آموزش اجرا و نصب تریدی پنل (3D_Panel)

آموزش اجرا و نصب تر دی پنل (3D_Panel)

مطالب آموزشی مرتبط با خدمات ساختمان

مطالب آموزشی آسایش گستر

 

دیوارهای پنل سه بعدی یا دیوارهای پلاستوفومی اجزای کاربردی در ایجاد دیوارها و سقف های ساختمانی هستند که متشکل از یک هسته عایق (یونولیت) بوده که بین دو شبکه جوش شده فولادی یا مش قرار می­گیرند و توسط اتصالات (خرپا) به یکدیگر متصل می­شوند. پس از نصب آنها، از دو طرف بتن پاشیده می شود.

 

اجزای تری دی پنل:

لایه پلی استایرن

شبکه فلزی یا مش

برش گیر یا اتصالات خرپایی

لایه بتن

 

کاربردهای پنل سه بعدی

  • دیوارهای باربر
  • دیوارهای جداکننده غیر باربر
  • سقف ها
  • سختارهای سازه ای (دیوارهای باربر برش، پنل های سقفی و دیوارهای عایق دما و صدا )

 

الزامات حمل و نقل و جابجایی پنل های سه بعدی:

  • جلوگیری از خم شدن
  • جلوگیری از تابیدگی و ضربه
  • ممانعت از فشار زیاد و آسیب دیدن جوش شبکه و مفتول (در زمان روی هم قرار گرفتن آنها)
  • نگهداری به دور از نور خورشید،رطوبت، باران و آلودگی

 

نحوه اجرا:

  • نصب پنل مبنا در انتهای یک دیوار خارجی و شاقول کردن آن
  • جوشکاری میلگردهای اتصال بین شبکه و هسته عایق بصورت شبکه U شکل ( استفاده از مش های آماده به منظور جلوگیری از ترک دور بازشوها)
  • نصب درب و پنجره همزمان با نصب پنل ها و شاقول کردن آنها بطوری که پنجره ها در همه طبقات در یک راستا بوده و دیوارهای طبقات با همدیگر از بالا تا پایین هم باد شوند.

 

برای اتصال پنل ها به یکدیگر و یا اتصال به سازه از دو نوع اتصال یا میلگردهای سایز 6 و 8 یا توری های اتصال استفاده می شود. چشمه مش های اتصال معمولا با چشمه های شبکه پنل برابر هستند.

در کنج ها و نبش دیوارها از شبکه L شکل و برای دور درب و پنجره از شبکه های U شکل وجهت اتصال دو پنل به هم و یا بصورت 45 درجه در 4 گوشه پنجره از مش های تخت استفاده می شود. برای اتصال دو پنل کنار هم از شبکه هایی از جنس و ضخامت شبکه مش تخت و آرماتورهای تقویتی به طول 60 سانتی متر که در هر یک متر ارتفاع نصب می گردد، انجام می شود. این آرموتورها در هر دو طرف پنل نصب می شود که باید 30 سانتی متر از پنل اتصال داده شده را بپوشاند. این اتصالات دارای جنس مش پنل بوده و باید 10 سانتی متر از هر پنل را بپوشاند و به صورت اتصال تخت در محل اتصال دو پنل، برای اتصال دو پنل بصورت 90 درجه از اتصال قائم و اتصال U در بازشو و محل اتصال در و پنجره به دیوار استفاده می شود.

دقت شود که بهتر است میلگردهای آج دار استفاده شود و برای استفاده از سیستم تاسیساتی مکانیکی خودکار ، از لوله های پلیمری استفاده گردد.

برای لوله کشی برق خودکار از لوله هایی با جنس لوله پلیکا و در مواردی از لوله خرطومی فشار بالا استفاده شود.

برای اجرای مسیر عبوری، بر روی هسته عایق نشانه گذاری شده و پس از آن توسط دمنده حرارتی، ناحیه علامت گذاری شده ذوب می شود به طوری که غلاف لوله از داخل شیار ایجاد شده عبور داده شود.

نکته: پوشش بتنی پشت شبکه باید به شکل مناسب رعایت گردد.

برای استفاده از لوله های آب گرم در سیستم توکار، باید هسته عایق در اطراف لوله به میزان حدود 20 میلی متر فاصله برداشته شود و دورتا دور لوله های آب گرم با قشری از بتن احاطه شوند.

همزمان با کار نصب تاسیسات، باید نقشه هایی از تاسیسات برقی و مکانیکی توکار تهیه شود که در صورت ایجاد مشکل، مکان دقیق تاسیسات معین باشد.

مطابق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان، پنل های غیر باربر باید وزن ناشی از بار وزنی خود و بار جانبی ناشی از زلزله به عنوان قطعات الحاقی ساختمان ودر دیوارهای خارجی بار ناشی از باد را تحمل کند.

برای پنل های غیر باربر مجاز است از مفتول به قطر 2 میلیمتر استفاده شود.

 

اتصال پنل های غیر باربر به اسکلت فلزی:

اتصال پاندولی شکل:

در این حالت پنل های غیر باربر با میلگردهای متصل شده به تیر فوقانی، متصل می گردد.

اتصال جانبی پنل:

پنل های غیر باربر توسط میلگردهای جوش شده به ستون فلزی، متصل می شوند.

 

پنل ها پس از نصب شدن، باید بین 3 تا 4 سانتی متر از طرفین بتن پاشی شوند که این بتن پاشی با روش تر و به 2 صورت بتن پاشی با پمپ مکانیکی و بتن پاشی با نازل دستی انجام می گیرد. بهتر است قبل از انجام بتن پاشی، سطح پنل ها با آب مرطوب شود.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.