نحوه تعویض گلدان

نحوه تعویض گلدان:
در زمان پایان بهار که هوا رو به گرم شدن میرود با افزایش دما به طور طبیعی گیاهان نیز میل به رشد کردن و تکثیر ریشه پیدا می‌کنند. و بهترین زمان برای تغییر گلدان‌های کوچک گیاهان‌تان است تا با استفاده از گلدان‌های بزرگ راحتر بتوانند رشد و نمو پیدا کنند.
با تغییر جای گیاه وقتی گیاه به جای بزرگتری، گیاه با مواد مغذی زیادی روبه‌رو می‌شود؛ و شرایط مناسبتری برای رشد پیدا میکند.اما لازم به ذکر است نباید گلدان همه گل‌ها را تغییر داد، باید براساس نیاز گیاه این کار را انجام داد. چرا که تغییر گلدان می‌تواند به ضرر گیاه باشد و درصد خشک شدن آن را بالا ببرد، برای اینکه گیاهان به محیطی که در آن رشد می‌کنند عادت می‌کنند و هر گیاهی در هر شرایطی نمی‌تواند خود را با تغییرات پیش رو وفق دهد. ومنجر به خشک شدن گیاه میشود.

اصولی که باید هنگام جابه جایی گلدان گیاه رعایت کرد:
1. دو روز قبل از جابجایی داخل گلدان را با آب پرکنید: این کار باعث می‌شود که گیاهاتان آب کافی را جذب کرده باشد و این عمل از شوکه شدن آنان جلوگیری می‌کند. همچین رطوبت زیاد در گلدان عمل جداسازی گل‌ها را راحت‌تر می‌کند و آسیب کمتری به آن‌ها وارد می‌کند.

2. هنگام جدا کردن گیاه از گلدان با دقت عمل کنید: در هنگام جابجایی گل از گلدان دقت کنید که به ریشه و تنه اصلی آن آسیبی وارد نشود. بهتر است با استفاده از یک بیلچه خاک کناره گلدان را شل کنید، سپس به آرامی آن را به همراه خاک گلدان قدیم وارد گلدان جدید کنید. البته با تکان دادن گیاه می‌توانید خاک را از ریشه‌ها جدا کنید و در انتها مقداری خاک به همراه مواد مغذی به گلدان جدید اضافه کنید و گیاه‌تان را درونش قرار دهید. توجه داشته باشید که قبل از جداسازی، خاک گلدان به اندازه کافی مرطوب باشد تا در هنگام جدا کرد با مقاومت گیاه برای جدا شدن از گلدان قدیم روبرو نشوید، در صورت مقاومت گیاه برای جدا شدن، سعی کنید به مقدار کافی آب درون آن بریزد تا خاک آن شل شود. اگر می‌بینید گیاهتان بیش از اندازه ریشه دارد، می‌توانید با استفاده از قیچی باغبانی و یا یک چاقوی تیز ریشه‌های اضافی را که معمولا به صورت افشان هستند را ببرید. البته توجه داشته باشید که به ریشه اصلی گیاه آسیبی وارد نکنید.


3. ریشه های قدیمی و خراب را جدا کنید: وقتی که که گل و یا گیاه‌تان را از گلدان قدیمی جدا می‌کنید، معمولا با یک تکان ساده خاک از ریشه‌ها جدا می‌شود. در این هنگام می‌توانید ریشه‌های شکسته، کهنه و احیانا بیمار را از گیاه خود جدا کنید. در ضمن ریشه‌های که به هم پیچیده است را ببرید تا گیاهاتان بتواند ریشه‌های جدید در گلدان جدید ایجاد کند. این کار باعث قوی‌تر شدن گیاه می‌شود و همچنین به آن کمک می‌کند تا با رشد ریشه‌های جدید در خاک گلدان جدید، سازگاری بیشتری با آن پیدا کند. سعی کنید تا ۳/۲ ریشه‌های اضافی و به هم پیچیده را ببرید تا گیاه راحت‌تر بتواند درون خاک جدید مستقر شود.

4. قبل از قراردادن گیاه در گلدان جدید،گلدان را بشویید: این کار باعث می‌شود که اگر آلودگی و یا بیماری قارچی در گلدان باشد، به وسیله شستشو با آب گرم نابود شود. در ضمن اندازه آن را نیز تقریبا دو برابر گلدان قدیمی خود انتخاب کنید تا چند سال نیازی به تغییر دوباره گلدان برای گل و یا گیاه‌تان نباشد. هر چقدر تعداد جابجایی گل از یک گلدان به گلدان دیگر بیشتر باشد، احتمال خشک شدن و آسیب دیدن آن نیز بیشتر می‌شود.


5. داخل گلدان جدید را با تراشه چوب یا پوشال برنج پرکنید: انتهای گلدان جدید را با پوشال برنج به همراه ماسه بریزید و خوب فشار دهید گلدان جدید را از آب اشباح کنید. این کار باعث می شود که وقتی گلدان گل را در آینده آبیاری می کنید خاک گلدان باعث مسدود شدن سوراخ های انتهایی گلدانتان نشود چرا که وقتی انتهای گلدان مسدود شود، آب درون گلدان باعث می شود که ریشه‌های گلدان پوسیده شوند.
6. به آرامی گیاه خود را داخل گلدان قرار دهید: وقتی بستر مناسب را آماده کردید، گل یا گیاه‌تان را به آرامی درون گلدان جدید قرار دهید و خاک مورد نیاز را به آن اضافه کنید و به آرامی روی خاک فشار بیاورید تا گیاه‌تان بتواند در گلدان به صورت ایستاده باقی بماند. سعی کنید پس از این مرحله کمی آب به آن اضافه کنید تا رطوبت خاک تامین شود. به هیج وجه خاک را با فشار درون گلدان جدید جا نزنید، چرا که این کار هوای مورد نیاز برای ریشه‌ها را از گلدان خارج می‌کند و این امر اصلا به نفع گیاه‌تان نیست.

هنگام مشاهده چه علائمی باید گلدان را عوض کنیم:
• هنگامی که رشد گیاه زیاد بوده و ارتفاع آن متناسب با گلدان نیست.
• هنگامی که هیچ مواد مغذی در خاک گیاه وجود نداشته باشد،اگر خاک دلمه‌هایی از نمک، کپک یا قارچ پوشانده است، وقتش رسیده که گلدان و همچنین خاک گیاهتان را تعویض کنید.
• زمانی که ریشه های گیاه بهم گره خرده و بیرون زده ، تمام این اتفاقات زیر خاک می‌افتد و از دیده پنهان است. اما اگر رشد گیاهتان متوقف شده و یا آرام‌تر شده است، می‌توانید حدس بزنید که علت آن کمبود جای ریشه‌ها است.

بعد از تعویض گلدان چه نکاتی را رعایت کنیم؟
بعد از تعویض گلدان ممکن است در مدت کوتاهی گیاه شک شده باشد،جای نگرانی نیست در طول نگهداری از گیاه و قرار دادن آن در محلی خنک وسایه دار به حالت طبیعی برمیگردد و شاهد رشد آن میشویم.
نکته:میتوانید بعد از 6هفته به گیاه خود کود دهید.

 





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.