط با آفتاب ، کندن آنها را پس از مدت طولانی سخت می کند . بهترین هنگام برای نصب پنجره ها پس از بتونه کاری و زدن آستری و قبل از اتمام کامل نقاشی است .
لنگه های پنجره های یو پی وی سی در هنگام نصب بهتر است حتی ا لمکان با زیر شیشه ای رگلاژ شوند و در صورت رگلاژ پذیر بودن یراق آلات از امکان رگلاژ پذیر بودن آنها در رگلاژهای احتمالی بعدی استفاده شود .
رگلاژ پنجره ها در هنگام نصب شیشه صورت می گیرد از این رو باید جهت نصب شیشه ها از نصابهای مجرب یو پی وی سی استفاده شود ؛ از آنجا که نصب پنجره ها و شیشه ها در ارتباط با هم هستند نمی توان نصب پنجره ها را به یک گروه و نصب شیشه ها را به گروه دیگر سپرد. کلاف آهنی پنجره های دوجداره باید به صورت شاقول و تراز توسط خریدار به فروشنده درب و پنجره تحویل شود و در صورتی که این پروفیل ها به صورت شاقول و تراز در جای خود نصب نشده نصاب نباید از آنها تبعیت کرده و باید پنجرها را به صورت تراز نصب نماید .
خریدار باید پس از نصب ، کلید قفل درب ها را از فروشنده یا نصاب تحویل گرفته و چگونگی قفل شدن یا کارکرد یراق آلات را آموزش دیده و قبل از خروج نصاب پنجره ها را به طورکامل باز و بسته نموده و چک نماید. از این رو که بخش عمده ای از مسئولیت کلیه حوادثی که در ساختمان صورت می گیرد به عهده خریدار یا پیمانکار کلی ساختمان است . بهتر است خریدار در فراهم آوردن موارد ایمنی مخصوص به خود از جمله فراهم آوردن بالابر و یا زیر پایی مناسب و یا در صورت نیاز کلاه ایمنی اقدام نموده و سایر امور ایمنی را به نصاب گوشزد نماید و خواستار رعایت آن گردد.

مراحل نصب پنجره دو جداره
1. کنترل اندازه‌های چهارچوب فعلی قبل از نصب از نظر ابعاد و کیفیت مصالح مصرف‌شده
شرایط چهارچوب (قاب زیرین (ساب فریم) یا محل نصب)
• تراز بودن (افقی – عمودی)
• گونیا بودن
• تمیز بودن
• محکم بودن
از آنجا که اغلب در محل نصب مصالح ساختمانی فعالیت‌های ساخت وجود دارد باید سطوح مرتبط کاملا تمیز و بدون مصالح اضافی باشد و اگر لبه‌های تیز یا ترک وجود دارد پیش از هر چیز برطرف شود و در صورت وجود حفره‌های بزرگ بهتر است با استفاده از مصالحی همچون گچ یا سیمان پر شود.
2. تعیین محل پیچ‌های اتصال پنجره
اتصال پنجره اتصال مکانیکی است و توسط پیچ صورت می‌گیرد. نوع پیچ و نحوه انجام کار به سطح محل اتصال بستگی دارد و با توجه به جنس محل اتصال باید از روش‌های زیر استفاده شود:
• سطح زیر کار آجری پیچ خودکار با رول پلاک یا پیچ مخصوص بتن
• سطح زیر کار سیمانی یا بتونی پیچ خودکار با رول پلاک یا پیچ مخصوص بتن
• سطح زیر کار قوطی آهن پیچ خودکار سرمته
محل قرارگیری سوراخ نصب پیچ بر روی قاب باید متناسب با ابعاد و طرح قاب‌ها تعیین و اجرا شود و به طور کلی حتما در ارتفاع و عرض ۱۵ تا ۲۵ سانتی‌متر از لبه‌های کناری فاصله داده شود. دقت شود فاصله پیچ‌های نصب پنجره دوجداره نسبت به یکدیگر نباید بیش از ۷۰ سانتی‌متر باشد.
توجه شود که تعیین محل نصب پیچ‌ها باید با رعایت فاصله حداقل ۱۵ سانتی‌متری از مولیون باشد.
3. سوراخ کردن چارچوب
برای رعایت فاصله و تعداد استاندارد پیچ‌های نصب توسط نصاب، حتما این سوراخ‌ها پیش از ارسال پنجره به پروژه در محیط کارخانه بر روی قاب ایجاد شود.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.